În ultimul timp, Casa de Asigurari de Sanatate a avut un deficit de personal, lucru pe care si asiguratii l-au simtit deoarece cozile la birourile de plata ale asigurarilor medicale par a fi interminabile. În acest sens, am discutat cu directoarea CAS Cluj, Emilia Groza si cu purtatoarea de cuvânt, Crina Grozav iar acestea ne-au declarat ca angajatii nu mai fac fata solicitarilor si ca momentan nu sunt suficiente fonduri pentru noi angajari.

Gazeta: Când ati revenit la conducerea CAS Cluj în luna aprilie, proiectele vizate erau înlesnirea accesului asiguratilor la furnizarea de servicii medicale, asigurarea dreptului la informatie, dinamizarea colectarii contributiilor la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate si a recuperarii restantelor precum si îmbunatatirea calitatii si complexitatii serviciilor medicale. Cum au decurs pâna acum realizarea acestor planuri?

Emilia Groza: Acestea sunt obiective pe care eu le urmaresc în permanenta. Dar sigur ca toate depind de anumiti factori. De exemplu, accesul la medicamente depinde de fonduri. Pâna în acest moment nu a existat nicio rectificare în acest sens, deci situatia este relativ constanta. În afara de medicamente, alte probleme pe alte tipuri de asistenta nu sunt. Nu am nici sesizari, nici reclamatii si sper ca pe celelalte tipuri de asistenta serviciile sunt corespunzatoare. Referitor la calitate, standardele oferite de furnizorii din judetul Cluj sunt superioare si acest lucru se dovedeste si prin gradul de adresabilitate. Practic, noi mai avem de lucru la medicamente, problema care se poate rezolva numai prin fonduri. În privinta aceasta asteptam rectificarea. Dupa aceea, legat de colectarea contributiei, aici urmarim întarirea serviciilor care se ocupa cu aceasta problema. Noi vom face inventarierea la sfârsitul lunii septembrie a tuturor debitorilor. Pe lânga identificarea de noi contribuabili pe care o sa încercam sa îi aducem catre noi, o sa descoperim care este situatia creantelor. O sa vedem la inventariere cum este situatia si o sa dinamizam, ca sa facem bani, pentru ca niciodata nu ajung în sistemul acesta de sanatate. Deci obiectivele le am în fata, le urmaresc si sper sa le îndeplinim cât mai curând.

Gazeta: Inventarierea la cât timp se face?

Emilia Groza: Inventarierea debitului se face odata pe an iar noi o facem la sfarsitul lunii septembrie si trimitem câte un extras de cont la fiecare debitor, deci tosi care au datorii la firma noastra.

Gazeta: Se spunea la un moment dat ca institutia pe care o conduceti este în deficit de personal. S-a solutionat aceasta problema?

Emilia Groza: Da, mai exista aceasta problema. Din acest motiv am sperat în rectificare deoarece personalul nu se poate angaja fara bani si în acest moment nu e acoperit. În momentul în care va fi o rectificare altfel se va pune problema. De asemenea, posturile sunt de functionari publici iar numarul acestora este fixat prin legea bugetului de stat care se aproba cu un an înainte. Deci mie îmi este destul de dificil sa rezolv problemele pe parcursul anului dupa ce au fost batute în cuie.

Gazeta: Cum este colaborarea dintre Casa de Asigurari de Sanatate Cluj si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate?

Emilia Groza: Eu zic ca aceasta colaborare este foarte buna, avem si aprecierea presedintelui personal a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si pot spune ca toate directiile si serviciile din sunt în colaborare foarte buna cu aceasta. Chiar îi multumesc directorului pentru sprijin. De exemplu, am avut acum probleme pe sistem informatic si acestia ne-au ajutat, au facut lobby sa primim mai mult personal din partea furnizorilor de servicii ca sa putem trecem peste acele probleme. Deci avem usa lor deschisa. Si o colaborare buna avem si cu Prefectura, cu Consiliul Judetean sau cu Autoritatea de Sanatate Publica. N-am nicio problema de colaborare nici pe plan local, nici pe plan national si acest lucru este pâna la urma în interesul cetatenilor, caci, stiti cum e, eu sunt trecatoare pe aici.

Gazeta: Cum puteti comenta decizia ministrului Nicolaescu de a modifica legea malpraxisului astfel încât greselile medicale sa poata fi sesizate Autoritatii de Sanatate Publica de managerii de spitale sau chiar de catre Ministerul Sanatatii, si nu doar de pacienti sau de rudele acestora?

Emilia Groza: Eu pot vorbi doar din punct de vedere al faptului ca noi reprezentam asiguratul, care poate ca de multe ori nu este suficient de informat. În general, ministrul când ia câte o decizie sau când lanseaza câte o idee pe piata, are el ceva semnale si poate ca acestea sunt în interesul asiguratilor ca sa le dea înca o portita sa poata sa îsi reprezinte interesele. Iar tot ce este în interesul asiguratilor, noi sustinem. Desi, poate ne este mai greu sa facem ceea ce vrea domnul ministru si anume sa plafoneze prescrierea la medicamente. Însa suntem de acord, desi pentru noi, ca si Casa de Asigurari de Sanatate va fi mult mai greu. Dar este o totusi o propunere binevenita, ca sa nu mai umble asiguratul cu reteta de la o farmacie la alta. Din moment ce a primit sigur reteta, el stie sigur ca va primi medicamentele.

Gazeta: Dar propunerea legata de salarizare în functie de performante cum o puteti comenta?

Emilia Groza: Practic, în toate domeniile, ar fi bine ca omul sa fie salarizat dupa performanta sa. Eu ce pot sa comentez este doar ca performanta ar trebui rasplatita.

“S-a ajuns în situatia în care nu au mai putut fi efectuate concediile de odihna”

Gazeta: Care sunt cauzele formarii unor cozi atât de mari la birourile de plata ale asigurarilor medicale?

Crina Grozav: Odata cu aparitia noilor reglementari în domeniul sanatatii, activitatea Casei de Asigurari de Sanatate s-a diversificat foarte mult, s-a ajuns în situatia în care angajatii sa nu mai faca fata solicitatilor, fiind supraîncarcati cu atributii de serviciu. S-a ajuns chiar în situatia în care nu au mai putut fi efectuate concediile de odihna sau de a se efectua detasari ale personalului din alte servicii catre cele solicitate foarte mult de catre asigurati. În plus, institutia noastra nu are puncte de lucru în judet, asa cum au multe alte institutii publice, deci asiguratii sau persoanele din întreg judetul trebuie sa se adreseze numai institutiei noastre, aici în Cluj-Napoca.

Gazeta: S-au luat masuri pentru solutionarea acestei probleme?

Crina Grozav: Bineînteles ca se încearca în permanenta solutionarea acestei probleme, s-au facut demersuri în vederea suplimentarii numarului de personal, institutia noastra analizeaza în continuare posibilitatea reglementarii acestui deficit de personal dar deocamdata situatia este aceeasi.

Gazeta: Câte persoane sunt în acest an asigurate la CAS Cluj?

Crina Grozav: Numarul asiguratilor este de aproximativ 580.000 de la începutul anului 2008.

Andreea Mitrica

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here