Spitalul Oncologic din Cluj Napoca a câștigat o finanțare de peste 22 milioane de lei pentru un proiect european de screening pentru cancerul de col uterin. În cadrul proiectului, serviciile de publicitate, în valoare de aproape 2 milioane de lei, au fost contractate de o firmă din Gilău, SOSTT CONSULT SRL, cu doi angajați, care este deținută de familia Danciu. Ana Maria este fostul șef de cancelarie al Prefecturii Cluj și ex purtătorul de cuvânt al PSD Cluj, iar soțul ei, Florin Danciu, reprezentantul firmei, este un fost patron al unor publicații locale din Cluj Napoca care au fost falimentate. Potrivit surselor din media, licitația a fost făcută cu dedicație, societatea Sostt Consult fiind singura firmă care a participat la licitație.

Spre sfârșitul lunii mai, Institutul Oncologic Prof. Dr. I. Chiricuță Cluj-Napoca a atribuit contractul ”servicii de publicitate”, în valoare de 1.787.320 lei, fără TVA, firmei Sostt Consult din Gilău. Licitația face parte din cadrul unui proiect pe fonduri europene care vizează realizarea screeningului cancerului de col uterin. Valoarea estimată a licitației a fost de 1.847.500 lei, fără TVA.

Firma care a câștigat licitația a fost deschisă în 2011, este administrată de Vasile Cadiș, în vârstă de peste 60 de ani, care deține și 44% din acțiuni împreună cu fiica lui, Ana Maria Danciu, proprietara pachetului majoritar. Societatea a raportat pentru 2017 o cifră de afaceri de peste 600.000 de lei și un profit de aproape 52.000. Niciodată nu a avut mai mult de doi angajați.

Ana Maria Danciu in stanga Prefectului Gheorghe Vu;can

În pofida faptului că este vorba de o campanie națională pentru informarea femeilor care pot face screening pentru depistarea cancerului de col uterin, societatea câștigătoare nu a declarat că, în cadrul acestui proiect, are vreun subcontractant.

Potrivit unor surse din media, licitația a fost făcută cu dedicație. În primul rând, suma de 1,8 milioane de lei este insuficientă pentru anvergura unei campanii de acest tip. La un calcul sumar al prețurile din piața de publicitate pentru acest gen de campanie suma necesară ar fi trebuit să fie, cel puțin dublă.

Doar închirierea panourilor publicitare outdoor ar costa aproximativ 2 milioane de lei, la acest cost adăugându-se prețurile pentru producție, decorare și demontarea reclamelor.

Practic, estimarea subevaluată a contractului, de 1,8 milioane de lei, a descurajat marile firme de publicitate să liciteze acest contract, dar a încurajat firma din Gilău să se ocupe de această campanie.

Mai mult, în fișa de date a licitației nu se solicită nicio garanție de participare și nici ca firmele să aibă vreo experiență similară, cel puțin de valoarea contractului scos la licitație de Spitalul Oncologic Cluj Napoca.

”Am văzut și noi licitația, dar ni s-a părut că este ceva suspect la ea, așa cu nu am participat. În primul rând, suma estimată este insuficientă pentru acest gen de campanie națională. Oricum este grav că banii destinați bolnavilor de cancer sunt cheltuiți în acest fel”, spune reprezentantul unui firme de publicitate, care a dorit să își păstreze anonimatul.

Programe trucate pentru bolnavii de cancer

Proiectul european pentru screeningul de cancer uterin a fost câștigat de Spitalul Oncologic Cluj Napoca în parteneriat cu Institutul Național de Sănătate Publică (INSP). Am încercat să aflăm de la reprezentanții INSP cum este posibil ca o firmă cu doi angajați să se ocupe de o campanie națională care are o anvergură atât de mare.

Reprezentanții Institutului spun că ”procedura de achiziție de servicii de publicitate în cadrul proiectului cade exclusiv în sarcina beneficiarului Institutul Oncologic Prof Dr. Ion Chiricuță Cluj Napoca, partenerul, Institutul Național de Sănătate Publică nu are atribuții în derularea acestei proceduri de achiziție publică”, arată un răspuns oficial al INSP.

Referitor la atribuirea contractului pentru publicitate cei de la INSP spun că reprezentanții Spitalului Oncologic Cluj Napoca le-au transmis că, de fapt, contractul nu a fost atribuit.

”Am solicitat informații liderului de parteneriat, Institutul Oncologic Prof Dr. Ion Chiricuță Cluj Napoca, cu privire la contractarea serviciilor de publicitate din cadrul proiectului ”Integrarea screeningului primar HPV în programul național de screening pentru cancerul de col uterin. Am fost informați că acest contract nu a fost încă atribuit, procedura de achiziție nu a fost finalizată. Nu deținem informații privind experiența sau capacitatea societății la care faceți referire, prin urmare, nu suntem în măsură de a emite un punct de vedere. În conformitate cu legislația în vigoare în domeniul sănătății, Campaniile de informare, educare și comunicare cu privire la teme care privesc sănătatea publică trebuie să fie avizate de Ministerul Sănătății”, arată răspunsul INSP.

Ion Bogdan, reprezentantul Asociației Române pentru Prevenţia Cancerului (ARPC).  este mult mai franc decât șefii INSP: ”Programele naționale de screening genito-mamar și digestiv sunt trucate și nesustenabile în teritoriu”.

Reprezentanții Spitalului Oncologic Cluj Napoca au furnizat următorul răspuns vizavi de neregulile sesizate în cadrul acestui articol

Experiență pe genunchi

Întrebată despre această licitație, Ana Maria Danciu, acționarul majoritar al firmei Sostt Consult a spus că nu știe prea multe lucruri.

”Eu nu mă mai ocup de firmă, sunt doar acționar. Nu știu să vă dau mai multe detalii. Cred că v-am răspuns la întrebare”, a declarat Ana Maria Danciu pentru Gazeta de Cluj.

Tatăl ei, Vasile Cadiș, a declarat că singurul care poate da detalii este Florin Danciu, directorul general al societății și soțul acționarului majoritar.

”Lucrurile sunt mai nuanțate în cadrul acestui proiect. Firma a fost obligată prin caietul de sarcini să încheie contracte cu experți. Avem sase experți, firme de publicitate, firme care se ocupă de producție video, etc. De campania outdoor mă ocup eu cu firma Reset Media”, spune Danciu.

Florin Danciu (sursa foto stiridecluj.ro)

Întrebat de lipsa subcontractanților el a precizat că serviciile nu au fost subcontractate, ci închiriate. ”Aceștia nu sunt subcontractanți, ci și-au dat acordul să lucreze în cadrul acestei campanii. Oricum, nu suntem la prima campanie de acest gen. În caietul de sarcini ni s-a cerut să avem o cifră de afaceri de 800.000 de lei (cea mai mare cifră de afaceri a firmei Sostt Consult a fost de 600.000 lei, n.red.), și am avut mai multe cerințe pe care le-am respectat”, a mai adăugat directorul general al SC Sostt Consult.

Potrivit documentației licitației, ”autoritățile contractante pot solicita experiență de până la trei ani și pot acceptă experiența acumulată în urmă cu peste trei ani Ofertantul (Operator Economic individual sau asociere de Operatori Economici) va face dovadă că a executat în ultimii 3 ani calculați de la data limită de depunere a ofertei, servicii de publicitate în valoare de minim 800.000 lei fără TVA la nivelul a maxim 5 contracte. Documentele prezentate în vederea susținerii experienței similare (recomandări, procese verbale de recepție sau orice alte documente relevante care să confirme prestarea serviciilor, vor fi prezentate doar la finalizarea evaluării ofertelor la solicitarea autorității contractante, de către ofertantul clasat pe primul loc în clasamentul intermediar”.

În pofida declarațiilor făcute de directorul general al firmei Sostt Consult SRL, firma controlată de familia Danciu nu are nicio experiență similară unei campanii naționale de această anvergură.

În România femeile targetate în cadrul campaniei mor pe capete

România înregistrează valori ridicate ale mortalității specifice prin cancer de col uterin, cu aproximativ 1 740 decese anual, reprezentând o rată brută a mortalității de 24,2/100 000 femei și o rată standardizată cu vârsta de 10,9 decese/100 000.

Potrivit unui raport oficial realizat de CENTRUL NAȚIONAL DE EVALUARE ȘI PROMOVARE A STĂRII DE SĂNĂTATE în 2018, incidența cancerului de col uterin se situează pe locul 4 în lume, iar mortalitatea reprezintă a treia cauză de deces prin cancer la femei. România se află într-o situație nefavorabilă, cu incidență și mortalitate de aproape 3 ori mai mari față de media europeană (32,98/100.000 vs 13,4 incidența și 10,9/100 000 vs 3,4 mortalitatea). La nivel european, mortalitatea prin cancerul de col uterin a scăzut cu peste 30% în ultimii 30 de ani, în urma programelor de prevenție coerente, consecvente și comprehensive. Aplicate împreună, vaccinarea și screening-ul specifice reprezintă strategia optimă de protecție împotriva cancerului de col uterin. Se consideră că în România informarea despre riscul cancerului de col uterin nu (mai) este suficientă, iar conștientizarea cauzelor CCU și aplicarea metodelor de prevenție, ce pot diminua cu 80% riscul de CCU, trebuie să capete proporții de masă. Progresele recente la noi depind de Programul Național de Screening pentru depistarea activă precoce a CCU ce vizează un segment de populație extins (circa 6 milioane femei) acoperit până în prezent la nivelul 12 %, datorită căruia se estimează totuși că 49 % din totalul cazurilor posibile de cancer de col uterin au fost prevenite.

Formulare de mii de euro pentru familia Danciu

Anul trecut, firma familiei Danciu a încheiat, prin cumpărare directă, contractul ”Formulare autocopiative, inseriate – inclusive tehnoredactarea lor dupa dorinta clientului. Format A4” pentru suma de 19.200 lei, fără TVA. Tot anul trecut, ISU Cluj a încheiat prin aceeași metodă, fără licitație, cu firma Sostt Consult contractul ”Suport susținere si fixare pentru casete luminoase Specificații tehnice: – Tija din țeavă metalica pătrată cu lățimea de 1,55 cm și înălțimea de 100 cm – Picior din țeavă metalică pătrată fixare tija în cruce cu lungimea de 32 cm si lățimea de 1,5 cm”.

Pentru suportul respectiv, ISU Cluj a plătit 2.291 de lei, fără TVA!

Anul acesta, firma a mai încheiat, tot fără licitație, trei mega-contracte: primăria Florești a plătit pentru 18 cutii din policarbonat pentru depozitarea dosarelor (dimensiuni 600x900x600 cm) aproape 3.000 de euro (13.500 lei, fără TVA), aceeași autoritate locală a plătit pentru o casetă luminoasă pe care stă scris ”Poliția Locală” 2.859 de lei, fără TVA. Tot în cursul acestui an, Institutul Oncologic din Cluj Napoca a încheiat un contract, prin încredințare directă, cu această societate pentru formulare autocopiative în valoare de 4.000 de euro (19.200 de lei, fără TVA). Institutul Oncologic a comandat firmei conduse de familia Danciu 120.000 de formulare în doi ani de zile, ambele contracte fiind acordate fără vreo licitație!

Cine sunt angajații de la Spitalul Oncologic care s-au ocupat de licitația ”sifon”

Persoanele cu funcție de decizie din cadrul autorității contractante în ceea ce privește organizarea,derularea și finalizarea procedurii de atribuire sunt:

Directorul Spitalului Oncologic Cluj Napoca, Cătălin Vlad

Manager Asist.Univ. Dr.Ioan-Cătălin Vlad

Dir. Financial-Contabil Ec. Anca Burca

Ref. Sp. Juridic Alin Matei

Ec. Daniela Pop

Dr. Florian Nicula

Expert comunicare și informare Andreea Itu

România pe locul 3 în Europa la incidența cancerului de col uterin

În 2012 (ultimul an cu date în statisticile internaționale disponibile) România înregistra 7,5% din totalul cazurilor de cancer de col uterin diagnosticate anual în regiunea EURO OMS, adică 4 343 cazuri noi, incidența fiind de 3,5 ori mai ridicată decât media UE. Se înregistrau 1 909 decese prin CCU, colul uterin situându-se pe locul 3 pe lista cancerelor feminine. Cancerul de col uterin era al doilea cel mai frecvent la femeile cu vârsta cuprinsă între 15 și 44 de ani. România se afla pe primul loc între țările UE în privința incidenței (34,9 cazuri noi/100 000 femei) și a mortalității prin cancer de col uterin (14,2 decese/100 000) – ambele standardizate la nivelul UE. Rata era de 20 ori mai ridicată decât a Islandei, țara cu cele mai puține decese (0,7/100 000) și de 4 ori mai mare față de media UE (3,5/100 000) [11]. Conform unei publicații OMS din 2014 citată de Paraschiv, incidențele CCU standardizate la nivel Euro OMS ar fi fost, în ordine descrescătoare: România – 31,51 cazuri noi/100 000 femei, Bulgaria – 27,41, Letonia – 25,01, față de cea mai mică din Malta – 4,21/100 000. Mortalitatea plasează din păcate România iarăși pe primul loc: 11,94 decese/100 000 femei, urmată de R. Moldova – 8,48, Lituania – 8,29 și Serbia – 8,15/100 000.

Planul pentru controlul cancerului nu a fost aplicat

În cadrul acestei anchete jurnalistice a fost interpelată și deputatul Antoneta Ioniță, de profesie medic, interesată de campaniile de conștientizare din cadrul acestor proiecte.


Deputatul Antoneta Ioniță, de profesie medic

Ea a declarat pentru Gazeta de Cluj că ”Planul Național de Combatere și Control al Cancerului, lansat în România încă din 2016, nu a fost aplicat, deși ne aflăm pe primele locuri din Uniunea Europeană ca număr de cazuri, dar și ca decese înregistrate. Ministerul Sănătății recunoaște că este în urmă cu implementarea celor șapte programe de screening, unele dintre ele nefiind nici măcar demarate. Ministerul Sănătății recunoaște că nu alocă fondurile necesare pentru finanțarea integrală a acestor programe, singura sursă de finanțare fiind fondurile europene,  ministerul având calitatea de co-finanțator. Consider că este regretabil că Ministerul Sănătății nu dezvoltă și nu finanțează propriile programe de prevenție și așteaptă doar finanțări externe, și acestea derulate prin parteneri și nu direct de minister. Ministerul Sănătății trebuie să aloce anual suficiente fonduri pentru ca programele de prevenție să se deruleze concret, astfel încât românii să beneficieze de servicii medicale de calitate, de tratamente moderne și de o descoperire precoce a bolilor. În calitatea mea de medic și deputat sunt de acord că este necesară o publicitate adecvată și făcută cu firme competente. Dacă aveți suspiciuni legate de orice nereguli, este bine să le sesizați, având în vedere importanța acestor programe de prevenție”, a declarat deputatul.

Citeste si Lupta contra afecţiunilor oncologice, dezbătute la Cluj

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.