Ultimele manevre făcute de prefectul Vuşcan în colaborare cu simpatizanţii PSD din domneniul transporturilor s-au întors împotriva lor. Vorbim despre modul în care s-a desfăşurat cea mai mare licitaţie privind transportul de persoane care a avut loc la Cluj în ultimii doi ani şi jumătate.
De altfel, însăşi vicepreşedintele Călin Tuluc a fost cel care şi-a dat parafa pentru amânarea licitaţiei, în prima fază, deoarece a fost contactat de cei de la Federaţia Operatorilor Români de Transport( Fort) unde unul dintre patronii de la Tours Claus SRL(Alis Grup) Liviu Jişa este vicepreşedinte şi a fost convins de aceştia că teremnul pentru înscriere era prea mic.
Atribuire de trasee după bunul plac
Vicepreşedintele Călin Tuluc s-a supus dorinţelor conducerii Alis Grup şi a decis să amâne licitaţie pentru ca toţi operatorii de transport să aibă timp la dispoziţie să îşi plătească dările la stat şi să se încadreze în condiţiile de participare.
Astfel că, atribuirea de trasee din judeţul Cluj s-a dorit a fi făcută mai special, mai după bunul plac.
Astfel că s-a apelat la prefectul judeţului, fost pesedis, Gheroghe Vuşcan, care a intervenit pentru amânare. Ultimul cuvânt în această privinţă l-a avut Călin Tuluc, care s-a arătat mai mult decât bucuros să amâne procedura.
Acelaşii Vuşcan a mai intervenit odată în favoarea Alis, în urmă cu câţiva ani. Pe data de 20 decembrie 2013, prefectul a contestat rezultatul atribuirii pe grupe deoarece Fany câştigase atunci grupa 11 (Feldrioara, Mociu şi Frata), dar rezultatele s-au dat pe trasee şi Fany a obţinut Frata şi Feldrioara, iar Alis a rămas cu Mociu.
Aparent, acela a fost mărul discordiei dintre cei doi operatori de transport, deoarece, în 2016, după trei ani, Alis a încercat să ”cumpere” timp pentru a se înscrie la această licitaţie importantă şi în final a pierdut şi traseele ce le avea deja.
37 de zile sau limita
La o căutare mai amănunţită pe harta ţării, găsim că între şedinţa de atribuire şi etapa de licitare a exista un termen de maxim 27 de zile.
La Cluj cât credeţi că a durat? Ei bine, nu mai puţin de 37 de zile. Adică termenul limită, având în vedere că trebuiau să se încadreze între 20 şi 40 de zile, conform legii.
Tot pentru Ziua de Cluj, vicepreşedintele Călin Tuluc declarase că acum la ultimul termen stabilit pentru atribuire ”nu se mai pot face jonglerii”, însă din păcate, la câteva zile după, articolul cu pricina a dispărut.
O victorie, nu-i războiul
La atribuirea electronică de trasee, ale cărei rezultate au fost anunţate, firma de transport Fany a câştigat traseul Cluj-Napoca -Turda, pe care opera până acum o firmă din grupul Alis. Chiar şi acum cei din grupul Alis au o acţiune în instanţă împotriva atribuirii licenţelor de transport intrajudeţean.
Până în 2 mai Consiliul Judeţen trebuie să valideze rezultatele ultimei atribuiri, pentru ca oamenii să aibă cu ce circula, deoarece acela este teremnul la care expiră actualele licenţe.
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Călin Tuluc, a prezentat, la Realitatea FM, rezultatele atribuirii electronice de trasee comunicată instituţiei clujene de către Agenţia pentru Agenda Digitală a României (AADR). Schimbarea majoră s-a produs pe cel mai profitabil traseu: Cluj-Napoca – Turda. Până acum era operat de firma Auto Trust Corporation SRL, membră a grupului Alis. Firma a fost cumpărată acum circa zece ani de Alin Popocivi de la Nicolae Căpuşan, patronul Sun Garden. Popovici s-a retras din firmă, lăsând doi ”locotenenţi” – Sorin Vasile Şipoş şi Ioan George Lăpuşte – şi rămânând director general. Motivul pentru care Popovici a făcut un pas în spate din firmă este că figurează pe un loc eligibil al listelor PSD pentru CJ Cluj. Auto Trust a câştigat la această atribuire doar un traseu, Turda – Petreştii de Jos – Plaiuri.
Din 2 mai, traseul Cluj-Turda ar urma să fie operat de compania Fany, al cărei patron, Ştefan Cadar, a fost acuzat de DNA, în primăvara lui 2014, într-un dosar penal, că ar fi dat mită unei şefe de la Autoritatea Rutieră Română, Daniela Dobrilă, pentru a obţine trasee. Pe parcursul procesului, Cadar a explicat că Dobrilă nu putea influenţa rezultatele, căci atribuirea este electronică, iar firma Fany avea avantaje certe: vechime şi maşini bune. Reprezentanţii Fany spun că rezultatele de la actuala atribuire arată că firma câştigă în continuare trasee şi că nu ar fi avut nevoie de intervenţii. La această atribuire a fost scos criteriul vechimii societăţii, astfel că a contat doar calitatea maşinilor, cât sunt de noi. Fany a câştigat şi grupa de trasee Cluj – Săvădisla – Valea Ierii şi Turda – Aiton – Copăceni.
Tuluc nu răspunde la telefon, noroc cu legea 544/2001
Gazeta de Cluj a încercat să îl contacteze telefonic pe vicepereşedintele Consiliului Judeţean, Călin Tuluc, cel care a declarat că la ultima licitaţie nu s-au putut face jonglerii. Din păcate, dânsul a fost ocupat sau pur şi simplu a refuzat să răspundă, astfel că am apelat la legea 544/2001 pentru a formula în scris câteva întrebări cu privire la procedură.
Mare ne-a fost mirarea când, din răspunsul la cerere, semnat de Călin Tuluc a rezultat că de fapt, Alis Grup sau, mai exact Tours Claus SRL, nu a participat la licitaţia din 18 aprilie.
„Având în vedere solicitarea D-voastră înregistrată la Consiliul Judeţean Cluj sub nr. de mai sus, depusă în temeiul Legii nr. 544/2001, vă comunicăm următoarele:
- Calendarul şedinţei de atribuire din data de 27.03.2016 a fost retras la solicitarea Preşedintelui Federaţiei Operatorilor de Transport din România, precum şi a unor operatori de transport, motivul fiind timpul prea scurt pentru obţinerea şi depunerea la ARR a certificatului de atestare fiscală a operatorilor de transport, necesar participării la licitaţie. Operarea în sistemul pentru atribuirea electronică a traseelor din programele de transport prin curse regulate judeţene, gestionat de Agenţia pentru Agenda Digitală a României – AADR oferă posibilitatea retragerii calendarului propus.
- La licitaţia organizată în data de 18.04.2016 au participat următorii operatori de transport: S.C. GVP & Co Imp. Exp. S.R.L., S.C. Fany Prestări Servicii S.R.L., S.C. Sosim Trans S.R.L., S.C. Almar Trans S.R.L.,S.C. Alindorin Tur S.R.L., S.C. Bus Trans S.R.L., S.C. Transurb S.A., S.C. Costrans Import Export S.R.L., S.C. Auto Trust Corporation S.R.L., S.C. Agrar S.R.L şi S.C. Daghemana Com S.R.L.
- Cu privire la desfăşurarea procedurii de atribuire au fost înregistrate la sediul Consiliului Judeţean Cluj sub nr.8695/08.04.2016, plângerea prealabilă formulată de S.C. Daghemana Com S.R.L., S.C. Almar Trans S.R.L., S.C. Lador Travel S.R.L., S.C. Costrans Import Export S.R.L., S.C. Auto Trust Corporation S.R.L, S.C. Tours Claus S.R.L. şi S.C. Feldiberc Trans S.R.L., sub nr. 9211/14.04.2016, plângerea prealabilă formulată de S.C. Auto Trust Corporation S.R.L, sub nr. 9542/18.04.2016, plângerea prealabilă formulată de S.C. Auto Trust Corporation S.R.L, sub nr. 9541/18.04.2016, plângerea prealabilă formulată de S.C. Almar Trans S.R.L, sub nr. 9540/18.04.2016, plângerea prealabilă formulată de S.C. Tours Claus S.R.L, sub nr. 9614/18.04.2016, plângerea prealabilă formulată de S.C. Feldiberc S.R.L. (aici vine partea cea mai ciudată)Menţionăm că deşi au formulat plângeri prealabile, operatorii de transport S.C. Lador Travel S.R.L, S.C. Tours Claus S.R.L.şi S.C. Feldiberc S.R.L nu au participat la licitaţia electronică din data de 18.04.2016. Precizăm că, în conformitate cu dispoziţiile art. 5 pct.1 lit.e), din HG nr.1132/2013, Agenţia pentru Agenda Digitală a României este instituţia care operează sistemul pentru atribuirea electronică a traseelor din programele de transport prin serviciile regulate judeţene şi care desemnează operatorii de transport câştigători pe aceste trasee.
- Potrivit dispoziţiilor art.5 pct.1 lit.e), din HG nr.1132/2013, Agenţia pentru Agenda Digitală a României este instituţia care operează sistemul pentru atribuirea electronică a traseelor din programele de transport prin serviciile regulate judeţene şi care desemnează operatorii de transport câştigători pe trasee. Metodologia de punctare privind criteriile de evaluare ale operatorului de transport în vederea atribuirii traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean este aprobată prin Ordinul comun al Ministrului Administraţiei şi Internelor şi al Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii nr. 240/1614/2012. Agenţia pentru Agenda Digitală a României calculează punctajul pentru fiecare ofertă, în funcţie de criteriile de evaluare prevăzute de acesta. Tabelul cu operatorii desemnaţi câstigatori şi punctajul obţinut în urma atribuirii din data de 18.04.2016 poate fi consultat pe site-ul Consiliului judeţean Cluj www.cjcluj.ro la secţiunea “Transport”.(am intrat şi nu există acel tabel, cel puţin până în 21 aprilie nu a fost publicat)
- În urma licitaţiei din 18.04.2016au fost ofertate un număr de 61 de trasee dintre care au fost atribuite un număr de 34 de trasee. Traseele rămase neatribuite urmează a fi ofertate la următoarele şedinţe de atribuire organizate trimestrial, conform art. 21 alin.(1) lit. c), din Anexa la Ordinul Ministrului Internelor şi Reformei Administrative nr. 353/2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007.
- Potrivit prevederilor art.3 din Ordinul Ministrului Internelor şi Reformei Administrative nr. 353/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrulConsiliului Judeţean Cluj a fost înfiinţată Autorităţi Judeţeană de Transport, care asigură organizarea şi coordonarea serviciului de transport public local de persoane prin servicii regulate, desfăşurat între localităţile judeţului.”
În altă ordine de idei, ultima atribuire s-a făcut fără a se mai lua în considerare vechimea transportatorului pe traseu, iar Fany a căştigat după ce a investit peste 700.000 de euro în parcul auto.