Au început primele demersuri în vederea reabilitării Parcului Feroviarilor. Administraţia publică locală vrea acum să treacă terenul din proprietatea Ministerului Transporturilor în proprietatea Primăriei Cluj-Napoca. Este nevoie nu doar de preluarea terenului, ci şi de un imobil care se află în incinta parcului.

 

Odată cu refacerea acestui parc, Primăria Cluj-Napoca va cheltui 36.000 de euro pe cumpărarea unei clădiri depozit, care a fost construită în anul 1930. Banii vor fi folosiţi pentru fundaţii din beton, zidărie, şarpantă din lemn cu învelitoare din ţiglă, compusă din: un antreu, un hol, o magazie, şase birouri şi două WC-uri. Clădirea are o suprafaţă de 210 mp, nu are lift şi nici certificat de performanţă energetică.

Este necesar ca imobilul să fie cumpărat din cauză că are regim juridic diferit de teren.

“Regimul juridic al construcţiei diferă de cel al terenului, întrucât terenul este proprietate publică a statului, în administrarea Regionalei CF Cluj, iar construcţia este în proprietatea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, ca urmare, abordarea privind trecerea construcţiei în domeniul public al Municipiului Cluj-Napoca impune o procedură distinctă decât cea aplicabilă terenului”, se arată în proiectul de hotărâre privind trecerea terenului în proprietatea Primăriei şi achiziţionarea imobilului.

Proiectul a fost votat în şedinţa de Consiliu Local de miercuri.

Parcul Feroviarilor, care este al doilea ca suprafaţă din oraş şi se întinde pe 5,4 ha.

Investitorul care s-a asociat cu CFR a promis acum 8 ani de zile că va face investiţii uriaşe, a renunţat la proiect, iar acum parcul se reîntoarce în proprietatea Companiei Naţionale de Căi Ferate, a cărei activitate principală o constituie organizarea traficului feroviar, nu amenajarea de parcuri publice. În consecinţă, ar fi firească preluarea acestui parc de către primărie, în a cărei proprietate s-a aflat până în 1989, după care a fost predat Companiei Căile Ferate Române, şi modernizarea lui pentru a fi pus la dispoziţia clujenilor.

Parcul arată acum într-o stare deplorabilă. Este plin de vegetaţie neîngrijită, care este răspândită şi la căile ferate, băncile parcului sunt rupte, aparatele de joacă pentru copii sunt distruse.

În urma zecilor de sesizări, clubul a fost sancţionat în repetate rânduri de către autorităţile publice, ilegalităţile fiind consemnate inclusiv de Comisia Zonală a Monumentelor, Primăria Cluj şi Inspectoratul Teritorial în Construcţii, în urma vizitelor pe teren.

 

Ce a însemnat Parcul Ferioviarilor, ce a ajuns

Clujenii îşi aduc aminte cu nostalgie de ce a fost cândva Parcul Feroviarilor. Când se gândesc la acest parc, persoanele care au copilărit înainte de ’90 în Cluj-Napoca, în primul rând, îşi amintesc de perioada Sărbătorilor de iarnă şi ce a fost cândva „Orăşelul Copiilor”. Al doilea lucru care le vin în minte oamenilor este trenuleţul care plimba copiii în jurul parcului, animat de zăpada mult mai bogată din acea vreme, de jocul de lumini şi atmosfera Crăciunului.

Parcul Feroviarilor a fost atestat documentar la sfârşitul secolului al XIX-lea, aici fiind târgul de vite al oraşului. În anii ’60, a luat actualul nume şi a fost transformat în parc de distracţii pentru copii. Parcul a început să se deploreze odată cu sfârşitul anului 1990, când a fost dat în administraţia Sucursalei Regionale CFR Cluj.

În urmă cu şase ani, Arpad Paszkany, finanţatoril clubului CFR Cluj a devenit administratorul parcului, în urma unui contract de cesiune încheiat pentru 25 de ani cu Ministerul Transporturilor. Finanţatorul plătea anual  64.000 de euro, mai exact 5.400 de euro pe an pentru parc. Paszkany promitea va transforma parcul într-o zonă de agrement. Promisiunea acestuia era că va investi peste un milion şi jumătate de euro pentru amenajări. În aceste amenajări era inclus consturirea unor două terenuri mari cu gazon şi alte două terenuri sintetice, loc de joacă pentru copii. Dintre toate aceste promisiuni, singurul lucru pe care l-a făcut Paszkany a fost un teren de fotbal.


În urmă cu cinci ani, subiectul a înfuriat mai multă lume. Societatea civilă şi activiştii de mediu au organizat un protest în 2011 şi au semnat o petiţie, unde l-au acuzat pe Paszkany că a tăiat ilegal nişte copaci. De atunci, interesul şi speranţa oamenilor a scăzut treptat. Anul acesta, primarul Emil Boc a promis refacerea parcului încă din campania electorală. Acesta promite că renovarea parcului se va finaliza la sfârşitul acestui an.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.