Numirea în funcția de manager al Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj a economistului Petru Șușcă a însemnat schimbarea complet a strategiei de achiziții a instituției.

Cu alte cuvinte, criteriile pe baza cărora conducerea lansează licitații fie ele de închiriere, cumpărare sau modul în care se fac achiziții de aparatură medicală aduce economii anuale la cheltuielile din buget.

Licitație cu număr record de participanți

Una din cele mai recente licitații organizată de către Servicul de Achiziții al Spitalului Clinic Județean de Urgență a fost pentru furnizare-cumpărare de medicamente, necesare pacienților internați și tratați de către spital.
Valoarea estimată a procedurii este de 110.593.415,52 lei, respectiv, 24.802.847,23 euro, fără TVA, și a adunat în număr record nu mai puțin de 32 de participant

„ Având în vedere valoare estimată, de aproximativ 30 milioane de euro inclusiv TVA, am dorit să facem o licitație bine-pusă la punct și cât mai  transparentă. Astfel că, în momentul în care am lansat-o public, din proprie inițiativă colegii din cadrul Servicului de Achiziții, au făcut publicitate acestei procedure de achiziție  prin transmiterea unor email-uri către companiile distribuitoare de medicamentece, care am crezut că ar putea fi interesate de participare. Dacă în medie, la o licitație de acest tip apar maxim șapte-opt ofertanți, de această dată s-a creat o concurență benefică pentru noi, dat fiind faptul că au participat peste 30 de firme ” declară Petru Șușca.

O altă strategie abordată de acesta a fost separarea în loturi a fiecărui tip de medicament. Dacă în trecut se scotea la licitație un contrat care spre exemplu ar fi conținut 500 de tipuri de medicamente împărțite în 10 loturi a câte 50 de medicamente fiecare, de această dată fiecare lot a conținut un singur medicament.

Beneficiul acestei abordări a fost faptul că s-a dat posibilitatea a mai multor firme să concureze pentru mai multe loturi din contract fiind acoperită în proporție ridicat cererea formulată de Spitalul Județean de Urgență Cluj.

Nu putem omite faptul că, dacă se rămânea la vechea metodă de scoatere la licitație, cea cu pachetele de medicamente, se ajungea din nou în faza în care, daca o companie avea spre exemplu 49 din totalul de 50 de tipuri de medicamente cuprinse într-un lot, nu câștiga pe motiv că îi lipsea un singur sortiment. Acest lucru ducea la câștigul exclusiv al companiilor mari, care ar fi avut tot necesarul cerut în lot, însă cum firmele de acest gen sunt puține, concurența la preț nu exista și licitatorul nu avea de ales decât să meargă la prețul câștigătorului.

 

Fiecare secțiune are importanța ei

Datorită faptului că au existat momente în care o firmă ce a câștigat un contract cu Spitalul a refuzat ulterior să mai livreze sortimentele de medicamente pe care le-a specificat, prin contract că le produce, conducerea Spitalului Județean a introdus, conform legii o clauză obligatorie. Aceasta prevede că firma câștigătoare, în caz că invocă motivul de incapacitate de furnizare a unui sortiment să anunțe la cinci zile după înștiințarea Asociaţiei Distribuitorilor Farmaceutici din România, adică, pe cale legală, înainte cu un an ca distribuitorul/producătorul să renunțe la produs din diferite motive.

 

„Au existat situații în care o firmă a câștigat contractul, a furnizat medicamentele, iar la un moment dat, a refuzat să mai livreze medicamente pe motivul că nu ar mai avea în stoc medicamentul respectiv. Astfel că, pentru a evita să rămânem, din nou, în pericolul de nu a mai putea asigura pacienților medicamente am cerut ca societatea ce câștigă unul sau mai multe loturi din licitație, în caz că se va afla în incapacitate de ducere la bun sfârșit a contractului la care s-a angajat, să ne înștiințeze cu 12 luni înainte pentru ca spitalul să aibă posibilitatea organizării unei noi licitații pentru medicamentele rămase descoperite ” adaugă managerul spitalului Petru Șuscă.

 

 

Spital Judetean Cluj 1Economii substanțiale în urma achizițiilor „istețe” din 2015

Implementarea licitației electronice ca fază finală a procedurilor de achiziție publică derulate în anul 2015 de către SCJU Cluj, a adus următoarele economii la buget (exemplificativ):

 

  1. În cadrul procedurii de atribuire având ca obiect „Materiale de osteosinteza Ortopedie-Traumatologie”, s-a realizat o economie de 3.452.354,80 lei fără TVA, reprezentând 50,48% din valoarea estimată a procedurii;
  2. În cadrul procedurii de atribuire având ca obiect „Inchiriere aparate analize”, s-a realizat o economie de 2.299.000 lei fără TVA, reprezentând 35,92% din valoarea estimată a procedurii;
  3. În cadrul procedurii de atribuire având ca obiect „Furnizare, montare si punere in functiune mamografe si angiografe”, s-a realizat o economie de 5.430.000,00 lei fără TVA, reprezentând 35,51% din valoarea estimată a procedurii;
  4. În cadrul procedurii de atribuire având ca obiect „Furnizare montare si punere in functiune aparate medicale respiratorii”, s-a realizat o economie de 156.140,00 lei fără TVA, reprezentând 12,94% din valoarea estimată a procedurii;
  5. În cadrul procedurii de atribuire având ca obiect „Furnizare echipament de imagistica prin rezonanta magnetica nucleara cu camp magnetic de 1,5 T”, s-a realizat o economie de 790.000,00lei fără TVA, reprezentând 10,33% din valoarea estimată a procedurii;
  6. În cadrul procedurii de atribuire având ca obiect „Endoproteze”, s-a realizat o economie de 1.363.028,80 lei fără TVA, reprezentând 9,97% din valoarea estimată a procedurii.

 

Doar din exemplele de mai sus reies economii la buget de 13.490.523,60 lei fără TVA, bani care au putut fi folosiți pentru aprovizionarea cu medicamente, consumabile sanitare, renovarea spațiilor sanitare, etc. pentru creșterea calității serviciilor medicale prestate și confortului pacienților pe perioada spitalizării.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.