În decurs de 3 ani, Primăria Cluj Napoca a cumpărat peste 33.000 de indicatoare rutiere pe care le-a cumpărat de la o singură firmă: Girod Semnalizare Rutieră. Valoarea contractelor încheiate cu această societate sare de 5,5 milioane lei. Societatea a fost în vizorul unor investigații făcute de Corpul de control al Primului Ministru și Consiliul Concurenței pentru trucarea licitațiilor. Controalele au vizat și firmele Loial Impex SRL și Vesta Investment, alte două societăți care au primit contracte de la administrațiile clujene.

La începutul lunii, Primăria Cluj Napoca a cumpărat prin intermediul Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj Napoca peste 7.000 de indicatoare rutiere de la firma GIROD Semnalizare Rutieră. Contractul a fost în valoare de 1.061.600 lei, fără TVA.

Anul trecut, aceeași regie a primăriei clujene a achiziționat parapeți, borduri și stâlpi de semnalizare din plastic, tot de la firma Girod, în valoare de 540.045 lei, fără TVA.

În 2019, Girod a semnat cu Primăria Cluj Napoca un contract în valoare de 1.927.400 lei, fără TVA, tot pentru achiziția de indicatoare auto. Atunci, administrația clujeană a cumpărat peste 10.000 de indicatoare.

În septembrie 2018, Primăria Cluj Napoca a cumpărat de la aceeași societate 16.000 de indicatoare în valoare de 2.085.719 lei, fără TVA.

Mai mult, în 2019 Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj, aflată în subordinea CNAIR, a cumpărat de la Vesta Investment indicatoare rutiere în valoare de 9.710.909 lei, fără TVA,, iar de la Loial Impex a cumpărat, tot indicatoare, în valoare de 10.081.040 lei, fără TVA.

Exceptând achiziția făcută de DRDP Cluj, în decursul a trei ani administrația locală condusă de Emil Boc a achiziționat peste 33.000 de indicatoare rutiere pentru care a plătit peste 5,5 milioane lei, fără TVA.

Compania Girod este controlată de firma franceză INTERNATIONAL GIROD SAS și administrată de Diaconovici Radu George și Hinnewinkel Olivier Jaques. Anul trecut, societatea a declarat p cifră de afaceri de 22,6 milioane lei, un profit de 1,3 milioane lei și 61 de angajați.

Firma este conectată la afacerile lui Ionuț Masala, membru în consiliul de administrație al Companiei de Autostrăzi. El a fost unul dintre șefii companiei Plastidrum, fost acționar în cadrul firmei Girod.

Conexiunile de pe drumuri

Compania Girod a avut doi acționari: SC Plastidrum și compania franceză Girod International Sas, însă firma românească a cedat acțiunile către francezi. De altfel, cei de la Plastidrum au deschis la Timișoara, în parteneriat cu francezii de la Girod, o fabrică de indicatoare rutiere a cărei investiție a fost de 1,8 milioane de euro.

În cadrul Plastidrum acționar majoritar este și administrator este ADRIAN MUGUREL TEODORESCU care este fratele lui Teodor Răzvan Emil Teodorescu, fost director de achiziții în fosta CNADNR, actuala CNAIR. Un alt acționar al Plastidrum este… ați ghicit! COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE SA.

Unul dintre reprezentanții CNAIR în cadrul Plastidrum este Ionuț Masala. El a ocupat funcția de membru în consiliul de administrație al Companiei în urma numirii făcute de fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc,. De asemenea, Masala a fost și director general la CNAIR.

Firma Plastidrum a fost înfiinţată în 1996, iniţial cu un acţionariat de 60% Plastiroute Franţa (deţinută la rândul ei de Geveko Suedia) şi 40% CNAIR. Acum, compania de stat a rămas cu doar 10% din acţiuni. Plastiroute a fost condusă de Marian Măgureanu, fiul fostului şef al SRI Virgil Măgureanu.

Girod investigată de Consiliul Concurenței

Compania Girod s-a aflat și în cadrul unei investigații făcute de Consiliul Concurenței din România, dar autoritatea de stat nu a emis niciun verdict, chiar dacă cercetările au început în urmă cu doi ani. Consiliul Concurenței a extins investigația pe piața produselor de semnalizare rutieră și a efectuat o inspecție la sediul companiei Girod Semnalizare Rutieră SRL. Reamintim că autoritatea de concurență a declanșat, în anul 2017, o investigație privind o posibilă înțelegere pe piața comercializării produselor de semnalizare și siguranța rutieră în cadrul unor licitații publice organizate, în perioada 2014 – 2016, de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA, în prezent Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România. Consiliul Concurenţei a efectuat, în 2017, inspecţii inopinate la sediul companiilor Vesta Investment SRL, Helvespid SRL, Loial Impex SRL, IPA SA şi Dual Man SRL, companii suspecte că ar fi participat la 3 proceduri de achiziție publică fie prin constituirea unor asocieri de companii (consorţii) în vederea depunerii unei oferte comune, fie prin participarea cu oferte individuale, fără a se concura între ele, în vederea câştigării contractelor de furnizare, în condiţii mai slabe de competitivitate şi calitate. Pe parcursul derulării investigaţiei, autoritatea de concurență a obținut indicii referitoare la faptul că practica anticoncurențială investigată ar putea viza mai multe proceduri de achiziție publică, inclusiv pentru serviciile de marcaje rutiere și chiar proceduri de achiziție privată a mijloacelor de semnalizare rutieră, precum și la posibila implicare a companiei Girod Semnalizare Rutieră SRL în practica anticoncurențială investigată. Inspecţiile inopinate constituie o etapă preliminară a investigaţiei, iar efectuarea lor nu reprezintă o antepronunţare a Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte existenţa unei încălcări a Legii concurenţei.

Firmele implicate în trucarea licitațiilor

Corpul de Control al primului ministru a efectuat o verificare a licitațiilor CNAIR, controlul fiind încheiat în decembrie 2020 cu o serie de concluzii clare: firmele câștigătoare au făcut uz de fals pentru a primi contractele.

”În cadrul procedurilor publice de achiziții inițiate în anul 2018, autoritatea contractantă a solicitat ofertanților să depună documentul unic de achiziții european (DUAE), constând într-o declarație pe proprie răspundere actualizată, ca dovadă care confirmă că operatorul economic nu se află în niciuna dintre situațiile de excludere de la procedura de atribuire. Mențiunile celor trei societăți din DUAE-urile aferente ofertelor depuse în anul 2018 (Vesta Investment SRL, Loial Impex SRL, Girod Semnalizare Rutieră SRL), respectiv că nu au încheiat acorduri cu alți operatori economici care vizează denaturarea concurenței și nu se fac vinovate de comiterea unor abateri profesionale grave, reprezintă declararea necorespunzătoare a adevărului, din următoarele considerente:

…..a fost demonstrată trucarea licitațiilor de către societățile Vesta Investment SRL și Loial Impex SRL, sens în care a fost încheiat un acord de recunoaștere. Prin Decizia Consiliului Concurenței nr. 90/16.12.2019, cele două societăți au fost sancționate pentru încălcarea regulilor de concurență.

Având în vedere că cele trei societăți se regăseau în situația descrisă la art. 167 alin. 1 lit. c) și h) din Legea 98/2016 privind achizițiile publice (…) CNAIR avea obligația de a exclude societățile  Vesta Investment SRL, Loial Impex SRL și  Girod Semnalizare Rutieră SRL din cele două proceduri de atribuire. …Chiar și după semnarea contractului de achiziție publică, CNAIR avea opțiunea legală de a denunța unilateral contractele încheiate”, arată referatul Corpului de control publicat în urma finalizării anchetei.

Au bătut palma ca să elimine concurența

În cadrul investigaţiei declanșate în anul 2017, Consiliul Concurenței a constatat existența a două înțelegeri anticoncurențiale, ce au avut ca scop eliminarea concurenței prin coordonarea comportamentului companiilor în cadrul licitațiilor publice şi/sau private.

Vesta Investment SRL, Helvespid SRL și Loial Impex SRL au făcut schimb de informații sensibile concurențial și și-au adaptat comportamentul în contextul participării la licitații, fie ca ofertanţi individuali, fie ca membri ai unei asocieri, astfel încât să nu se concureze între ele. Eliminarea concurenței a condus la atribuirea contractelor pentru indicatoare rutiere și/sau lucrări de marcaje la prețuri mai mari, în perioada 2010-2017.

De asemenea, în perioada 2009 – 2016, firmele Girod Semnalizare Rutieră SRL şi Loial Impex SRL și-au adjudecat contractele la prețuri mari deoarece și-au coordonat comportamentul și au depus oferte astfel încât să nu se concureze la licitațiile (publice sau private) de comercializare a indicatoarelor rutiere, arată rezultatul verificărilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.