De mai mulţi ani de zile, în spatele cortinei Teatrului Municipal Turda se joacă un scandal caragialesc, iar în rolul principal este distribuită directoarea instituţiei, Narcisa Pintea. Angajaţii teatrului, o parte dintre actori, administratorul teatrului şi regizorul o acuză pe Pintea de abuzuri şi că ar vrea să tragă de tot cortina peste sufletul artistic turdean. În replică, avocatul teatrului, Mihai Giurgea, spune că există acte care contrazic plângerile angajaţilor. Primarul municipiului Turda, Tudor Ştefănie, spune că scandalul de la teatru a avut premiera în urmă cu mult timp, astfel că ştie pe de rost replicile acide dintre angajaţi şi conducere.

Replica de deschidere în scandalul care se joacă în spatele cortinei Teatrului Municipal Turda a fost dată de Rodica Lăpuşte, regizor artistic, care a fost disponibilizată în 2004. Femeia a contestat decizia în instanţă şi a avut câştig de cauză. La un an de la disponibilizarea ei, în 2005, postul de director al teatrului a fost ocupat de Narcisa Pintea care este acuzată că a “uitat” să le plătească angajaţilor cotizaţiile către bugetul de pensii.
“În 2004 am fost disponibilizată ilegal, am câştigat în instanţă definitiv şi irevocabil şi am revenit în teatru cu toate drepturile aferente. Dar, am verificat stagiile de cotizare la Casa Locală de Pensii Turda, mi s-a spus că acestea nu s-au plătit de către angajator, în concluzie am o lipsă de 2,5 ani la vechimea în muncă. Paradoxal, în cartea de muncă apar cu o vechime neîntreruptă, dar la Casa Locală de Pensii, stagiile de cotizare lipsesc!”, spune Lăpuşte.
Ea mai spune că nu i se dau să regizeze spectacole, conducerea motivând că nu sunt bani, dar, cu toate acestea, banii se găsesc pentru alţi regizori.
“Motivaţia conducerii că nu sunt bani pentru regizarea spectacolelor nu este justificată atâta timp cât sunt plătiţi regizori din alte teatre care montează spectacole pentru teatrul turdean. În stagiunea teatrală actuală au fost puse în scenă patru spectacole, toate cu regizori din afara teatrului turdean. De asemenea, pentru a îmi justifica salariul, doamna director a considerat că trebuie să joc ca şi actriţă, în timp ce eu sunt angajată pe post de regizor artistic”, consideră regizoarea.
În replică, avocatul teatrului, Mihai Giurgea, spune că în registrele instituţiei nu apare nici cea mai mică problemă.
 “Acuzaţiile acestea sunt total nefondate. Noi avem acte, care por fi puse la dispoziţia instituţiilor abilitate să facă un control, acte care demonstrează că totul este în regulă”, explică Giurgea.

Scenă tristă cu monolog şi disponibilizare

Regizorul teatrului turdean nu este singura persoană care acuză că a fost disponibilizată abuziv. Şi actriţa Mihaela Maria Deceanu, spune că, în 2009, directoarea Pintea i-a desfăcut contractul de muncă abuziv. Şi în acest caz, instanţele clujene au considerat că actriţa a fost dată afară ilegal, aşa că au dispus ca Deceanu să se urce din nou pe scena turdeană. Cu toate acestea, actriţa se plânge că Pintea o pune să repete, la nesfârşit, un monolog într-o cameră goală.
“Faptul că eu nu sunt distribuită în vreun spectacol este consecinţa disponibilizării mele abuzive. Nu mi se respectă fişa postului, doamna director mă asimilează, cu de la sine putere, personalului administrativ din teatru, eu fiind obligată să stau opt ore zilnic izolată într-o încăpere, fără să mi se dea de lucru nimic. Aşadar prezenţa mea nu poate fi justificată nici prin condica de prezenţă şi nici prin participarea mea la repetiţiile din spectacole. După două luni de la pronunţarea sentinţei de către Curtea de Apel Cluj, şi doar în urma sesizărilor făcute de mine la Prim-procurorul de pe lângă Tribunalul Turda, reuşeşte să mă reîncadreze pe postul deţinut anterior despăgubindu-mă doar cu o parte din banii cuveniţi. La toate înscrisurile mele, doamna director refuză să-mi dea documentele justificative pe baza cărora s-a făcut plata acestor sume, respectiv statul de plată, pentru a şti exact ce anume s-a plătit, cât s-a plătit şi mai ales dacă au fost virate contribuţiile la Casa Locală de Pensii, Sănătate, şomaj”, se plânge actriţa.

Cei mai profesionişti sufleori sunt bibliotecarele

Doina Lucia Şoproni, o altă actriţă la Teatrul Municipal Turda, spune directoarea Pintea preferă să îşi plătească sufleorii în detrimentul actorilor
“De ce trebuia plătită ca sufleor doamna Gabriela Someşfălean, bibliotecară la Biblioteca Municipiului Turda, dându-i-se un an întreg salarii de merit, iar actorilor din teatru nu le acorzi coeficienţi de salarizare conform legii salarizării actorilor? Câte posturi de secretare sau contabile “se scot din mânecă” pe sezoan, după interese? Dacă tot îi schimbă conducerea teatrului atât de des, înseamnă că nu are nevoie de ei, ci de o justificare a banilor prin ei. La orice tentativă de discuţie cu doamna director, aceasta ne răspunde “Abia aşteaptă domnul primar să vă desfiinţeze. După mine nu va mai fi teatru, îl reorganizăm””, spune actriţa.
În replică, Tudor Ştefăniei, primarul municipiului Turda, spune că nu vrea să desfiinţeze teatrul în care CL Turda ar fi investit 50 de milioane de lei.
“Desfiinţarea teatrului o doresc cei care acuză. Noi am investit 50 de milioane de lei în teatru anul trecut pentru ca totul să se desfăşoare bine. Acolo e un conflict care durează de mult timp, dar, ce să facem, ne-am acomodat. Sunt procese de câţiva ani pentru că una dintre actriţele de acolo a fost director, dar şi-a dat demisia şi există nemulţumiri. Noi nu am preluat teatrul pe cheltuiala noastră pentru a îl desfiinţa”, explică Ştefănie.
Un alt angajat al teatrului, Gabriela Popa, care ocupă postul de administrator, a fost angajată pe o perioadă determinată de un an pe 1 iulie 2009, însă femeia spune că a fost pusă să stea de pază la poartă.
“Nu mi s-a respectat fişa postului pe toată perioada angajării mele, de multe ori fiind obligată să fac serviciul de pază la poarta instituţiei, deşi ar fi trebuit să am permisul de “agent de pază”. După cum sunt calculate salariile şi cum sunt prezentate pe fluturaşii de salarizare consider că în contabilitate este un haos, întreţinut intenţionat pentru a nu se şti ce anume s-a plătit şi ce nu, care sunt reţinerile exacte, păgubind în felul acesta şi statul român.
Narcisa Adriana Pintea, alături de soţul ei, Zwellinger Gheorghe, angajat de când dânsa este director pe postul de impresar artistic şi, uneori, pe postul de şef de producţie, conduc teatrul prin abuzuri şi ilegalităţi”, spune Popa.

 “Lui Adrian Găzdaru, actor la Tetrul din Bacău, i se dă spre montare piesa “Slugă la doi stăpâni”, abandonează spectacolul, deşi a încasat onorariul şi predă spre finalizare domnului Gelu Badea, plătit din nou pentru acelaşi spectacol. Găzdaru regizează totuşi un spectacol pentru copii, remunerat ca atare. Cristian Ioan, regizor de la teatrul din Târgu Mureş a montat un spectacol cu o singură reprezentaţie, banii cheltuiţi fără să fie justificaţi prin numărul de spectacole sau de spectatori. Doina Miglezi de la Râmnicu Vâlcea, filolog, a fost invitată cu toată familia. Fiica Ariana Şerban, plătită ca scenograf şi actriţă, ginerele Cornel Şerban, plătit ca actor în colaborare, iar naşul familiei, Gabriel Popescu, plătit ca actor în colaborare. Pe ce criterii sunt selecţionaţi aceşti regizori artistici, dacă nu există Consiliu artistic al teatrului, sau Director artistic, aşa cum prevede contractul colectiv de muncă. În teatru sunt angajaţi tot felul de actori, dar niciodată nu am participat la concursurile pentru angajarea lor, deşi regizorul artistic al teatrului trebuie să participe la toate angajările de acest gen”, Rodica Lăpuşte, regizor artistic în cadrul Teatrului Municipal Turda.

Răzvan Robu

8 COMENTARII

  1. Suspina? Ce suspina domle, sunt zeci de procese judecate sau inca pe rol. In TOATE teatrul a pierdut! Auzi, avocatul teatrului! Dar de fapt am pierdut noi toti, ca sunt banii nostri ai tuturor, ca e institutie bugetara. Sunt lucruri arhicunoscute si cele scrise aici nu e decat varful aisbergului. Si cu toate astea Pintea e de neclintit! Si numai pentru faptul ca si-a angajat sotul pe un salar gras ar merita sa fie demisa si cercetata. Auzi impresar!!! Dar stiti ca sunt productii ale teatrului care s-au jucat doar odata, la premiera? Pentru asta da, era mare nevoie de un impresar. Oameni buni, ganditi-va ca sunt profesori, cadre medicale, politisti care sunt dati afara pentru ca oameni de acest fel sa poata ramane in functii, ei si toate rubedeniile lor. Si pe avocat cu cat il platim oare? Ca tot noi il platim. Adica in loc ca sa fie in regula si in legalitate doamna directoare prefera sa plateasca avocati! Nu uitati ca sunt banii nostri a tuturor acolo si nu a domnului Stefanie.

  2. Fara implicarea lui Stefanie, Teatrul municipal ar fi fost mort demult. Cei care regreta ca au fost directorasi, secretari literari ai institutiei culturale turdene, in timpuri pesediste, cand nimeni nu a dat un ban pe cultura ci doar la fotbal, ca asa ii placea lui Blasiu, ar trebui sa constientizeze ca turdenii nu vor neaparat sa le vada fetele nepotrivite cu rolurile, sa auda voci antipatice si prezente absolut dezagreabile cum este cea a Mihaelei Deceanu, pe scena teatrului din orasul lor. A trecut vremea cand doi-trei analfabetoratati ca Nemes, Corpodean sau alte figuri patetice ale urbei mergeau in stal, considerandu-se mai aproape de cult. Turdenii vor mai mult, vor piese premiate, apreciate si de specialisti. Publicul turdean nu mai este constituit din clasa muncitoare ca sa i se prezinte cancanuri si comedii ieftine, de distrat manejul de la zoo, iar renovarea teatrului nu ar fi fost niciodata posibila daca unii trepadusi ca Deceanu, Casimcea, chiar si Soproni s-ar fi aflat la conducerea teatrului. Probabil ca, pana acum, cea mai mare realizare a primarului Stefanie este repunerea pe linia de plutire a celei mai importante societati culturale turdene.
    Meciul dintre Deceanu si Pintea dureaza de multa vreme, de cand prima si-a dat seama ca urmasa lui Raileanu nu da doi bani pe ea, ca actor. Au inceput greve japoneze, zile de munca pline de dolce far niente iar apoi procese. Procese in care a fot tarat mai intai Raileanu, apoi Pintea, cu exact aceleasi formulari si acuze din partea unei necalificate ca Mihaela Deceanu. Care vesnic nemultumita a atras in jocul ei pe bunele ei prietene Soproni si Lapuste, pe care le-a incitat si invatat sa mearga in instanta bazandu-se pe acte de munca incheiate de Doina Soproni cand era sefa teatrului.
    Doamna de mai sus avea dreptate cand spunea ca acolo sunt banii nostri. Dar care turdean vrea s-o platim pe Mihaela Deceanu cu sute de milioane pentru ca refuza sa munceasca la teatru? Daca vreti, haideti sa-i analizam pe profesionistii din teatru, unul cate unul, iar de banii care sunt folositi acolo va trebui sa dea socoteala si Narcisa Pintea, ca doar PD-L-ul n-o sa fie in vecii vecilor la putere.

  3. Aveti idée cum in apararea sa isi posteaza Pintea sub pseudonim dejectiile intelectuale? Si spun asta cu gandul la ultima premiera a mandatului ei (speram sa fie ultima) in care a pus niste amarate de actrite sa vorbeasca despre rahat si tot felul de mascari in idea ca textul e en vogue. Iar pretinsii intelectualisti “descifrau” sensuri ascunse in mizeria pe care o vedeau. Vorbeste cu sila de toti cei care au fost inainte incoltita fiind de tot mai multe nemultumiri, iar ea si Stefanie, conform sefului lor iubit, dau intotdeauna vina pe altii. Nu ei sunt cei incapabili. Ceilalti, lovitii. Asta e. Cat timp o nava ce pluteste in deriva numita Romania e condusa de un carmaci chior (si nu ma refer la defectul lui fizic, Doamne fereste!) astfel de trepadusi isi pot face de cap. Problema lui Pintea e cu actritele din teatru pe care le catalogheaza ca incapabile, ea care a ocupat interimatul teatrului fara sa aiba la randul ei studii pana la chinuita absolvire a institului dupa care a fost numita director in urma unui concurs fictiv. Ca banii care s-au cheltuit cu asa zisa reparative generala a teatrului s-au cheltuit numai ei stiu cati si cum iar acum déjà cladirea se degradeaza din nou (cade tencuiala, se scorojesc vopselele. Si Stefanie il acuza pe Blasiu dup a ce 8 ani a fost alaturi de el si l-a sapat la greu. Atunci nu indraznea sa ridice glasul ci platea din umbra gazetari care sa o faca. Vai de turma condusa de lupi. Asta e!La umbra “tatucului” iubit dejectiile intlectuale le invelim in poleiala ca sa nu puta.

  4. Domnu din Nepal, ce ti-a facut familia Deceanu de-ai sarit asa la beregata lor? Domnul Deceanu nu stiu ce a facut dar am auzit ca a respectat pe toata lumea, ceea ce pentru mine e o mare calitate. Calitate care lipseste cu desavarsire cuplului Pintea/Stefanie. Iar despre doamna Mihaela ce, esti critic de teatru sa-ti dai tu cu parerea? Ea vine sa-ti dea lectii la strungul la care lucrezi? Iar numarul de spectacole in care a jucat depaseste probabil cu mult numarul de carti pe care le-ai fi citit tu la viata ta. Si auzi alta, ca cica Stefanie a facut nu-s ce renovare!!! L-ai vazut tu cu bidineaua in mana? A adus el bani de acasa si i-a dat la teatru? A fost o conjuctura favorabila in acea perioada, am avut in sfarsit un guvern capabil si competent, oamenii au avut bani, au facut bani, au platit impozite din care primarii s-au sevit si au dat si la scoli si la spitale si la teatre. Mai terminati cu chestii de genul ca ala a facut si ala ne-a dat. NOI am facut, NOI am dat. La atatia ani dupa Ceasca ar fi timpul sa te maturizezi, chiar daca esti din Nepal. Iar eu nici nu te suspectez, asa cum face domnul Alin, ca ai fi Narcisa sub acest pseudonim. Narcisa, ca si seful ei, ca si seful sefului ei, n-au nevoie sa-si piarda vremea cu astfel de lucruri. Sunt destui care si numai pentru o privire binevoitare din partea stapanilor sunt bucurosi si fericiti in starea lor de slugi. Cine mai citeste (sau scrie) „presa” din Turda stie despre ce e vorba. PS. Domnu Nepal, contrar parerii tale de proletcultist, da, oamenii vin la teatru si ca sa se distreze, ba chiar e scopul primordial al teatrului. PSS. Domnu Alin, ai dreptate, ultimul „spectacol” al teatrului din Turda este ceva atat de oribil si de murdar incat cei care l-au gandit si realizat ar trebui trimisi la „canal”. Eu am rezistat doar cateva minute dupa care am iesit. Dar mai mult ca sigur ca domnului primar si domnului din Nepal le-a placut.

  5. Ma scuzati ca ma amestec si eu in discutie, dar nu prea inteleg ce are toata lumea cu Doamna Pintea? In loc sa luati exemplu de la ubicuitatea Domniei sale va luati de nimicuri. Ea e cea mai capabila din urbe din moment ce in acelasi timp este si director la Teatru, si purtatoare de cuvant a primarului, si actrita plina de talent si har nevoita sa joace cu niste terchea-berchea, si doctoranda la o disciplina in care nu s-a mai auzit asemenea bazaconii pana acum. De ce nu le analizati pe rand: 1. Trebuie sa faca fata unor nesfarsite procese, dupa cum spune chiar Domnia sa, intentate de niste neispraviti care nu ii apreciaza omnipotenta. 2. Joca in “pese” duse pe la festivaluri. (Acuma ca “Cinci femei de tranzitie” devenit, in urma certei cu una dintre actritele distributiei, “Patru femei de tranzitie” nu a luat nici un premiu se datoreaza nepriceperii unui juriu corupt si vandut cu siguranta. Si altfel vorbind sa isi bage trupa mintile in cap ca daca nu joaca singura spectacolul. Oricare, nu numai acesta.) 3. Conduce cu mana de fier destinele artistice si materiale (mai ales!) ale teatrului. 4 Alearga prin strainataturi pentru diverse achizitii necesare Primariei,(poate). 5. Poarta vorbele primarului ori de cate ori este nevoie. Sau nu. 6. Pregateste un doctorat (la care –gurile rele si invidioase desigur- spun ca a prezentat o disertatie plina de greseli de exprimare si ortografie de s-a rusinat pana si indrumatorul Domniei sale. Barfe desigur!) 7. Incearca sa explice tuturor de ce este necesara prezenta Domniei sale in cultura, ca pana acum toti “directorasii” (am citat!) sau ocupat numai de suse si comedioare de mahala pentru muncitorimea pe care tot Domnia sa o desconsidera copios. Turda, zice ea, a incetat sa mai fie un oras muncitoresc. Ceea ce e adevarat. Nu mai e nici un fel de industrie. Gratie lor, a celor de la Primarie cu puratatorii lor cu tot. Acuma, dupa cum se pare, Turda a o fi devenit fara sa ne dam seama un fel de centru universitar cu o intelectualitate remarcabila care nu mai suporta susele antecesorilor Doamnei DRD Pintea, director si etc. Poate o sa scrie o disertatie despre mahalagismul si prostul gust din textele lui Caragiale. Ca deh… oameni suntem.
    Si nu e numai atat… Vedeti? Si nimeni nu o apreciaza. Of, of, mai mai. Luati exemplu de la ubicuitatea doamnei director si nu mai carcotiti. Nu explic termenul ubicuitate pentru a nu jigni inteligenta unor doctoranzi.

  6. Imi pare rau ,dar ii dati prea mare importanta unei PARVENITE,tipica PDL-ului. Pana la venirea in partid ,adusa de Mia Placintar ,pa care acum o desconsidera fara rusine,isi facea veacul pe la teatru ,ducand 2 pahare pe o tava intr-o piesa. A evoluat rapid datorita le gaturilor ombilicale cu Stefanie,care l-a copiat la indigoo pe seful sau ,chiorul de la Cotroceni.Narcisa e blonda ca si Udrea ,dar si la minte. Nimeni nu poate face aluzii sau aprecieri la adreesa acestei femei fara scrupule,pentru ca Stefanie sta la colt cu sabia lui Damocles.Pusa directoare fara a avea studiile terminate(nu stie nimeni pe unde si le-a facut), a inceput imediat sa-si puna opera in aplicare:umilirea oamenilor de valoare.Un rol deosebit l-a avut si-l are asa zisa presa din Turda,care nu are nmic in comun cu presa e calitate. Dealtfel Stefanie le plateste ,iar Narcisa le spune ce sa scrie(am asistat odata la un moment cand ACEASTA DICTA PRIN TELEFON CE SA SE SCRIE DESPRE UN DIRECTOR DIN PRIMARIE CARE DEVENISE INCOMOD PENTRU CA NU SE PLOCONEA LA ACESTA NONVALOARE).A intrat in viata familiei Stefanie si acum ii santajeaza asa cum vrea ea.In toate institutiile care apartin de Primarie exista o adevarata repulsie fata de acesta femeie,dar nimeni nu poate sa vuorbeasca direct pentru ca Stefanie ii „electrocuteaza”imediat.Administreaza Teatrul ,prin care au trecut Monstrii sacrii ai scenei romanesti ,ca pe propria mosie ,impreuna cu o aschimodie de om ,fost chelner,acuzat de omor.Ea poate sa ia salariu de la Teatru,de la Primarie ca purtator de cuvant,si membru intr-un consiliu de administratie .Astia vreau sa faca cultura in Turda.Oamenii trebuie sa se destepte rapid ,ca Stefanie nu va fii toata viata primar,iar blondele lui (NARCY SI DANIELA FLOREA ,alta panarama),trebuie urgent sa dispara din viata publica pentru ca altereaza gradul de civizm ,omenie si bun simt.Nimeni nu a intrat pana acum sa vada cum s-au cheltuit banii pentru reabilitarea teatrului.Lucrarile s-au facut de tot Ra…..tul,Intr-un an toata vopseaua va cadea jos. CARPEALA PE BANI PUBLICI. Si in plus a tebuit sa i se faca pe plac „Construirea unei fantani arteziene ” ,cu asazise lebede cre mai degraba seamana cu gaste.Orice i se face pe plac de catre primar ,pentru ca este santajat. Dar dupa ce PDL-ul nu va mai fi la putere,atunci sa auziti,petru ca oamenilor le e frica acum.

  7. Rusine cine a ajuns sa conduca o institutie culturala,ei au trecut vremurile bune de alta data acum vreo 10-15 ani erau actori cu valoare teatru era condus de oameni cu scoala acum daca bati din gura esti sus .Dar fiti siguri ca va veni ziua cind vor cadea aldea Narcisa,stefanie etc..

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here