SC Alis a câștigat, prin două decizii judecătorești, dreptul de opera transportul de persoane dintre Cluj și Baia Mare. Cu toate acestea oamenii reclamă că, timp de mai multe zile, autobuzele firmei nu operează pe această rută. Până acum, ruta era asigurată de firma Fany, însă ARR a suspendat licența de transport.

În 2013, firma Fany a câștigat la licitație dreptul de a opera transportul de persoane pe ruta Cluj – Baia Mare și retur. Firma concurentă Alis, al cărei patron este Liviu Jisa, a contestat prin intermediul a două firme din grup, SC Tours Claus și Feldiberc licitația respectivă. În 2016 și, respectiv 2019, două instanțe (Curtea de Apel București și Înalta Curte de Casație și Justiție n.red.) au dat decizii prin care se dispune anularea rezultatelor licitației din 2013. Practic, potrivit deciziilor judecătorești se obligă ARR (Autoritatea Rutieră Română) și CNMSI (autoritatea care emite licențele de transport) să declare firmele Tours Claus și Feldiberg drept câștigătoare în cadrul licitației respective, alături de Fany. De asemenea, cele două autorități sunt obligate de instanță să emită licențe de transport pentru firmele din grupul Alis pentru ca ele să poată opera pe ruta Cluj – Baia Mare.

În cadrul motivării se arată că judecătorii de la ÎCCJ au emis decizia respectivă în baza unei ordonanțe de urgență a guvernului (OUG 109/2005) care, de fapt, este abrogată de ordonanța de guvern 27/2011.

Paritate cu preferințe

Sistemul de paritate în care, potrivit instanțelor, firmele de transport trebuie să opereze pe această rută însemnă, de fapt, o împărțire a curselor.

După emiterea sentinței, firmele din grupul Alis și cei de la Fany au semnat un proces verbal la Autoritatea Rutieră Română, care a împărțit cursele pe ruta respectivă.

Problema constă în faptul că, de fapt, cei de la Fany au primit dreptul de a circula pentru o singură zi. Data eliberării licenței de traseu a fost în 30.05.2019, iar termenul de expirare al licenței a fost stabilit pentru data de 31.05.2019.

În privința companiilor din grupul Alis, cei de la ARR au respectat decizia judecătorească. ARR le-a eliberat licența pentru toată luna iunie cu posibilitatea de prelungire până în iunie 2023.

”ARR, prin reprezentanții săi, a decis executarea sentinței într-un mod care să profite exclusiv societăților Tour Claus și Feldiberc Trans, pentru a încerca astfel să obțină din partea lor renunțarea la procesele de daune deja deschise. Modul în care ARR a înțeles să impună executarea sentinței încalcă atât legea, cât și hotărârea judecătorească”, arată Alexandru Coroian, avocatul celor de Fany.

Călătorii lăsați cu ochii în soare

În pofida faptului că firmele din grupul Alis și-au câștigat în instanță dreptul de a opera pe ruta Cluj Napoca – Baia Mare, timp de mai multe zile mașinile lor nu au circulat pe acest traseu.

Călătorii care aveau nevoie de acest traseu au fost extrem de nemulțumiți din cauza faptului că au rămas în stații fără să fie anunțați că mașinile nu asigură ruta.

Mai mult, operatorul de transport nu le-a dat oamenilor nicio explicație pentru nerealizarea curselor.

Pentru a vedea care este situația reală i-am contactat pe reprezentanții autogării Fany din Cluj Napoca și Baia Mare, însă cei de acolo ne-au direcționat către celelalte autogări unde opresc cursele Alis. Reprezentanții autogărilor Beta, din Cluj Napoca, și Imperativ, din Baia Mare, confirmă faptul că operatorul de transport Alis nu a mai făcut cursele dintre Cluj și Baia Mare, și retur, în perioada 31 mai – 5 iunie.

”Cursele dintre Cluj și Baia Mare și retur nu au mai fost operate de cei de la Alis de la sfârșitul săptămânii trecută până ieri. Abia acum situația s-a remediat”, spun dispecerii de la cele două autogări.

Patronul firmei Alis, Liviu Jisa, spune că nu a mai putut opera această rută din cauza licenței.

”Nu am mai putut circula din cauza licenței de transport care a fost eliberată abia ieri. Noi am făcut cerere vinerea trecută! Fără licență nu putem circula, dar de acum înainte lucrurile s-au remediat și călătorii pot fi liniștiți. ÎCCJ și ARR au decis ca noi să facem cursele respective”, a declarat Liviu Jisa.

Însă, declarațiile lui Jisa sunt contrazise de actele emise de ARR pe care patronul Alis le-a semnat. Potrivit procesului verbal semnat de omul de afaceri, firma pe care o patronează avea dreptul de a circula pe această rută pe toată luna iunie și pentru perioada iulie 2019 – iunie 2023.

Suspect într-un dosar de evaziune

Patronul Alis este suspect într-un dosar de evaziune fiscală, în urmă cu un an fiind instituit sechestrul asupra mai multor terenuri și autobuze din patrimoniul lui.

Dosarul a fost deschis ca urma a unei sesizări făcute de inspectorii ANAF Cluj care au constat că firma Tours Claus SRL nu ar fi plătit către bugetul de stat TVA-ul datorat.

Liviu Jişa este partener de afaceri cu Sorin Şipoş și cu consilierul județean PSD Alin Popovici, fost membru PDL.

În vara anului trecut, Tours Claus apărea într-un dosar deschis de DNA, relatează portalul Clujust.ro: „Surse judiciare au dezvăluit că ancheta DNA Cluj în cazul Uioreanu i-a vizat și pe vicepreședintele CJ Cluj, Ioan Oleleu, și pe consilierul județean și președinte al PSD Cluj, Remus Lăpușan. Cei doi ar fi acționat abuziv pentru susținerea intereselor operatorului de transport persoane Alis Grup (din care fac parte societățile Tour Claus SRL, Feldiberc Trans SRL, Auto Trust Corporation SRL) aparținând oamenilor de afaceri Liviu Jișa, Vasile Șipoș și George Lăpuște, în vederea avantajării grupului de firme în cadrul Programului de transport intrajudețean 2014-2019″.

Cristian Anton, directorul Direcţiei Juridice ARR, spune că potrivit ordonanței de urgență 69/2012 operatorului ar fi trebuit să i se suspende licența de către ISCTR. ”Foarte urât din partea lor că nu operează și lasă călătorii să sufere deoarece s-au zbătut în instanță pentru această licență și aveau timp din martie să se pregătească pentru a nu crea probleme. Noi nu putem suspenda această licență. ISCTR este autoritatea care constată aceste nereguli și ei trebuie să deruleze un control pentru a constata că traseul nu a fost operat timp de trei zile”, susține directorul din cadrul ARR.

Șeful ISCTR Cluj anunță controale

Potrivit ordonanței de guvern 69 din 1 februarie 2012 ”efectuarea, în mod repetat, de către operatorul de transport rutier a cursei în mai puţin de 90% din numărul de zile prevăzute în graficul de circulaţie al licenţei de traseu pentru cursa respectivă într-o lună calendaristică”

Călin Corodea, șeful ISCTR – Inspectoratul Teritorial Nr. 4 (Judeţul Alba, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj) spune că a primit și el sesizări despre acest aspect și că va face controale pentru a vedea despre ce este vorba.

”Am primit și noi sesizări despre această situație și vom face controale. Vă dați seama, nu ne putem permite să fie oamenii nemulțumiți”, a declarat Corodea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here