Traian Băsescu a cheltuit peste trei milioane de euro în campania electorală.
Mircea Geoană, contracandidatul cu care a ajuns în finală, a avut la dispoziţie 2,8 milioane de euro.

Traian Băsescu şi Mircea Geoană sunt candidaţii care au cheltuit cel mai mult în cursa pentru funcţia supremă în stat, potrivit rapoartelor depuse la Autoritatea Electorală Permanentă (AEP).
Constantin Rotaru a cheltuit cel mai puţin: doar 2.210 euro. Singurul candidat care nu a raportat venituri şi cheltuieli în campanie este Gigi Becali.
Gazeta de Bistriţa a consultat listele de cheltuieli ale candidaţilor la preşedinţia României şi vă spune cum au utilizat aceştia banii în campania electorală din noiembrie 2009.

Trei, Doamne, şi toţi trei

Locurile de frunte ale clasamentului sunt deţinute de Traian Băsescu, Mircea Geoană şi Crin Antonescu, candidaţii care au avut cele mai mari şanse de a ajunge în fotoliul de la Cotroceni.
Traian Băsescu a cheltuit 14.900.927 lei în campania pentru alegerile prezidenţiale din 2009, cu puţin sub plafonul maxim admis de lege pentru organizarea campaniei electorale, 15.000.000 lei. Raportat la cursul mediu în luna alegerilor, rezultă că şeful statului a cheltuit 3,3 milioane de euro.
Candidatul PSD+PC, Mircea Geoană, a avut cheltuieli de 12.458.690 lei, conform informaţiilor date publicităţii de AEP, ceea ce înseamnă circa 2,8 milioane de euro.
Candidatul PNL Crin Antonescu se situează pe locul al treilea, el cheltuind pentru organizarea campaniei electorale 10.725.860 lei, adică 2,5 milioane de euro, potrivit rapoartelor partidului.

Urmează restul lumii

Potrivit documentului AEP, candidatul independent Sorin Oprescu a cheltuit 5.372.376 lei, adică aproximativ 1,3 milioane de euro. Pe poziţia a cincea se situează candidatul UDMR, Hunor Kelemen. El a raportat cheltuieli totale de 681.144 lei, echivalentul a circa 162.000 de euro. Locul VI în topul cheltuielilor din campania electorală este ocupat de candidatul PRM Corneliu Vadim Tudor, care a cheltuit în total 189.586 lei, ceea ce înseamnă peste 45.000 de euro. Gheorghe Eduard Manole, candidat independent, a avut cheltuit 118.408 lei, echivalentul a 27.000 de euro. Constantin Ninel Potârcă a cheltuit aproximativ 31.000 de lei, echivalentul a
6.900 de euro. Remus Cernea, Ovidiu Iane şi Constantin Rotaru au cheltuit sub 5.000 de euro fiecare. Gigi Becali a raportat la AEP zero venituri şi zero cheltuieli în campanie.

Presa i-a „păpat” cei mai mulţi bani lui Băsescu

Banii folosiţi de candidaţi în campanie au provenit din transferuri de la partide, cotizaţii şi donaţii. Traian Băsescu se află în topul donaţiilor, cu circa 900.000 de euro. Social-democratului Mircea Geoană i-au fost donaţi 517.000 de euro, iar Crin Antonescu a beneficiat de 514.000 euro.
Traian Băsescu a fost candidatul cel mai susţinut financiar de partid. Din veniturile pentru campanie, actualul şef al statului a beneficiat de aproximativ un milion de euro de la PDL. Social-democraţii au folosit pentru campania lui Geoană 887.000 de euro, iar PNL pentru Antonescu, 654.000 de euro.
Cei mai mulţi bani, Traian Băsescu i-a cheltuit pentru a se promova în presă: 1,7 milioane de euro pentru spoturi radio, TV şi reclame în ziare. De asemenea, pentru publicitatea stradală Băsescu a cheltuit 314.000 de euro. Din datele depuse la AEP rezultă că el a fost şi foarte plimbăreţ pe timpul campaniei, şeful statului cheltuind cu deplasările în diverse localităţi din ţară aproape 57.000 de euro.
Mircea Geoană a folosit pentru promovarea în mass media doar 533.000 de euro, a investit în publicitatea stradală 334.000 de euro, dar a cheltuit 1,4 milioane de euro pentru tipărituri şi alte materiale promoţionale. Pentru plimbările în ţară, candidatul social-democrat a avut la dispoziţie aproape 3.400 de euro.
Liberalul Crin Antonescu a direcţionat către publicitatea în mass-media 223.000 d euro, dar a alocat cele mai multe fonduri, 1,5 milioane de euro, pentru tipărituri şi materiale promoţionale. Pentru publicitatea stradală, candidatul liberal a cheltuit 714.000 de euro, pe când pentru deplasările în ţară el a avut la dispoziţie doar 1.900 de euro.
Campionul publicităţii stradale a fost însă candidatul independent Sorin Oprescu, el cheltuind în acest scop 775.000 de euro. Potrivit datelor raportate la AEP, Oprescu nu a cheltuit nici un ban pentru deplasările în ţară, deşi campania sa a fost bazată pe o astfel de strategie.
Candidaţii care nu s-au promovat deloc în mass-media sunt Remus Cernea, Gheorghe Eduard Manole şi Constantin Rotaru.

Antonescu, campion la datorii

În ceea ce priveşte sumele cu care candidaţii de la alegerile prezidenţiale au rămas datori (servicii efectuate pentru candidat dar neplătite încă), topul este condus de liberalul Crin Antonescu. El înregistrează cea mai mare sumă neachitată după campania pentru alegerile prezidenţiale din 2009, potrivit AEP, de 1,5 milioane de euro. În topul datornicilor după campanie urmează Traian Băsescu, cu 1,26 milioane de euro, bani care reprezintă sume neonorate încă, iar Mircea Geoană a rămas cu datorii de 1,22 milioane de euro după promovarea pentru cea mai înaltă funcţie în stat. Pe locul al patrulea se situează Sorin Oprescu, el mai având de plătit o datorie de circa 63.000 de euro, iar pe locul al cincilea se află candidatul UDMR, Kelemen Hunor, dator cu puţin peste 19.000 de euro.

Liana Mureşan

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here