La cumpăna dintre ani, activistul civic Szakáts Istvan a decis să ridice vălul de pe ochii clujenilor și să ofere o perspectivă incisivă asupra proiectului metroului din Cluj-Napoca. Szakáts Istvan își exprimă dezamăgirea față de modul în care proiectul a evoluat și subliniază preocupările sale cu privire la aspectele tehnice, politice și financiare ale acestuia. Descriind proiectul metroului ca pe un viitor „tunel gol-golaș de 21.3 km sub Cluj-Napoca”, activistul a adus în discuție posibilele consecințe negative ale acestei investiții masive, arătând că metroul are toate șansele să devină, mai degrabă, un simbol al disfuncționalității decât al progresului. Redăm în rândurile de mai jos textul integral publicat de activistul clujean.
Distinși clujeni, vă scriu acum de sfârșit de an, de rușine și de speranță, văzând cum ne lăsăm luați de proști de două decenii – cu literalmente orice între un copac netăiat-apoi-tăiat în centru până la Clujul de-un milion.
Între prosteli, pe loc de seamă se află acum așa-zisul „metrou” – o anomalie retorică a autoumflatului în pene ficționale. Vă invit să ne uităm împreună încotro se mai metastazează proiectul, pentru a trage niște concluzii mai generale cu acest prilej solemn. Rezumând,
-voi expune problemele tehnice, politice, și disperarea după bani din cea mai recentă declarație a primarului despre „metrou”
-voi argumenta că fail-ul proiectului produce o rană pe decenii atât pe corpul fizic cât și pe cel simbolic al orașului: un monument al manipulabilității, imfatuării și prostiei noastre colective.
-voi pleda pentru nevoia / speranța autoexorcizării.
Să începem.
1. În 22 decembrie 2023 primarul Boc a anunțat că „metroul se va săpa în 2024” dar nu din Sopor cum era prevăzut, ci din Florești, pentru că viitorul Spital Regional de Urgență din Florești are nevoie din 2027 de o conexiune mai bună la oraș. Dar aserțiunea conține atât o manipulare cât și o disperare crasă după bani. Manipularea este că metroul oricum nu ar putea funcționa decât atunci când TOT metroul e gata (deci poate prin 2040), șii asta din următoarele motive:
1.1. Nu poți săpa doar o jumate de tunel și să-i dai drumul la metrou, pentru că nu ai unde să întorci trenurile în subteran într-un triaj construit sub centrul orașului, gen. Nu e prevăzut în proiect.
1.2. Cu toată săpătura începută din Florești, depoul a rămas tot în Sopor. Or, cu doar jumătate de tunel săpat, cum vor ajunge trenurile metroului seară pe seară la depou?
1.3. Datul-drumul-la-metrou-când-toată-linia-e-gata e scris chiar în proiectul aprobat de Guvern și UE. Și nu s-a schimbat.
Din păcate, nu va fi nimic funcțional la „metrou” în 2027. Nici în 2032. Aia cu Spitalul Regional de Urgență era doar o cacealma pentru proști. Atunci de ce vor să sape totuși din Florești? Poi,
-din motivele electorale (să prăjească altul în iadul organizării de șantier, al camioanelor, al zgomotului, al noxelor, al caselor crepate, al traficului), dar pe surse inginerești,
-și dintr-un potențail motiv tehnic: curba metroului de la Piața Mărăști.
Ajuns acolo dinspre Sopor după aproximativ 2 luni de săpat, cârtița ar trebui să vireze acolo abrupt la stânga. Prea abrupt. Cârtița are o lungime de peste 100m, și nu poate lua viraje foarte strâmte – așa că în curbă trebuie repoziționată. Dar pentru asta cârtiței îi trebuie loc. Care loc trebuie săpat de sus, stil cut / cover. Deci stația de la Piața Mărăști ar trebui musai săpată – că dacă nu, cârtița TBM s-ar împotmoli după 2 luni de săpat dinspre Sopor.
Dar stația de la Piața Mărăști nu poate fi degrabă săpată. Nici legal – pentru că decărcarea arheologică nu va fi gata în 2024, nici tehnic – pentru că cârtița ajunge prea repede din Sopor, și nici politic – pentru că stația aia e cât două terenuri de fotbal și adânc ca iadul, ceea ce aduce exact acea apocalipsă (zgomot, noxe, case crepate, trafic) de care Boc vrea să se scape, și cu care l-a și binecuvântat pe linie ieratică pe mucenicul Pivariu.
Să trecem acum la partea cu disperarea după bani. E bai. Fug banii PNRR de noi.
1.4. Jalonul PNRR prevede până la Q4 2024 așa: „Finalizarea a cel puțin 50% din lucrări (certificate prin raportul de supraveghere) pentru noile linii de metrou din București și Cluj-Napoca, inclusiv lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii și alte construcții: M1 Cluj-Napoca: SF. Maria – Europa Unită.”.
1.5. Dar noi deja știm că în 2024 nu se va săpa nicio stație / interstație – pentru că Muzeul de Istorie nu va termina descărcarea arheologică decât prin decembrie 2024, poate. Asta înseamnă că pe partea de stații, jalonul PNRR pentru Q4 2024 e deja mort. Ce se mai poate „salva” atunci din PNRR Q4 2024, ca să nu plătim mai departe toată cacealmaua asta jenantă din propriul jeb? Tunelul. Că dacă nu facem nimic nici din ăla, apăi chiar nu mai are Cluj-Napoca nimic a deconta.
Așa își capătă adevăratul înțeles propoziția aruncată de Boc acum două săptămâni în CL unei consiliere USR: „bani sunt, noi să putem lucra de ele”. Știa el de problemă deja atunci. Cât să decontăm, când nu lucrăm mai nimic? Mai nimic.
2. Cât s-ar putea deconta totuși din PNRR în 2024? Să vedem.
2.1. Conform comisarului pe transporturi Adina Vălean (declarație din 17 decembrie 2023), „decontarea se face în funcție de procentul realizare lucrări conform jaloanelor.” Dar la „metroul” clujean, care e cu
2.2. DTAC-ul în plop, cu
2.3. AC pe nicăieri, cu
2.4. organizarea de șantier pe nicăieri-nicăieri (drumuri, platforme, bază de mecanizare, punere în funcțiune TBM – unde numai asamblarea cârtiței la fața locului durează două luni), e previzibil că cârtița nici nu va putea intra în pământ înainte de toamna 2024. Deci trei luni mai târziu, la finele anului 2024 în loc de 4 stații jumătate plus jumătate de tunel săpat – conform promis și semnat în PNRR, Cluj-Napoca va avea astfel: zero stații făcute, și cârtița abia pornită. Vă invit să estimați câți bani o să vină pe jalon Q4 2024 din PNRR la așa o performanță. Mai nimic.
3. Bun, și cât vom deconta din PNRR din lucrările făcute măcar până în 31 iulie (Q2) 2026? Un alt mizilic.
Conform acelui jalon, e prevăzută „finalizarea lucrărilor la structura principală (lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii, alte construcții) M1: Cluj-Napoca – Secțiunea 1: SF. Maria – Europa Unită (9 stații), lungime 7,5 km. Ce este bine e că
3.1. la o viteză de înaintare modestă de 30m/zi, TBM are nevoie de 250 zile lucrătoare ca să iasă pe partea cealaltă, și deci tunelul chiar poate fi făcut.
3.2. Dar pentru a ne încadra în promisiunile semnate în PNRR, Clujul ar trebui să sape 9 stații de metrou într-un an jumate începând din 2025, ceea ce nu se va întâmpla niciodată. Poate vreo două stații. Ei bine, aferentă va fi și decontarea din PNRR.
De restul lucrării ne putem bate joc pe banii noștri, când i-om avea.
În concluzie,
-în deceniile de după 2027 ne vom putea uita cu ochii sticloși la un tunel gol-golaș de 21.3 km sub Cluj-Napoca, un fel de Bulevardul Șobolanilor, în timp ce sus ne vom rupe și ne vom ruga moartea (unul celuilalt) în ambuteiaje.
-Acest tunel gol, cu toată frustrarea pe care o să genereze, cu toată bătaia de joc pe care o vom mânca pentru übermensch-itatea noastră stupidă gonflată pe steroizii autominciunii, va avea toate șansele să devină acel monument al Clujului care să ne pună proverbialii campioni pe podiul european al penibilului.
******
Dar distinși clujeni… Clujul e deja plin de asemenea tuneluri goale.
Acum 3 zile primarul ne transmitea mulțumirile sale pentru formidabilul an 2023. Dar dumnealui de fapt ne mai mulțumea la fel de mult pentru încă ceva: că suntem atât de docili / creduli / imfatuați / complacenți / prostibili. Dumnealui de fapt
ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu „orașul pentru oameni, nu pentru profit”.
Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu „calitatea aerului”.
Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu „Clujul de-un milion”.
Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu „suprafața de verde pe cap de locuitor”.
Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu „Bugetarea Participativă”.
Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu „Colectarea Selectivă”.
Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu „Centura”.
Ne-a mulțumit că l-am lăsat să ne prostească cu „Metroul”.
Și mai urmează. Acest cinism, în escaladare de decenii, subordonând pe termen lung soarta unei întregi comunități propriei supraviețuiri, mi se pare siderant.
Dar oare despre cine vorbesc? Despre primarul Boc? Neh.
Și despre tine vorbesc, clujene. Vorbesc despre mii de clujeni de bine, între ei cercetători și ingineri, care știau, știu, și ar fi putut să scrie la fel de bine despre oricare dintre temele de mai sus. Și care au tăcut. Și tac.
Rosa Luxemburg spunea: „Cel mai revoluționar lucru pe care îl poți face este să spui mereu ce se întâmplă.” Well, ia zi, clujene titrat: ți-ai deschide tu gura și să riști să-ți diminuezi șansele la o nouă cercetare, la un nou contract, la un loc de muncă salar stabil pentru cineva drag?
Mai bine taci și o să fie bine? Ia, exact cinismul acestui „pragmatism” te instituie și pe tine, într-un #microboc. Prin tine devine Clujul orașul microbocilor, care îl regenerează zi de zi și pe ăla mare.
Ne convine acest Cluj?
Dacă nu, pentru a avea un altul, în primul rând noi trebuie să ne autoexorcizăm.
Așa să ne fie viitorul.
La mulți ani!
Acest personaj deplorrabil denumit Szakáts Istvan are nevoie de o lansare. In spatiu. Extra-romanesc. Oriunde doreste. Mi s-a facut grreata dupa acest articol. Insa carrdasia personajului cu mazeta de cluj este realmente … perfecta. Mi-e clar ca acest mesaj va fi lovit, adica nepublicat. N.O.P.
Nu este deloc exclus ca Istvan să aibă dreptate! Practic, configurația geografică a orașului Cluj-Napoca nu permite construirea unui asemenea tunel! Mai mult, la Cluj-Napoca un asemenea mijloc de transport (metrou) nu se justifică la sub 1.000.000 de locuitori! Va fi o lucrare megalomană, chiar electoral gândind laudele ”marelui” mic, Boc!