Agenţiile imobiliare din România vor fi amendate cu sume între 3.000 şi 30.000 de lei dacă de acum înainte nu vor mai furniza clienţilor toate informaţiile despre imobilul sau terenul în curs de tranzacţionare încă din etapa precontractuală. Dintre informaţiile pe care agenţiile trebuie să le dea fac parte preţurile practicate în piaţă pentru tipul de imobil ce urmează a fi tranzacţionat şi statutul planificării şi dezvoltării zonei, în baza planului urbanistic zonal.
Clauza de penalizare este revizuită
„O prevedere foarte importantă este cea referitoare la clauza de penalizare. În prezent, agenţiile imobiliare au clauze abuzive în contracte, prin care îi obligă pe consumatorii care se răzgândesc să plătească sume de bani foarte mari drept penalizare. După apariţia acestui act normativ, consumatorii vor plăti doar suma sau comisionul pe care l-ar fi plătit dacă tranzacţia ar fi avut loc (comisionul datorat agenţiei)”, se arată într-un comunicat de presă al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. De asemenea, contractul pe care agenţia de intermediere imobiliară îl încheie cu clienţii trebuie să conţină informaţii clare despre: datele de identificare ale părţilor, obiectul contractului/natura serviciului prestat, preţul solicitat de proprietar pe care este dispus să-l plătească cumpărătorul, termenul de valabilitate al contractului, condiţiile în care contractul poate fi denunţat unilateral, condiţiile în care contractul poate fi reziliat, documentele necesare pentru încheierea tranzacţiei, obligaţiile părţilor privind obţinerea acestora şi data limită de îndeplinire a acestor obligaţii, nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agenţiei imobiliare, pentru tranzacţia ce urmează să se încheie, clauza de exclusivitate, în cazul în care aceasta a fost acceptată de părţi, situaţiile în care consumatorul nu datorează comisionul agenţiei imobiliare, drepturile şi obligaţiile părţilor şi despre situaţiile de forţă majoră.
Sesizări din partea clienţilor
Dan Vlaicu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor a declarat că „în urma multor sesizări din partea consumatorilor privind neregulile în relaţia dintre agenţia imobiliară şi client, am decis că aceste aspecte vor putea fi rezolvate global doar prin intermediul unei legi. Fapt pentru care am propus modificări legislative în avantajul cert al consumatorilor”.
Andreea Mitrică