Agenţia Naţională de Integritate (ANI) este percepută ca un model de bună practică la nivel internaţional, atât pentru statele în curs de dezvoltare, cât şi pentru democraţiile consolidate, potrivit unui raport de audit extern activităţii Agenţiei pe anul 2012, realizat de compania Deloitte Audit.
„De asemenea, raportul a constatat abordarea modernă a managementului ANI, implementarea a 90% din obiectivele Strategiei de prevenire şi combatere a averilor nejustificate, conflictelor de interese şi incompatibilităţilor, precum şi creşterea numărului de dosare câştigate în instanţă”, informează un comunicat al ANI remis marţi AGERPRES.
Deloitte Audit a constatat că personalul ANI „are o bună pregătire profesională adecvată complexităţii sarcinilor de realizat”, dar şi faptul că „activitatea Inspecţiei de Integritate se remarcă prin volumul de dosare instrumentate de către inspectorii de integritate, înregistrându-se o medie de peste 200 dosare în lucru/inspector în cursul anului 2012”.
Raportul menţionează şi faptul că în desfăşurarea activităţii ANI un factor-cheie îl reprezintă Sistemul Informatic de Management Integrat al Declaraţiilor de Avere şi Interese, care a devenit mai eficient şi este folosit cu succes de inspectorii de integritate.
Auditorii externi au remarcat faptul că Agenţia „a implementat în proporţie de 90% recomandările aferente observaţiilor rezultate în urma auditului extern al managementului ANI pentru anii 2009, 2010 şi 2011” şi nu au identificat „deficienţe în ceea ce priveşte managementul ANI”.
În legătură cu activitatea preşedintelui ANI, Deloitte Audit a concluzionat că „eforturile focalizate pe implementarea unui complex de măsuri de prevenţie şi conştientizare au condus la rezultate concrete în combaterea corupţiei prin mijloace administrative, precum şi în consolidarea integrităţii în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice”.
În raportul de audit se subliniază faptul că Agenţia Naţională de Integritate reprezintă un pilon de bază al Strategiei Naţionale Anticorupţie 2012-2015 iar contribuţia Agenţiei la SNA s-a materializat în implicarea activă atât în elaborarea Strategiei, cât şi în procesul de evaluare care se va desfăşura la nivelul administraţiei publice centrale şi locale, în cadrul ministerelor şi instituţiilor anticorupţie.
În ceea ce priveşte activitatea departamentului juridic, auditorii au reţinut „o creştere cantitativă a numărului de dosare câştigate în instanţă”.
Procedurile utilizate de auditori au constat în analiza a 193 dosare de evaluare (eşantion selectat aleatoriu), verificarea implementării a 160 proceduri operaţionale actualizate, realizarea a zeci de interviuri cu angajaţii şi managementul instituţiei etc.
Misiunea de audit, desfăşurată pe parcursul a zece săptămâni, a fost efectuată în conformitate cu Standardele Internaţionale privind Serviciile Conexe. Raportul de audit a fost aprobat în unanimitate, fără recomandări, de membrii Consiliului Naţional de Integritate în şedinţa publică din data de 24 mai. AGERPRES