Compania Bechtel poate să plece din România, fapt ce va întârzia lucrările la Autostrada Transilvania dintre Braşov şi Borş. Construcţia Autostrăzii Transilvania este întârziată în acest moment, iar unele lucrări sunt făcute peste preţul pieţei. Firma americană ar trebui să asfalteze un kilometru pe zi pentru a se încadra în timp cu lucrările. Contractul cu Bechtel este unul păgubos, care nu aduce nici un avantaj statului în schimb compania americană Bechtel deţine toate avantajele în acest contract
Autostrada începută în 2003, în urma negocierilor purtate, fără licitaţie, între statul român şi colosul american Bechtel ar fi trebuit să fie finalizată în 2013. Totuşi, în momentul de faţă niciun kilometru din respectivul drum nu este finalizat. Mai mult, contractul dintre societatea americană şi statul român este în aşa fel conceput încât România va beneficia, la un moment dat, de cea mai scumpă autostradă din istoria umanităţii. Pentru simplul motiv că cei care au fost plătiţi pentru a veghea ca bugetul României să nu fie „secat” nu şi-au făcut datoria. Săptămâna trecută are loc primul termen al procesului în care Simona Neagu, fostul avocat al CNADNR este acuzată că ar fi încasat peste şase milioane de euro din bani publici pentru a redacta contractul pentru realizarea autostrăzii. Totuşi, ea nu a scris un rând. Mai mult decât atât, ea nu a respectat nicio prevedere a contractului dintre ea şi CNADNR, chiar şi aşa, a încasat milioanele. Şi ca cercul să fie complet, în momentul de faţă ea reprezintă colosul Bechtel. Totuşi, din pricina avocatei este posibil ca Bechtel să părăsească România în cel mai scurt timp. Pentru a recupera banii cheltuiţi pe „serviciile” avocatei Neagu, CNADNR a acţionat-o în instanţă. Avocatul Ioan Băraş, cel care reprezintă compania de autostrăzi în procesul dintre CNADNR şi Neagu a acceptat să acorde un interviu în exclusivitate pentru Gazeta de Cluj, explicând care sunt „hibele” din acest dosar, menţionând totodată şi faptul că în momentul de faţă nu se doreşte ca acest proces să fie câştigat.
“Contractul cu Bechtel este păgubos”
Senatorul liberal Marius Nicoară consideră că actul semnat între statul român şi Bechtel este la limita legii. „Stadiul actual al contractului şi prevederile pe care statul român şi compania Bechtel trebuie să le respecte sunt doar o chestiune de deontologie profesională. Ar trebui totuşi să fie respectate prevederile contractului”, a declarat Nicoară. Senatorul a susţinut că actul semnat cu Bechtel nu este unul profitabil pentru România, însă acesta trebuie continuat pentru binele populaţiei. „Am spus de la început că acest contract a fost unul păgubos pentru România şi că nu a fost corect că nu s-a făcut o licitaţie, că statul român nu are drepturi în cadrul actului prin care s-ar putea apărea. Pentru Cluj este vital însă să se construiască autostrada şi ca acea porţiune de 42 de kilometri să se finalizeze anul acesta”, a mărturisit Nicoară. Liberalul a menţionat că dacă în acest moment se reziliază contractul cu Bechtel, porţiunea de 42 de kilometri între Câmpia Turzii şi Gilău nu va mai fi construită în acest an. „Este foarte esenţial pentru judeţul Cluj ca acea porţiune de autostradă (n.r. sectorul 2B, porţiunea Câmpia Turzii-Gilău) să se finalizeze în acest an pentru ca traficul greu să fie deviat pe acel drum şi să ocolească Clujul. Dacă se întrerupe contractul cu Bechtel lucrările la Autostrada Transilvania vor fi reluate abia peste doi ani şi acest lucru va avea impact negativ asupra României”, a anunţat senatorul. Nicoară a recunoscut că toate avantajele acestui contract sunt de partea companiei americane şi că statul român trebuie să se conformeze. „Contractul cu Bechtel trebuie dus la bun sfârşit din moment ce acesta s-a semnat, însă trebuie respectate prevederile legale. Acest contract este în limita legii, iar toate atuurile sunt de partea Bechtel”, a mărturisit liberalul.
Un kilometru asfaltat pe zi?
Gravitatea divergențelor dintre statul român şi Bechtel ar putea întrerupe contractul cu americanii, consideră deputatul UDMR Mate Andras. „Ar fi foarte grav dacă s-ar întrerupe contractul cu Bechtel în urma unor divergenţe între statul român şi Bechtel pentru că statul are nevoie de acest contract”, a declarat Mate. După calculul deputatului compania Bechtel ar trebui să asfalteze aproximativ un kilometru de autostradă pe zi. „În ceea ce priveşte lucrările pe care cei de la Bechtel trebuie să le deruleze, am făcut un calcul conform cărora americanii ar trebui să asfalteze aproximativ un kilometru pe zi”, a susţinut deputatul. În cazul în care Bechtel pleacă din România ar trebui ca guvernanţii care au semnat contractul iniţial şi care au renegociat actul să îşi asume responsabilitatea. „Autostrada Transilvania trebuie să se construiască, iar dacă se va schimba compania care face acest lucru este doar decizia guvernanţilor. Cei care au negociat şi renegociat contractul cu Bechtel trebuie să îşi asume responsabilitatea pentru contractul cu americanii”, a declarat Mate Andras Levente.
Lucrările întârziate la Autostradă
Deputatul democrat-liberal Adrian Gurzău susţine că există semne că lucrările la Autostrada Transilvania ar fi întârziate. „Interesul meu este să observ dacă sunt întârzieri la construcţia Autostrăzii Transilvania pentru că am informaţii că lucrările ar fi în urmă. Voi face o interpelare pentru a primi date oficiale dacă lucrările sunt întârziate. Am informaţii că unele lucrări sunt făcute peste nivelul pieţei”, a declarat Gurzău. Democrat-liberalul a menţionat că proiectul autostrăzii trebuie derulat la preţul pieţei şi fără ca acestea să fie întârziate. „Autostrada Transilvania este prioritatea zero a parlamentarilor, însă construcţiile trebuie făcute la preţul pieţei. Nu trebuie să sufere acel proiect în urma unor neglijenţe”, a explicat deputatul. Gurzău a spus că Bechtel ar trebui să fie sancţionată. „Dacă se dovedesc întârzierile la autostradă, Bechtel ar trebui sancţionată din punct de vedere financiar”, a susţinut democrat-liberalul. Deputatul a explicat că plecarea companiei Bechtel ar însemna un lucru total negativ pentru proiectul Autostrăzii Transilvania. „Dacă Bechtel ar pleca din România acest lucru ar însemna tergiversarea acelor lucrări, însă nimeni nu vrea asta”, a explicat Gurzău.
Tiberiu Hrihorciuc
Dupa ce Boc din Rachitele,via Moldova, a dat asa-zisele investitii din infrastructura judetului Cluj pe mina celor doi limbrici de la DRDP Cluj, Pantelimon-regateanul si Gorcea -moldoveanul cu scopul declarat ca cei doi sint super manageri si vor termina lucrarile intocmai si la timp, acuma Piticul o da la-ntors. Pai mai Piticule-filozof tu crezi ca mafioti transnationali ca Bechtel, FCC Construccion,Tirena Scavi se impedica de doi limbrici curvari si hoti, astia v-au dat spaga si va joaca ca pe tambal.Iar acel Gurzau sa vorbeasca mai putin ca este pe linga subiect si- o sa-l egaleze in topul prostiei pe Bica-pd-istul de la CJ Cluj.Piticule-filozof autostrazi si centuri ocolitoare nu se fac cu securisto-comunisto-utecistii=pdl+psd=fsn care stapinesc tara, locul vostru este in fata plutonului de executie si nicidecum la cirma tarii.