Garda de mediu cere Companiei Naționale de Autostrazi și Drumuri Naționale (CNADNR) sa scape definitiv de deșeurile din zona orașului Turda. Acum citiva ani, licitația a fost luata de cinci firme “abonate” la contractele pe bani publici. Nume de firme precum Euroconstruct, Minesa, Transilvania Construcții au caștigat licitația respectiva care, se pare, nu a fost buna; dar banii, da!
In urma unor controale ale inspectorilor Garzii Naționale de Mediu, s-a constat ca deșeurile de hexaclorciclohexan (HCH) de pe traseul autostrazii Transilvania trebuiesc neutralizate definitiv. Astfel, CNADNR a primit “tema” de casa de la Garda de Mediu sa scape definitiv de deșeurile respective, chiar daca, teoretic, acest lucru s-a mai intamplat in urma cu aproximativ patru ani. Momentan, deșeurile au ajuns la cațiva kilometri distanța de autostrada, intr-un depozit construit in varful unul deal, iar Garda de Mediu cere ca deșeurile sa fie scoase din țara și distruse de specialiști. Costurile acestei mutari vor fi de zeci de milioane de euro. Insa problema este ca pe traseul autostrazii, tot in zona Turda, s-au descoperit circa 2.400 de metri patrati de pamant contaminat cu mercur si alte metale grele. Acest lucru s-a aflat in urma cu cațiva ani, cand a avut loc prima licitație pentru decontaminarea acelei zone. Contractul de proiectare si executie a lucrarilor pentru eliberarea amplasamentului de materiale periculoase (HCH) de pe sectiunea 2B, km 10+500, din Autostrada Transilvania, a fost incheiat in luna iunie 2009, si prevedea un termen de 21 de zile pentru eliberarea si remedierea suprafetei contaminate. In urma licitatiei, contractul a fost castigat de o asociere de cinci firme: SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Uni-Recycling SRL, SC Setcar SA, SC I&C Transilvania Constructii SRL si SC Minesa&ICPM SA. La acea data, desi au fost efectuate analize cu aparatura mobila a uneia dintre firmele implicate, au fost trimise mostre, pentru contraproba, si la un laborator autorizat – Dr. Wessling Romania, din Targu-Mures – care la randul sau a remis rezultatele analizelor Ministerului Transporturilor si beneficiarului, adica Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, nu s-a luat nici o masura.
Afaceri cu Calugaru și “baieții deștepți” de la Golden Blitz
Printre reprezentanții firmelor care au caștigat aceasta licitație se numara Constantin Calugar, un afacerist turdean, dar care a fost nevoit sa intre in asociere cu o cunoscuta firma din Bucuresti pentru ca afacerile mari se fac doar cu asociati mari. Firma SC Euroconstruct este o “abonata” a lucrarilor de anvergura pentru constructia si reparatia de drumuri, iar asociatii firmei detin si localul Golden Blitz, unde o serie de personalitati mai mult sau mai putin politice aleg sa-si petreaca timpul liber. Pretul de 16 milioane de dolari pentru aceasta lucrare a fost stabilit de SC I&C Invest, care apartine omului de afaceri turdean Constantin Daniel Calugar, persoana care controleaza si SC I&C Transilvania Autostrazi, una dintre firmele care s-au asociat intr-un consortiu pentru a face aceasta lucrare. Pentru ca un contract de 16 milioane de euro este o afacere extrem de atractiva, Calugar nu s-a putut “lipi” singur de acest business, ci a trebuit sa se multumeasca doar cu o parte din suma fiindca aceasta suma i-a atras pe “pestii mari” care inoata in afacerile cu lucrari de drumuri. Din asocierea pe care turdeanul nu a putut-o refuza fac parte nume grele cum ar fi SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Minesa ICPM SA, SC Setcar SA, SC Uni-recycling SRL si, bineinteles, I&C Transilvania Constructii SRL. Contractul este pe banii statului, intrucat este gestionat de Compania Nationala a Autostrazilor si Drumurilor Nationale din Romania (CNADNR), iar procedura prin care acest contract a fost atribuit este negocierea.
Initial, omul de afaceri turdean Constantin Calugar ar fi dorit sa se ocupe singur de aceasta afacere prin intermediul firmei sale, I&C Invest, insa, conform unor informatii, a fost “sfatuit” sa accepte sa se asocieze cu firma Euroconstruct pentru ca la toti sa le fie bine. Studiul pentru aceste deseuri a fost facut, mai intai, in 2004 de catre Institutul de Cercetari si Proiectari Miniere din Cluj-Napoca si a stat prin sertarele CNADNR pana in momentul de fata. Afacerile lui Calugar din zona satului Mihai Viteazu sunt extrem de bizare, intrucat omul de afaceri a primit o serie de terenuri de la consiliul local al comunei fara vreo licitatie, ci prin concesionare directa.
Conform unei hotarari din 2003 a CL Mihai Viteazu, s-a aprobat concesionarea unui teren de 7 hectare catre SC Italconsult din Cluj-Napoca, firma care dorea sa construiasca acolo o fabrica de caramida si produse ceramice. Societatea se obliga sa plateasca o redeventa de 40.050 lei vechi/mp si 30% din valoarea contractului trebuia platit in 30 de zile de la semnare, iar restul de 70%, in rate egale, pe o perioada de 10 ani, iar societatea sustinea la acea data ca va crea circa 200 locuri de munca.
SC Italconsult era reprezentata de Camillo Torta, reprezentantul Asociatiei Intreprinderilor Italiene Cluj. Interesant este ca, la scurt timp dupa incheierea contractului de concesiune, destinatia investitiei s-a schimbat brusc din fabrica de caramida in depozit pentru utilaje folosite in constructia de drumuri. Implicarea lui Calugar in aceasta afacere apare abia in momentul in care omul de afaceri turdean cumpara firma de la italianul Torta si isi deschide pe terenul concesionat de primaria din comuna Mihai Viteazu o balastiera care era necesara in contextul construirii autostrazii.
“Abonata” drumurilor curata si deseuri
SC Euroconstruct Trading 98 poate fi lesne asociata cu nume precum Traian Basescu sau Gigi Becali, pentru ca actionarii acestei firme detin localul bucurestean Golden Blitz, locul de intalnire si relaxare al presedintelui Basescu cu Gigi Becali sau alte persoane apropiate. SC Euroconstruct este detinuta de Dan Besciu si Sorin Vulpescu. Potrivit Grupului de Investigatii Politice, in 2005, in primul an de guvernare al Aliantei DA, Euroconstruct Trading 98 SRL a primit de la Ministerul Transporturilor noua contracte in valoare totala de peste 510 miliarde lei vechi (14 milioane euro).
Ariile de influenta insa nu se sfarsesc aici. Dan Besciu este asociat cu Dorin Cocos (sotul Elenei Udrea-fostul ministru al Turismului-n.red.) si cu Ion Petre, ultimul, un intermediar al lui Alexandru Bittner, in firma “West Tour 98”. De asemenea, Besciu, Cocos si Bittner au fost asociati la societatea “Casa de Pensii Private Concordia Romana” si la “Grupul Roman de Investitii” SA. Pe langa contractele cu municipalitatea, de zeci de milioane de euro, dupa preluarea Ministerului Transporturilor de catre reprezentantii PD, “Euroconstruct” a devenit una dintre principalele beneficiare ale contractelor cu bani de la buget. Reabilitarea Autostrazii Bucuresti-Pitesti, construirea Autostrazii Bucuresti-Brasov, plus multiple contracte de deszapezire sunt doar cateva exemple in acest sens.
Oferite fara licitatie, prin incredintare directa. “Euroconstruct” a obtinut de la Regia Autonoma a Patrimoniului si Protocolului de Stat drepturile asupra Hotelului Muntenia din Snagov.
Depozitul periculos se gaseste in zona comunei clujene Mihai Viteazu si a fost stocat acolo de pe urma fostelor Uzine Chimice din Turda. Traseul autostrazii trece chiar peste acest depozit, iar compania care face consultanta pentru autostrada a spus ca zacamantul format artificial trebuie decontaminat, altfel lucrarile nu pot continua.
Ștefan Trandafir