Direcția Antifraudă Fiscală a demarat prima etapă a unei ample operațiuni de control și monitorizare a firmelor care își desfășoară activitatea în toate centrele engros din România (denumită Operațiunea „Cristal”), se arată într-un comunicat de presă remis de instituţie.
În fiecare zi, până pe 25 decembrie 2015, atât în cadrul controalelor operative, cât și al verificărilor documentare și al întâlnirilor cu reprezentanții firmelor depistate cu nereguli în timpul controalelor, inspectorii antifraudă din toată țara vor verifica în detaliu activitatea economică și traficul de mărfuri din toate complexurile comerciale.
Echipa de conducere a operațiunii va stabili atât zilele în care formațiunile mobile ale Direcției Antifraudă vor monitoriza 24 de ore din 24 intrările și ieșirile de marfă, cât și altgoritmul de schimbare a componenței echipelor de control.
Pentru cei care vor fi găsiți cu nereguli în timpul verificărilor operative, va fi demarat un control amănunțit al activității desfășurate până în prezent.
În cadrul operațiunii sunt vizate 60 de engros-uri, iar astăzi, la ora 09.30, circa 600 de inspectori antifraudă au demarat simultan controalele în primele complexuri engros, respectiv în:
1. West Market (Oradea)
2. Agrotransilvania Dezmir (Cluj)
3. Romalion (Bacău)
4. Pasărea Phoenix (Iași)
5. Galgros (Galați)
6. Tug (Brăila) 7. Euro 2 (Timișoara)
8. Piața de Gros (Timișoara)
9. Marlorex ( Craiova )
10. Frigorifer ( Craiova )
11. Gama Center (Ploiești)
12. Pavcom (Târgoviște)
13. Expomarket Doraly (Afumați Ilfov)
14. Smart Expo Flora (București)
15. Brintex (Brașov)
Pentru pregătirea acestei operațiuni, inspectorii antifraudă au efectuat în ultima jumătate de an acțiuni de documentare care au constat în principal în: crearea unei fișe documentare pentru fiecare centru engros din țară;deplasări la fața locului, în haine civile, pentru culegerea informațiilor direct de pe teren sau efectuarea analizei finale de risc a firmelor care activează în cadrul engros-urilor
Operațiunea „Cristal” va fi reluată la începutul anului 2016, avându-se în vedere rezultatele rapoartelor de evaluare ale primei etape, care se va incheia în 25.12.2015.
„La sfârșitul acestei operațiuni, singurii care vor mai desfășura activități economice în engros-urile din întreaga țară vor fi doar contribuabilii onești. Iar cei care se gândesc că vor înființa alte firme prin interpuși care nu au cazier fiscal, pentru a obține codul de TVA, trebuie să înțeleagă că aceasta nu este o operațiune singulară, ci doar primul pas din strategia de combatere definitivă a evaziunii fiscale din engros-uri. Vom verifica aceste centre comerciale fără întrerupere, până când se va elibera bon fiscal și pentru un șurub, a declarat Gelu Ștefan Diaconu, președintele ANAF.
Această operațiune se va desfășura concomitent cu acțiunea de supraveghere continuă a importurilor de bunuri având ca destinație aceste depozite engros. Totodată, achizițiile intracomunitare vor fi monitorizate cu o structură nouă, specializată, a Direcției Antifraudă (structura Trafic Control) careia ii vor fi alocate 200 de posturi în plus din cele 1.000 de posturi alocate suplimentar de Guvern pentru ANAF.
Pe parcursul controalelor operative, inspectorii antifraudă vor beneficia de suportul Brigăzii de intervenție rapidă din cadrul Jandarmeriei Române.