Legea propusă pentru interzicea consumului energizantelor în rândul minorilor a apărut dar târziu

În a 22-a lună de sarcină, după un travaliu de elefant, a apărut într-un final la noi în ogradă, legea care interzice vânzarea energizantelor minorilor. Acest proiect de lege a fost adoptat de Senat pe 18 decembrie 2023 și de Camera Deputaților în calitate de for decizional pe 20 februarie 2024. A fost adoptat cu 238 de voturi pentru, unul împotrivă și 12 abțineri. Rămâne la latitudinea președintelui să promulge legea. Dar nu la viteza melcului, cum am fost obișnuiți până acum. Poate după un energizant, legea s-ar fi transformat în Ordonanță de Urgență. În acest context energizantul ar fi agitat productiv.  

Băuturile energizante sunt băuturi non-alcoolice comercializate cu scopul de a crește nivelul de energie. Ele sunt promovate agresiv pentru rolul lor de stimulent. Sunt băute de toate categoriile de vârstă dar în mod special de către tineri. Pentru că sunt dulci, accesibile și prezentate ca fiind cool, marfă, blană, lux. Motivația din spatele consumului este dată de acest impuls zdravăn de energie care gâdilă cordul și cerebelul.

O băutură energizantă tipică conține următoarele: apă carbogazoasă, aproximativ 40 de g de zahăr(din zaharoză și/sau glucoză), 200 de mg de cofeină, îndulcitor artificial și plante/substanțe asociate cu vigilența și performanța mentală, dar care nu au dovezi științifice obținute din studii controlate(taurină, extract de rădăcină de ginseng panax, L-carnitină, extract de semnințe de guarana). Deci după apă, zahărul este principalul ingredient al băuturilor energizante. Ce face zahărul în corp? Duce la creșterea în greutate, la un risc crescut de diabet de tip 2 și gută. Din cauza cantității de zahăr și a ingredientelor stimulante, există îngrijorarea și confirmarea că energizantele pot să nu fie de ajutor. Adulții și în special minorii pot resimți efectele neplăcute precum creșterea presiunii arteriale, apariția unor probleme de natură gastrică, neurologică, anxietate, deshidratare și lista poate continua. Dacă am pune în balanță beneficiile cu riscurile, tind să cred că riscurile au o greutate mai mare. Corpul adolescentului este în formare iar un produs de genul poate influența negativ organismul.

Moartea neașteptată a unui copil de 13 ani după ce a consumat un energizant întărește necesitatea acestei legi

Miercuri seara pe data de 21 februarie, un copil în vârstă de 13 ani dintr-o localitate din Bistrița-Năsăud a murit brusc, în urma unui antrenament de fotbal pe un teren de sport din comună. Băiatul făcea fotbal de câțiva ani buni, participa inclusiv la competiții de profil și nu avea nicio problemă de sănătate cunoscută. Miercuri, acesta nu s-ar fi alimentat corespunzător și ar fi consumat câteva energizante.

Potrivit viceprimarului comunei Maieru, Vasile Deac, din discuțiile cu antrenorul copilului, a avut loc un antrenament ușor, iar după terminarea acestuia, antrenorul a plecat acasă și i-a lăsat pe copii pe teren. La scurt timp de la plecarea antrenorului, copilului de 13 ani i s-a făcut rău, a acuzat dureri de burtă și a început să tremure.

Primarul comunei, Vasile Borș a comunicat că ar fi consumat mai multe doze cu energizant înainte de a intra pe teren. Și una dintre profesoarele băiatului a povestit că mai mulți colegi ai copilului i-au transmis că acesta ar fi consumat mai multe doze din aceste băuturi pentru a-i da energie.

Între 2014 și 2016 au fost spitalizați 15 minori cu simptomatologie similară iar anul trecut un adolescent de 17 ani a murit din cauza consumului excesiv de băuturi energizante.

Un alt caz recent, este al unui elev de la o școală din localitatea Apahida, județul Cluj, care a fost transportat de urgență la spital, pe data de 28 februarie, după ce a consumat o băutură energizantă. Potrivit IPJ Cluj, un profesor a anunțat polițiștii Biroului Siguranță Școlară despre faptul că un elev al școlii acuză stări de rău.

Elevul, care a menționat că a consumat o băutură energizată, a fost preluat ulterior de un echipaj medical și transportat la spital în vederea efectuării investigațiilor medicale de specialitate. În acest context nu au fost identificate substanțe interzise, prevăzute de legislația în vigoare.”, au informat reprezentanții IPJ Cluj.

Ministerul Sănătății a încercat în 2018 să reglementeze interzicerea băuturilor energizante către minori, dar proiectul de act normativ inițiat de Ministerul Sănătății nu a mai fost adoptat de guvern. Așa cum omul de rând are obișnuința de a se duce la stomatolog doar atunci când situația este critică, se pare că și guvernul se mobilizează doar atunci când numărul evenimentelor tragice este în creștere.

Cele mai recente statistici arată că 68 % dintre minori consumă energizante, iar mulți dintre ei au vârste de sub 10 ani. Este necesară o mobilizare mai rapidă a măsurilor menite să protejeze sănătatea și bunăstarea minorilor și să prevină efectele negative ale consumului acestor băuturi.

Incursiune în reclamele vicioase. Generații întregi dependente

Îți mai amintește de campaniile publicitare pentru țigări?. Puterea reclamelor de a ne băga pe gât lucruri care ne fac rău a fost și este în continuare fantastică. Marile companii au reușit să vrăjească cu nesaț populația, zeci de ani la rând.

În anii ’50 erau o grămadă de reclame la țigări cu mărturii ale doctorilor care spuneau că sunt bune pentru sănătate, bune pentru gât. Una dintre primele reclame Marlboro era cu un copil care spunea: „Mami, fumează un Marlboro înainte să mă cerți.” Apoi a apărut Bărbatul Marlboro, care a rulat la televizor din 1955 până în 1999. A reprezentat unul dintre cele mai durabile personaje din reclamele secolului 20. 

Și vedetele au fost o componentă teribil de importantă în publicitate. În 1940, vedetele povesteau la televizor cum fumatul le calmează gâtul. Pe la sfârșitul anilor ’60, legătura dintre cancerul la plămâni și fumat devenise atât de evidentă încât au fost nevoiți să schimbe strategia.

După 1930 după sfârșitul Prohibiției, au apărut reclamele la alcool ca ciupercile după ploaie. Cel mai des stereotip folosit în reclamele pentru alcool era reprezentat de stilul de viață luxuriant. De asta vezi mereu modele care beau cocktailuri pe plajă sau care beau un Salitos cu lime pe un iaht.

Este paradoxal să vezi cum în prezent energizantele domină în campaniile de marketing din lumea sportului. Asocierea dintre un produs care poate provoca daune cardiovasculare și nu numai este ușor ilogică. Dar fiind o industrie de miliarde de dolari, au avut grijă să ajungă în locuri ușor accesibile pentru această grupă de vârstă. Din fericire au existat numeroase acte cu iz de revoltă pe care le consider salutare. Anumiți sportivi din mediul fotbalului în timpul unor conferințe de presă au retras de pe masa lor sucurile energizante. Un eveniment delicat în rândul comercianților care au mai pierdut un cumpărător, doi. Nu este mult dar este un început promițător pentru a îmbunătăți calitatea vieții.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.