Autostrada Transilvania va costa mai mult decât prevăd contractele iniţiale. Concesionarea segmentului dintre Braşov şi Câmpia Turzii este întârziată de autorităţile locale. Oficialii Bechtel nu exclud posibilitatea refuzării concesionării

Compania Bechtel va primi mai mulţi bani decât a fost prevăzut în contractul iniţial pentru sectorul 2B al Autostrăzii Transilvania, respectiv tronsonul Câmpia Turzii-Gilău. Guvernul Boc doreşte să îşi menţină promisiunea conform căreia primii 42 de km de autostradă vor fi încheiaţi, chiar dacă asta ar însemna ca statul, într-o perioadă de criză, să plătească mai mult pentru un drum decât prevederile contractului. Astfel, dacă suma iniţială prevăzută pentru construcţia tronsonului dintre Câmpia Turzii şi Gilău era de aproximativ 343 milioane de euro, suma a fost atinsă deja, deşi lucrările nu sunt finalizate. Cu trei luni înainte de termenul limită pentru predarea tronsonului de 42 de kilometri de Autostradă, Bechtel a cheltuit toţi banii prevăzuţi pentru acest segment. Deşi săptămâna trecută circulau zvonuri că Bechtel nu va primi niciun euro în plus, oficialii companiei americane susţin că beneficiază de fonduri în continuare. „Nu am fost anunţaţi că nu vom mai primi bani. Am citit articole în presă cum că nu am mai primi bani de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, însă nu sunt adevărate. Noi am fost asiguraţi că vom primi fonduri în continuare”, a declarat Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare al Bechtel. De asemenea, pentru ca oficialii Bechtel să primească bani suplimentari pe cale legală, ar trebui să se întârzie lucrările cu câteva luni. „Pentru a putea fi achitate lucrările aferente lunii iulie şi pe lunile următoare, până la finalizarea întregului sector de 54 km din autostrada Transilvania, trebuie alocaţi bani printr-o nouă Hotărâre de Guvern. În lipsa acestui document, nu este posibil să se mai plătească niciun euro pentru lucrările la autostrada Transilvania începând cu această lună. Cea mai rapidă Hotărare de Guvern ar putea fi pregătită şi adoptată în minimum trei luni. Cel puţin o lună durează finalizarea proiectului, apoi avizarea în Consiliul Tehnico-Economic (CTE) al CNADNR. Următorul pas este avizarea în CTE a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, aprobarea ministrului Radu Berceanu şi apoi cea a minstrului Finanţelor, Gheorghe Pogea. Proiectul aprobat de Guvern intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial”, au declarat, pentru Gardianul, surse avizate.

Concesionarea întârziată

În ceea ce priveşte concesionarea segmentului Braşov-Câmpia Turzii către Bechtel, nu au mai avut loc progrese. Acest fapt este confirmat chiar şi de oficialii Bechtel, care încă se gândesc dacă doresc această concesiune. “De la ultima întâlnire (n.r. în urmă cu trei săptămâni) pe care Bechtel a avut-o cu reprezentanţii statului român, nu a mai avut loc nicio discuţie în acest sens. Nu cunosc nici datele unei viitoare întâlniri”, a explicat Sgârcitu. De asemenea, managerul de comunicare al Bechtel a susţinut că firma americană încă analizează variantele concesiunii. “În momentul de faţă, analizăm situaţiile şi, când vom avea o ofertă concretă, vă vom anunţa”, a continuat managerul de comunicare al companiei americane. Oficialul Bechtel nu exclude posibilitatea ca Bechtel să refuze concesiunea segmentului Braşov-Câmpia Turzii. “Noi încă avem un contract cu statul român pentru a construi Autostrada Transilvania”, a susţinut Sgârcitu.

Nevoie cât mai urgentă de concesiune

Directorul general al CNADNR, Dorina Tiron, a recunoscut că s-au purtat deja negocieri pentru concesionarea către Bechtel a tronsonului Câmpia Turzii-Braşov din cadrul Autostrăzii Transilvania. Săptămâna trecută, Bechtel, unul dintre cei mai mari constructori de drumuri şi autostrăzi din lume, şi-a trimis un înalt oficial pentru a negocia cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor concesionarea segmentului dintre Braşov şi Câmpia Turzii. „Bechtel va concesiona porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Braşov pe o perioadă de 40 de ani şi, în acest caz, va fi interesul lor să finalizeze acel tronson până în 2013”, a declarat în exclusivitate pentru Gazeta de Cluj Dorina Tiron, directorul general al CNADNR. Bechtel a început să construiască Autostrada Transilvania în 2004, în timpul guvernării Adrian Năstase, când ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, a semnat unul dintre cele mai păguboase contracte ale României. Astfel, dacă actul iniţial era semnat pentru 2,4 miliarde de euro, actualul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, îi provoacă pe coloşii americani să îşi prelungească „şederea” în România. Bechtel va trebui să construiască porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Braşov, urmând să îşi recupereze investiţia în 40 de ani. Ca o comparaţie, pentru cei 185 de kilometri din Autostrada Soarelui, se încasează anual aproximativ 35 de milioane de euro. Bechtel ar putea obţine, pentru aproximativ 190 de kilometri, aproape aceeaşi sumă. Astfel, la finele concesiunii, Bechtel ar putea încasa minim 1,4 miliarde de euro, în contextul în care, pe traseul Autostrăzii Transilvania, sunt mai multe noduri rutiere importante. Directorul CNADNR susţine că acesta este singurul context în care Autostrada Transilvania va putea fi terminată în 2013, conform contractului iniţial. „Dacă Bechtel va accepta să construiască porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Braşov pe sistem de concesiune, ei vor încerca să facă acest lucru în cel mai scurt timp. Astfel, statul nu va mai avea de plătit atât de mulţi bani pentru construcţia Autostrăzii Transilvania şi se poate axa mai mult pe segmentul dintre Cluj şi vama Borş. „Cel mai probabil, vom avea fondurile necesare pentru a finaliza porţiunea dintre Cluj şi Borş până în 2012, cu excepţia unui tunel. Pe celălalt segment al autostrăzii, Bechtel se va angaja să termine lucrările până în 2013”, a explicat Tiron.

Studii incomplete

Directorul CNADNR susţine că, în momentul de faţă, mai au de finalizat studiile la tronsonul 1B Făgăraş- Sighişoara, iar după ce acestea vor fi terminate se va putea concesiona porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Braşov. „Am făcut toate studiile la sectoarele de pe tronsoanele dintre Câmpia Turzii şi Braşov şi mai avem de terminat doar 1B. Acesta însă nu este o problemă, îl terminăm rapid şi apoi putem concesiona întreaga porţiune Câmpia Turzii-Braşov”, a explicat Tiron. Oficialii CNADNR au susţinut că Bechtel ar putea începe lucrul la anumite sectoare dintre Câmpia Turzii şi Braşov, cu condiţia ca întregul tronson să fie circulabil în 2013.

Soluţia fondurilor europene, una imposibilă

O altă soluţie prin care Autostrada Transilvania ar putea fi construită mult mai rapid ar fi atragerea de fonduri europene. Acest lucru nu este posibil însă, deoarece Bechtel a fost desemnat constructorul Autostrăzii Transilvania fără licitaţie. Actualul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a susţinut că Bechtel a fost condiţia de aderare a României la NATO. Dacă Bechtel ar fi câştigat o licitaţie prin care să fie desemnat constructorul Autostrăzii Transilvania, acest proiect s-ar fi încadrat pentru atragerea de fonduri europene nerambursabile de care România dispune în acest moment.

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.