Turismul clujean este la pamânt…din cauza Autostrazii Transilvania. Drumurile pe care camioanele Bechetel le folosesc vor fi refacute din banii contribuabilului. În momentul de fata nu se stie când se vor demara lucrarile pentru reparearea arterelor respective. Pâna atunci, accesul catre Baisoara si Cheile Turzii este aproape imposibil.

România este tara europeana cu cei mai putini kilometri de autostrada. Daca în alte tari europene marea parte a infrastructurii rutiere este constituita din autostrazi, la noi acest tip de drumuri lipseste cu desavârsire. Autostrada Bucuresti-Pitesti sau Autostrada Soarelui, singurele drumuri de acest tip, ar putea fi considerate în tarile “civilizate” drept drumuri orasenesti si  nici pe departe autostrazi.  

Probleme, probleme…

Cel mai mare proiect de infrastructura din România, Autostrada Transilvania nu a fost ocolit de “probleme”, înca de la semnarea contractului. Chiar daca respectivul proiect ar trebui sa fie considerat ca fiind unul vital pentru Transilvania si, implicit, pentru România, modalitatea prin care acesta este realizat lasa loc la multe comentarii. Astfel, de când acest proiect a fost pus în miscare, au aparut o multime de “victime colaterale”.

Una dintre cele mai dureroase probleme legate de Autostrada Transilvania este ca masinile de tonaj greu ale companiei Bechtel deterioreaza drumurile si casele locuitorilor din satele prin care trec. De fapt, aceste drumuri ar trebui reparate de catre cel care le-a stricat, adica de catre compania Bechtel, antreprenorul general al Autostrazii Transilvania. Consecinta principala a acestui fapt este ca rutele turistice cele mai importante din judet sunt blocate, iar cei care, totusi, se încumeta sa strabata drumurile circulate de camioanele Bechtel risca sa-si distruga iremediabil autohehiculele.

Unul dintre drumurile pe care camioanele de la Bechtel le devasteaza este cel spre Baisoara, una din cele mai importante statiuni turistice din judet. Partea mai putin placuta pentru judetul Cluj este ca drumul care leaga arterele principale cu una dintre cele mai importante zone turistice, cea de la Baisoara-Valea Ierii a fost, în buna parte, distrus de catre masinile grele care lucreaza pentru autostrada.  Paguba este cu atât mai mare cu cât judetul nu se bucura decât de foarte putine zone cu potential de agrement asa ca, în lipsa drumului, statiunile nu vor putea fi folosite în perioada imediat urmatoare, iar pensiunile si cabanele din zona vor ramâne, cel mai probabil, goale în timpul sezonului turistic, vizitatorii fiind nevoiti sa aleaga alte zone. Consilierii judeteni s-au întâlnit de mai multe ori cu reprezentantii firmei Bechtel dar, din pacate, nu s-a ajuns la nicio concluzie multumitoare.

Desi, în prima instanta, americanii au promis ca vor respecta “organizarea de santier” si vor construi drumuri secundare pentru a proteja macar arterele din localitati, ulterior au revenit asupra acestor afirmatii si au declarat ca nu au gasit solutii pentru a transporta piatra de la carierele cu care au contracte, adica cu cele de la Morlaca si Poieni ale firmei Grandemar, catre frontul de lucru de la autostrada.

Un alt drum cu probleme este cel care face legatura dintre Turda si satul Petresti, aflat în imediata apropiere a Cheilor Turzii. Pe turistii care doresc sa ajunga la Cheile Turzii  îi asteapta o aventura de neuitat, iar senzatiile tari pe care ti le da cataratul pe crestele din Cheile Turzii nu se compara cu aventura de pe drumul care duce pe “Chei”.

Dovada!

În nota privind renegocierea contractului de proiectare si construire a autostrazii Brasov-Bors se stipuleaza clar, negru pe alb, ca: “Antreprenorul (n.r. Bechtel) va fi considerat ca fiind satisfacut de caracterul adecvat si de disponibilitatea cailor de acces pe care alege sa le foloseasca. Antreprenorul va fi responsabil (în relatiile dintre Parti) pentru întretinerea respectivelor cai de acces. Antreprenorul trebuie sa asigure amplasarea de indicatoare sau marcaje pe care le va considera necesare pentru orientarea propriului personal, a fortei de munca sau a altora. Antreprenorul va obtine orice autorizatie necesara de la autoritatile competente pentru folosirea acestor marcaje si indicatoare”. Cu alte cuvinte, compania americana are obligatia sa întretina si sa repare toate caile de acces pe care le foloseste pentru realizarea autostrazii.  Mai mult decât atât, conform contractului semnat de statul român si compania americana, societatea Bechtel avea obligatia sa construiasca drumuri secundare pe care sa treaca autovehiculele de mare tonaj. Din nefericire pentru drumurile clujene, compania nu a respectat dispozitiile din contract si a folosit drumurile deja existente. Or, în conditiile în care peaceste drumuri trece zilnic câteva zeci de camioane, încarcate cu materiale de constructie pentru autostrada, drumurile, deja “fragede”, nu au rezistat foarte mult.

De la bal…la spital

Potrivit unor oficiali ai CNADNR metodele de rezolvare ale situatiei sunt foarte simple. Astfel, în momentul de fata respectivele drumuri judetene sunt în administrarea Consiliului Judetean Cluj, acest for fiind raspunzator pentru starea drumurilor cu pricina. Conform contractului semnat si a legilor în vigoare, antreprenorul general al lucrarii este obligat ca dupa finalizarea lucrarilor la autostrada sa repare toate drumurile pe care le-a deteriorat. Totusi, Bechtel a facut o “smecherie”. Prin faptul ca societatea americana a subcontractat serviciile de transport a materialelor de constructie pentru autostrada, aceasta, teoretic, s-a “spalat pe mâini” de îndatoririle pe care le avea. Chiar daca cei de la Bechtel ar fi fost în continuare raspunzatori pentru reparerea drumurilor pe care le-au deteriorat în drumul spre frontul de lucru de la autostrada, conform unor oficiali ai CNADNR, acestia nu se vor chinui foarte mult sa le repare, lucrarile urmând a fi facute de “mântuiala”. Solutia de rezolvare a problemei este trecerea acestor drumuri din patrimoniul Consiliului Judetean Cluj în cel al CNADNR. Acest lucru se poate face printr-o simpla cerere, însotita de o nota de fundamentare adresata de catre Consiliul Judetean Cluj catre CNADNR prin care sa solicite transferarea drumurilor catre Companie. Daca respectiva cerere va fi aprobata, drumurile cu pricina vor fi trecute în proiectele de finantare a companiei de autostrazi, urmând ca acestea sa fie realizate fie din banii companiei fie din fonduri europene. Aceasta varianta este buna în conditiile în care daca  drumurile vor intra în patrimonial CNADNR, cei de la Companie pot propune refacerea acestora de la fundatie, nu doar “peticirea” covorului asfaltic. Partea mai putin îmbucuratoare este ca, desi drumurile au fost stricate de catre Bechtel, acestea vor fi refacute, cel mai probabil, tot din buzunarul contribuabilului.       

Unu cea…

Stefan Sebastian Szobotka, directorul de comunicare al CNADNR, a declarat ca Bechtel este principalul responsabil pentru refacerea drumurilor. “Trebuie sa fim constienti ca un proiect major de infrastructura precum o autostrada poate da nastere si la situatii de acest gen. Conform contractului, obligatia repararii respectivelor drumuri îi revine, în principal, companiei Bechtel, în calitate de antreprenor general al lucrarii. Totusi, ar fi absurd sa le solicitam sa repare drumul cu pricina pâna când nu vor finaliza lucrarile la respectivul tronson. Dupa ce segmentul cu pricina va fi finalizat, Bechtel are datoria sa repare drumurile pe care le-au folosit, respectiv deteriorat”, a  declarat Szobotka.

…altu’ hais

Directorul de comunicare al companiei Bechtel, Bogdan Sgârcitu ne-a comunicat un raspuns cu privire la aceasta situatie, afirmând ca responsanbilitatea pentru repararea respectivelor drumuri apartine exclusiv autoritatilor locale si judetene “Responsabilitatea întretinerii drumurilor judetene este a autoritatilor care le administreaza. Pentru a evita trecerea traficiului greu prin localitati, am construit paralel cu aliniamentul drumuri de serviciu, destinate  special transporturilor grele si am finalizat podul provizoriu peste râul Aries”, a încheiat Sgârcitu.

Îi dau în judecata!

Petru Calian, deputat PD-L, a afirmat ca singura solutie pentru rezolvarea problemei drumurilor distruse de catre Bechtel ar fi ca un cetatean român sa dea în judecata Guvernul României pentru distrugerile cauzate de acesta.  “Tot ce se întâmpla în momentul de fata la Autostrada Transilvania este o greseala imensa. Trebuia stipulat clar în contractul cu cei de la compania americana faptul ca acestia trebuie sa repare drumurile avariate, nu sa se plateasca reparatiile din banii nostri. Solutia ar fi ca un cetatean sa dea în judecata Guvernul României pentru distrugerile cauzate si sa traga un semnal de alarma cu privire la situatia în care se regasesc statiunile turistice clujene. Ma gândesc chiar eu sa fac acest lucru, pentru ca nu este normal ca actualii guvernanti sa-si bata joc de cetateni, iar faptul ca premierul Tariceanu a inaugurat cu mare fast cinci km de autostrada îl pune într-o lumina extrem de proasta, discreditându-l. Nu este normal ca dupa atâtia ani sa se inaugureze numai cinci km de autostrada. Dupa calculele mele, daca se va construe în acelasi ritm, vom avea autostrada în aproximativ 50 de ani”, a declarat Calian.

Augustin Stanciu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here