Anul 2019 ar trebui să aducă României un număr dublu de kilometri de autostradă faţă de 2018, şi anume 118 km. Asociația Pro Infrastructură contrazice însă Compania Naţională de Administraţie a Infrastructurii Rutiere în acest sens: “CNAIR promite cai verzi pe pereți. În 2019 pot fi inauguraţi cu siguranță doar 43 de kilometri de autostradă.”

Pentru anul 2019, au fost promiși 180 de kilometri de autostradă. Dar şi anul trecut, directorul de la drumuri a lungit pe harta fiecare kilometru de autostradă ca apoi, la final de an, când a fost trasă linie, şoselele să intre la apă. Narcis Neaga, directorul CNAIR, a promis în 2018 o sută de kilometri de autostradă, dar la finalul anului au fost făcuși doar 60 de kilometri.

Una dintre autostrăzile care sunt realizabile pentru 2019 este autostrada Lugoj-Deva, un sector extrem de important, care are în total 43 de kilometri. Această autostrada este printre singurele care are șanse. Aici este un progres de 93%. Autostrada Sebeș-Turda, aici este o bucată foarte bună de 41 de kilometri. Stadiul însă este între 50-60%. Ar putea fi gata 8 kilometri. Între Câmpia Turzii-Iernut este un sector important de 33,9 kilometri. Ar putea fi gata o porțiune de 17,9% kilometri. Cei din Guvern mai promit autostrada Suplacu de Barcău-Biharia, de 5,35 de kilometri. Contractul s-a semnat din decembrie, dar până acum nu s-a început nicio lucrare. Este promis și drumul expre Craiova-Pitești, o porțiune de 27 de kilometri. Contractul e semnat de trei luni, însă nici aici nu s-a început nimic.

Din cei 180 de kilometri de autostradă și drumul expres cu șanse reale sunt doar 43 de kilometri.

450 de milioane de lei din bugetul pe 2019 investiţi in autostrăzi care străbat Clujul

Potrivit bugetului pe acest an Ministerul Transporturilor va primi 11,66 miliarde de lei, în creştere cu aproape 55% faţă de cheltuielile realizate anul trecut. Pe de altă parte, în 2018 Ministerul avea un buget de 9,1 miliarde de lei, din care a cheltuit 7,5 miliarde de lei, după o rectificare spre finalul anului trecut când s-au tăiat aproape 1,2 miliarde. lei. Astfel, chiar dacă anul trecut s-au alocat peste 9 miliarde de lei, Ministerul nu a cheltuit nici pe departe această sumă. Din acest motiv, anul trecut au fost gata numai 60 km de autostradă. Pentru acest an planul este pentru 100 km de drum rapid, însă Autostrada Pro Infrastructură estimează că cel mai probabil vor fi gata numai 43 km.

Astfel se vor aloca 164,4 milioane de lei pentru Autostrada Transilvaniei, 160 de milioane de lei pentru Autostrada Sebeş-Turda si 130 de milioane de lei pentru Autostrada Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureş.

Asociația Pro Infrastructură: CNAIR promite cai verzi pe pereți

Asociaţia Pro Infrastructură contrazice declaraţiile purtătorului de cuvânt al CNAIR Alin Şerbănescu privind finalizarea a 118 kilometri de autostradă în acest an. Asociația susţine că scenariul realist indică 43,28 km noi de autostradă în acest an, iar cel foarte optimist 69,18 km, orice alte afirmaţii fiind „promisiuni pentru naivi, dezinformări grosolane şi minciuni gogonate”.

“Realitatea este cruntă. În 2019 pot fi inaugurați cu siguranță doar 43,28 km, adică loturile 3 (mai-iunie) și 4 (august-septembrie) ale Autostrăzii A1 Lugoj-Deva (între Holdea și Șoimuș). În acest moment, este fezabil, dar dificil, ca la finalul lui 2019 să circulăm pe încă aproximativ 8 km din Autostrada A10 între Sebeș și nodul Alba Iulia Sud, pe bretele scurte de acces de la Lancrăm. Restul tronsonului (până la Alba Iulia Nord) nu poate fi gata în 2019, realist vorbind. Iar sectorul de 17,9 km din Autostrada Transilvania (A3) dintre Iernut și Chețani are doar șanse teoretice să fie deschis până la sfârșitul lui 2019 din cauza problemelor financiare ale constructorului (Astaldi) și birocrației nerezolvate. Așadar, scenariul realist ne indică 43,28 km noi de autostradă în acest an, iar cel foarte optimist 69,18 km. Restul sunt doar promisiuni pentru naivi, dezinformări grosolane și minciuni gogonate”, este mesajul postat pe Facebook de Asociaţia Pro Infrastructură.

„La an nou, promisiuni vechi. Într-un interviu dat la Pro TV, Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, a declarat cu nonșalanță că în 2019 vom inaugura 118 km de autostradă. În continuare autoritățile afișează disprețul și sfidarea din anii trecuți, promițând cai verzi pe pereți. Avem și o nouă abordare de tipul „nu noi dăm termenele, constructorii spun că finalizează în 2019”. De parcă oficialii CNAIR sunt niște mielușei inocenți care nu înțeleg ce li se întâmplă. Dacă antreprenorii nu respectă graficele de execuție și obligațiile asumate contractual, de ce nu sunt penalizați?! Este, evident, doar o altă fumigenă creată cu scopul de a ascunde fuga de răspundere și incompetența (i)responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere”, au scris tot cei de la Pro Infrastructura, intr-o alta postare pe Facebook.

API mai spune că, în acest moment, este fezabil, dar dificil, ca la finalul lui 2019 să circulăm pe încă aproximativ 8 km din Autostrada A10, între Sebeș și nodul Alba Iulia Sud, pe bretele scurte de acces de la Lancrăm. Restul tronsonului (până la Alba Iulia Nord) nu poate fi gata în 2019, realist vorbind. Iar sectorul de 17,9 km din Autostrada Transilvania (A3), dintre Iernut și Chețani, are doar șanse teoretice să fie deschis până la sfârșitul lui 2019 din cauza problemelor financiare ale constructorului (Astaldi) și birocrației nerezolvate.

Cât privește sectorul de de 17,9 km din Autostrada Transilvania (A3) dintre Iernut și Chețani, acesta ar avea doar șanse teoretice să fie deschis până la sfârșitul lui 2019 din cauza problemelor financiare ale constructorului Astaldi, dar și birocrației nerezolvate.

Stadiul lucrărilor la cele două loturi de autostradă la care lucrările au început în 2013 era cuprins, în decembrie, între 92% și 95%. Pe ambele loturi mai sunt însă probleme de rezolvat: de reparat ce s-a construit prost, de stopat alunecările de teren din zona celebrului deal „al liliecilor”.

În declarațiile făcute, însă, recent reprezentanții CNAIR au susținut că 118 kilometri de șosea rapidă s-ar putea da în folosință anul acesta, cu 16 mai mulți decât afirmau în decembrie.

Și asta deoarece au luat în calcul și cei aproape 16 kilometri de autostradă dintre Chețani și Câmpia Turzii, unde, însă, stadiul lucrărilor este de doar 18%, și care nu au nicio șansă să fie gata anul acesta.

Sectorul de 17,9 km din Autostrada Transilvania, dintre Iernut și Chețani, are doar șanse teoretice să fie deschis până la sfârșitul lui 2019 din cauza problemelor financiare ale constructorului (Astaldi) și birocrației nerezolvate.

Loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Lugoj – Deva ar fi trebuit finalizate încă din 2016, deci deja se discută de o întârziere de trei ani. Pe lângă asta, va rămâne un tronson de 15 km care nu va fi gata, astfel încât nu se va putea circula de la Sibiu la Nădlac numai pe autostradă, iar acest tronson abia anul acesta va fi scos la licitaţie, problemele fiind legate şi de trecerile pentru animale sălbatice.

În 2018, sub 60 de km de autostradă deschiși

În 2018 au fost deschiși circulației puțin sub 60 de kilometri de autostradă, dintre care circa o treime erau de fapt gata încă din anul 2017, mai exact 21 de km, lotul 3 din A10 Sebeș – Turda și A3 Gilău – Nădășelu.

În lucru în acest moment sunt circa 149 de kilometri de autostradă, în diverse stadii de execuție.

Autostrăzi deschise în 2018 au fost: A10 loturile 3 și 4 Aiud-Turda  (28,75 km),  A3 Pod Gilău și A3 Gilău-Nădășelu (9,466 km), A3 Iernut-Ogra și Ogra-Ungheni (13,7 km), A3 Petricani-Centura Capitalei  (6,5 km).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.