Oficialii Bechtel promit ca anul 2008 va însemna o adevarata provocare pentru societate, în conditiile în care bugetul lucrarilor va creste de trei ori fata de 2007. Pentru 2008 compania Bechtel a solicitat guvernului 480 de milioane de euro. Aceasta suma reprezinta estimarea pretului lucrarilor care se vor executa în acest an.
Potrivit estimarilor companiei constructoare, Bechtel, si ale Ministerului Transporturilor, Autostrada Transilvania ar trebui sa fie terminata în 2013, iar spre finele anului 2008 sa fie realizati primii 40 de kilometri între Turda si Gilau (tronsonul 2B). Potrivit firmei Bechtel, lucrarile erau realizate în noiembrie în proportie de 35%, pe acest tronson si de 17,1% pe tronsonul 3C. Autostrada are 415 km, latimea platformei de 26 m, patru benzi si latimea partii carosabile de 2×7,5 m. Proiectul include 267 de poduri si viaducte, adica un total de 55,5 km, 94 de pasarele, 58 de pasaje rutiere si 16 noduri rutiere. Autostrada va traversa întreaga Transilvania de la sud-est la nord-vest, trecând pe langa orasele Brasov, Fagaras, Sighisoara, Târgu Mures, Cluj-Napoca, Zalau si Oradea. Aliniamentul va începe de lânga Brasov, oras cu o altitudine de aproape 600 de metri, va parcurge podisul Transilvaniei la o altitudine de 300-400 de metri, dupa care va ocoli pe la nord Carpasii Apuseni, pentru ca în final sa coboare în Câmpia Crisanei la o altitudine de aproximativ 130 de metri.
Santierele nu vor fi închise
Anul 2007 a reprezentat pentru companie depasirea cu 20 % a obiectivelor propuse, la fel se doreste a fi si 2008. “Anul viitor vom acorda prioritate sub-sectiunii Turda-Gilau, unde au început în aceasta toamna activitatile de asfaltare”, afirma Bogdan Sgârcitu, Director de comunicare, Bechtel Romania. Pâna în prezent, pe cele doua sectiuni 2B si 3C s-au realizat podetele dalate si casetate. De asemenea, s-au realizat producerea de grinzi tip U si T si piloti forati pentru structurile masive din beton. Se afla în executie sectiunile 2B Câmpia Turzii–Cluj Vest, având lungimea de 54 km si termen de finalizare 28.02.2010, iar tronsonul de 42 km cuprins între nodurile rutiere Turda si Gilau va fi finalizat în decembrie 2008. Valoarea lucrarilor pentru aceasta sectiune este de 434 milioane de euro.
În asteptarea tronsonului Turda-Gilau
Exista sanse reale ca din acest an Clujul sa poate folosi tronsonul Turda-Gilau pentru devierea traficului de tranzit din oras. Sectiunea de autostrada 2B strabate si se desfasoara pe raza judetului Cluj si are trei noduri rutiere Turda, Luna si Gilau care fac jonctiunea cu drumurile de clasa inferioara intersectate. În prezent se executa lucrari de terasamente, umpluturi, coloane forate, structuri din beton monolit si prefabricate pentru poduri si viaducte, retele de drenaj, etc. De asemenea se executa lucrari de terasamente, umpluturi, coloane forate, structuri din beton monolit si prefabricate pentru poduri si viaducte, retele de drenaj, etc. Activitatile de terasamente constau în curatirea si defrisare, îndepartarea solului vegetal, excavarea în masa, forare si dinamitare, excavare de roca, umplere cu material granular, excavarea structurala si rambleiere, santuri din beton, constructia de sisteme de drenare subterana, nivelare taluze. Executie de lucrari de mutare si protejari utilitati instalatii electrice de joasa, medie si înalta tensiune, retele telefonice fixe, retele telefonie mobila, instalatii de apa si canal, instalatii de petrol si gaze si îmbunatatiri funciare. Terenurile necesare executiei lucrarilor pentru sectiunea 2B sunt achizitionate în proportie de 79 %, sustin oficiali ai companiei Bechtel.
Sectiunea 3C Suplacu de Barcau – Bors are lungimea de 64 km si
termen de finalizare în 28.02.2010. Sectiunea de autostrada 3C are o lungime de 64 km strabate si se desfasoara pe raza judetelor Salaj (6 km) si sn cea mai mare parte pe teritoriul judetului Bihor (58 km) si are trei noduri rutiere (Marghita, Salard si Oradea) care fac jonctiunea cu drumurile de clasa inferioara intersectate.Valoarea lucrarilor pentru aceasta sectiune este de 445 mililoane de Euro.
În prezent se executa lucrari de terasamente, umpluturi, coloane forate, structuri din beton monolit si prefabricate pentru poduri si viaducte, retele de drenaj, etc. Sunt de asemenea în executie lucrari de mutare si protejari utilitati instalatii electrice de joasa, medie si înalta tensiune, retele telefonie fixa, retele telefonie mobila, instalatii de apa si canal, instalatii de petrol si gaze, sonde (câmpul petrolier Suplacu de Barcau cât si instalatii auxiliare) si îmbunatatiri funciare. Terenurile necesare executiei lucrarilor pentru sectiunea 3C sunt achizitionate în proportie de 57 %.
„Pe perioada iernii vom continua executarea lucrarilor din sectiunile 2B si 3C fara a întrerupe activitatea, cu exceptia urmatoarelor sarbatori publice: 25-26 decembrie si 01-02 ianuarie. Niciuna dintre organizarile de santier nu este sau nu va fi închisa pe perioada iernii”, sustine Bogdan Sgârcitu.
Lenuta Petric