23 decembrie 2006, orele 13.30
Un elicopter de tip EC 135 al SMURD Târgu Mureş, intrat în serviciu cu doi ani înainte, cu un echipaj format din patru persoane, pilotul, copilotul, un medic şi o asistentă medicală, care se îndrepta spre o intervenţie la Vatra-Dornei, din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, a fost obligat la o aterizare forţată în zona Pasului Tihuţa, din jud. Bistriţa-Năsăud, la Piatra Fântânele, în Poiana Tomaticul din apropierea Vârfului Căsaru.
Toate persoanele aflate la bord au fost rănite uşor, mai grav fiind pilotul, comandorul Romeo Lupu. Căutările persoanelor aflate în elicopter au durat mai bine de şase ore. Pilotul echipajului, comandorul Lupu, a fost operat, la fel şi copilotul a fost supus unei intervenţii chirurgicale. Având în vedere că echipajul elicopterului era format din cadre active ale Armatei Române, respective ai Forţelor Aeriene, comandorul Lupu şi copilotul, ancheta a fost preluată de Prim-procurorul militar adjunct Viorel Siserman, la vremea respectivă, de la Parchetul Militar Cluj. Evenimentul a fost cercetat şi ca accident de muncă, întrucât cei patru membri ai echipajului se aflau în timpul serviciului. Cei doi aviator militari au fost audiaţi de Siserman la Spitalul Clinic de Urgenţă Floreasca, unde aceştia erau internaţi. Din anchetă a rezultat faptul că cei doi piloţi nu au mai putut menţine elicopterul pe linia de zbor din cauza vizibilităţii reduse şi a condiţiilor meteo nefavorabile.
20 ianuarie 2014, orele 16.00.
Un avion de tip Britten Norman Islander 2 (BN-2), cu o vechime de circa 35 de ani, având 7 persoane la bord, anunţă iniţial că are probleme din cauza condiţiilor meteo extreme. Ceaţă şi givraj. Adrian Iovan fost pilot militar, căpitan în rezervă, are o ultimă comunicaţie cu controlorii de trafic aerian de la Romatsa, după ce trecuse de Sibiu. El anunţă că va coborî la o altitudine de 2.100 de metri, mai mică decât cea normală, pentru că nu vede nimic din cauza ceţii.
La orele 16.16 avionul reuşeşte o aterizare forţată undeva la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba, în zona Beliş, pe o pantă a Muntelui Petreasa. La bord se află pilotul Adrian Iovan, un copilot, o studentă de la Medicină Militară pe post de asistentă medicală şi patru medici: dr. Valentin Calu, purtătorul de cuvânt al Spitalului Elias, dr. Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, medicul coordonator al echipei care trebuia să ajungă la Oradea pentru a preleva organe de la un pacient în moarte clinică, dr. Cătălin Pivniceru, de la Spitalul Regina Maria, şi dr. Sorin Ianceu, chirurg la Spitalul Municipal din Oradea. Echipajul plecase de la Bucureşti la Oradea, pentru prelevarea mai multor organe pentru un transplant.
Pilotul Adrian Iovan şi studenta sublocotenent Aurelia Ion sunt victimele care au decedat în urma acestui eveniment, celelalte persoane din echipa medicală şi copilotul suferind răni mai mult sau mai puţin grave.
Două evenimente grave, despărţite peste timp de fix opt ani. În ambele situaţii autorităţile au acţionat haotic, fără nici o coordonare, fără o comandă unică. Doar un noroc chior, o şansă Dumnezeiasca a făcut să nu fie victime umane la evenimentul din 23 decembrie 2006, din Pasul Tihuţa, exceptând starea comandorului Lupu şi a copilotului care au necesitat internare, tratament şi recuperare. Nefiind nici un mort, nici măcar un rănit grav, lucrurile s-au liniştit de la sine, iar gunoiul şi mizeria au fost ascunse sub preş într-o perfectă tradiţie românească.
Toate greşelile grave constatate atunci, inclusiv în ceea ce priveşte localizarea, activitatea echipelor de salvare, au fost trecute cu vederea şi uitate şi au dus în timp, paradoxal, la moartea pilotului Adrian Iovan şi a studentei sublocotenent Aura Ion, din fatidica zi de 20 ianuarie 2014. Nu s-a învăţat nimic din modul în care s-a acţionat atunci în 2006, în Pasul Tihuţa din Munţii Bârgăului.
Moartea celor două persoane, Adrian Iovan, căpitan în rezervă, şi a sublocotenentului-student Aura Ion, din cadrul Armatei Romane, s-a datorat incompetenţei crase, ca rezultat al corupţiei instituţiilor statului, desemnate prin lege în primul rând să-i localizeze şi abia apoi să le acorde cât mai rapid primul ajutor şi să-i transporte la cel mai apropiat spital.
Şi în cazul elicopterului căzut în Pasul Tihuţa în 2006, nu cei plătiţi cu bani publici, jandarmi sau de la ISU, ci o echipa de salvamontişti, care făcea acest lucru din pasiune sau voluntariat, a găsit echipajul elicopterului. Ce ar mai fi de spus? Nimic din ce s-a întâmplat în 2006 în Pasul Tihuţa nu a fost luat în considerare de-a lungul timpului, nu s-a tras nici o concluzie, nici un învăţământ, iar rezultatul a fost unul inevitabil. Doi oameni au murit cu zile în accidental aviatic din Munţii Apuseni din 20 ianuarie 2014. De fapt au murit de frig. Pilotul Adrian Iovan şi sublocotenentul-student, Aura Ion.