În urmă cu 16 ani, premierul de la data respectivă, Adrian Năstase, alături de clujeanul Ioan Rus, care candida la funcția de primar al Municipiului Cluj Napoca, și de vicepresedintele Companiei Bechtel, Charles Redman, tăiau panglica la proiectul Autostrada Transilvania. Din cei 416 de km, până în momentul de față, cu chiu cu vai, s-au construit 75.
Contractul pentru execuția autostrăzii a declanșat suspiciuni încă de la semnarea sa, din cauza prețului și pentru că a fost acordat direct unei companii, fără vreo licitație. În data de 18 noiembrie 2003, Guvernul Năstase emitea Ordonanța de Urgență nr. 120, prin care mandata fosta Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) să negocieze direct cu constructorul american Bechtel. În timp, s-a dovedit însă că acesta a fost unul dintre cele mai păguboase contracte din istoria modernă a României. Nu e de mirare, astfel, că documentația a dispărut în totalitate, iar unele voci au afirmat că, de fapt, contractul a servit drept recompensă pentru aderarea României la NATO. Câtă vreme totul e ținut la secret, e loc pentru orice speculație…
La mai puțin de un an după începerea lucrărilor, în 2005, premierul de atunci – Călin Popescu Tăriceanu – îl mandata pe ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, să renegocieze contractul. Renegocieri au mai avut loc și în 2009 – când premier era Emil Boc și ministru al Transporturilor era Radu Berceanu – și în 2011, când ministru al Transporturilor era Anca Boagiu. În final, când a devenit clar pentru toată lumea că americanii nu vor termina autostrada la timp, contractul a fost reziliat, în 2013. Statul român a plătit în total, până la acea dată, 1,4 miliarde de euro, cu tot cu penalități, dar Bechtel nu construise decât 52 de kilometri pe traseul Câmpia Turzii-Gilău, adică puțin peste 10% din lungimea autostrăzii.