Municipalitatea a desfăşurat, la sfârşitul săptămânii trecute, licitaţia pentru concesionarea serviciului de salubrizare. O ofertă depusă după termenul limită a obligat comisia de licitaţie să decidă amânarea deschiderii ofertelor, spre nemulţumirea participanţilor. În final, cu semnătura tuturor participanţilor, licitaţia a continuat, rezultatele urmând să fie făcute publice în aproximativ două săptămâni
Amânare…
“Societatea portugheză s-a prezentat în această dimineaţă (joi n.r.), cu câteva minute înainte de ora zece, la registratura Primăriei municipiului Cluj-Napoca, pe strada Moţilor, numărul 3 şi a solicitat depunerea actelor pentru licitaţia în vederea concesionării serviciului de salubrizare. Au fost îndrumaţi către registratura generală, care se află pe strada Moţilor numărul 7, astfel că oferta lor a fost înregistrată la ora 10 şi 15 minute. Termenul limită de depunere a ofertelor era 4 iunie, ora 10, astfel că oferta lor nu a fost acceptată. Societatea Suma a depus o contestaţie şi a cerut fie anularea licitaţiei, fie admiterea ofertei lor. Comisia de licitaţie a decis să refuze admiterea ofertei societăţii Suma Portugalia şi amânarea deschiderii ofertelor pentru data de 18 iunie. Am luat această decizie pentru că, dacă am admite oferta Suma, celelalte societăţi participante la licitaţie ar putea contesta oferta venită după termenul limită, iar atunci licitaţia ar trebui reluată. Pe de altă parte, dacă am continua licitaţia, firma portugheză ar putea contesta această decizie, iar dacă această contestaţie ar fi admisă, licitaţia ar trebui reluată”, a anunţat preşedintele Comisiei de Licitaţii, viceprimarul Radu Moisin.
Suma, acceptată de dragul licitaţiei
Decizia de amânare a procedurii de licitaţie a stârnit, însă, mari nemulţumiri în rândul celorlalţi participanţi la licitaţie. Societăţile Rosal, Bratner, ASA Servicii ecologice şi Rosal Ecologic&Recycling Systems au cerut comisiei ca licitaţia să se desfăşoare în condiţiile stabilite iniţial, motivând că o ofertă depusă după termenul limită nu poate avea consecinţe asupra procesului de licitaţie. “Documentul pe care îl aveţi dumneavoastră nu este o contestaţie. Este o hârtie de mână, care v-a fost dată de o firmă care a greşit şi a depus documentaţia mai târziu. Au avut timp 52 de zile pentru a afla unde este registratura. Noi toţi ceilalţi am muncit şi am depus documentaţia din timp. De ce nu au venit mai devreme, nu cu cinci minute înainte de expirarea termenului?”, a afirmat reprezentantul Rosal, susţinut de ceilalţi participanţi la licitaţie. Viceprimarul Radu Moisin a refuzat, însă, continuarea procedurii, motivând că nu poate face abstracţie de nemulţumirile unor cetăţeni. Totuşi, după mai multe discuţii şi controverse, reprezentanţii societăţilor participante la licitaţie au decis să semneze un document prin care să declare că sunt de acord cu acceptarea ofertei companiei Suma şi că nu vor contesta licitaţia din această cauză. După mai multe ore, comisia a decis să accepte această variantă, astfel că ofertele au fost deschise.
Clujul, “pe din două”
Serviciul de salubrizare menajeră pentru municipiul Cluj-Napoca a fost împărţit în două sectoare şi urmează să fie concesionat pe o perioadă de opt ani. Societăţile Rosal, Bratner, ASA Servicii ecologice, Rosal Ecologic&Recycling Systems şi portughezii de la Suma au depus oferte similare din punct de vedere al preţurilor. Criteriile de punctaj pentru stabilirea câştigătorului sunt tarifele, pentru care se vor acorda 70 de puncte, tarifele pentru populaţie – unde cel care va avea cele mai mici tarife va primi 60 de puncte, dar şi taxa de redevenţă. Pentru departajare se va ţine cont de investiţiile pe care participanţii le au în plan în vederea informării populaţiei cu privire la colectarea selectivă a deşeurilor, dar şi de durata cea mai scurtă ofertată pentru amenajarea punctelor gospodăreşti.
Bani pe gunoaie
Societăţile Rosal, Bratner şi Rosal Ecologic vor de la cetăţeni câte cinci lei pe lună. Suma a făcut o ofertă de 6,71 lei/lună de persoană, iar ASA 6,52 lei/lună. În ceea ce priveşte redevenţa, Brantner oferă Primăriei câte 51 de mii de euro pe an pentru fiecare dintre cele două sectoare. Rosal şi Rosal Ecologic au făcut o propunere de 100 de mii de euro, cea mai mare sumă fiind oferită de societatea Asa, 165 de mii de euro pentru primul sector şi 145 de mii pentru cel de-al doilea. Societatea portugheză a făcut o ofertă de 100 de mii de euro pentru fiecare sector. În ceea ce priveşte sumele ce urmează să fie investite în campaniile de informare a cetăţenilor despre colectarea selectivă a deşeurilor, Brantner a propus suma de 350 de mii de euro, în primii trei ani urmând să fie investiţi câte 100 de mii de euro în campanii, iar în ultimii cinci ani, câte 10 mii de euro. Rosal şi Rosal Ecologic au propus cea mai mare sumă la acest capitol, 800 de mii de euro, câte 100 de mii de euro în fiecare an. Portughezii de la Suma au alocat acestui capitol doar 50 de mii de euro în primul an, după care suma scade, până la 25 de mii de euro în ultimul an. Compania ASA a propus suma de 100 de mii de euro pentru primii trei ani, urmând ca, în următorii ani, suma să varieze între 87 mii lei şi 84 mii lei. În ceea ce priveşte termenul de modernizare a punctelor gospodăreşti, Rosal a făcut o ofertă de o lună, Brantner spune că ar termina această modernizare în şase luni în primul sector şi in şapte luni în al doilea. ASA prevede în ofertă ca termenul să fie de trei luni, iar societatea portugheză a prevăzut 12 luni ca termen de modernizare a punctelor gospodăreşti.
Eugen Vereş : “Consider că licitaţia de săptămâna trecută a fost una normală, cu puţini participanţi. Suntem îndreptăţiţi să câştigăm pentru că este o tradiţie. Suntem o firmă veche, am lucrat şi lucrăm în salubritate, cunoaştem toţi abonaţii. În plus, tarifele noastre sunt cele mai mici, e drept, la acelaşi nivel cu ale Rosal. Suntem vechi pe piaţă, avem cea mai bună dotare şi pregătire în domeniu. Personalul nostru este în întregime clujean, de la cel mai mic gunoier, până la gunoierul şef. Avem deja în implementare sistemul de colectare selectivă a deşeurilor şi avem şi recipientele de colectare. Nu înseamnă neapărat că noi o să câştigăm. Va decide comisia cine o să câştige”, ne-a declarat Eugen Vereş, directorul Brantner&Vereş .
Cele cinci societăţi participante la licitaţie au termen săptămâna aceasta pentru a aduce ultimele documente clarificatoare pe care Primăria le-a solicitat, urmând ca, în termen de 20 de zile, comisia să analizeze ofertele şi să desemneze câştigătorul pentru fiecare sector.