Sorin BADEA
Manevra iniþialã a domnului Beniamin Rus
a fost inteligentã: el avea deja arvunit de pe
piaþa liberã un pachet de 12 procente din
acþiunile CLASICOR. Crezând cã va putea
achiziþiona mai ieftin pachetul majoritar de
acþiuni deþinut de APAPS, Rus s-a dedat chiar
ºi la pateticul gest de a se angajarea la
CLASICOR cu jumãtate de normã pe un post
oarecare, ce îi conferea calitatea de membru
PAS. Promisiunea lui pãrea interesantã:
subscrierea pentru 70% din cele 2.423.534 de
acþiuni deþinute de APAPS.
De restul acþiunilor s-ar fi îngrijit ceilalþi
membri PAS. Rus ar fi pariat pe orice cã, în
lipsa altor ofertanþi, PAS-CLASICOR va reuºi
sã obþinã de la APAPS o „reducere” de sezon
la achiziþionarea acþiunilor. Rus a obþinut
acordul angajaþilor constituiþi în Programul de
Acþiuni al Salariaþilor de a participa la licitaþia
organizatã de APAPS în calitate de consultant,
însã Autoritatea pentru Privatizare ºi Administrarea
Participaþiilor Statului-Filiala Cluj nu a
admis ca Rus sã prezinte o „completare la
oferta PAS” la licitaþia pentru vânzarea
pachetului de acþiuni al societãþii. Aºa cum îºi
dorea patronul orãdean.
RUSU’ ºI-A GÃSIT TURCU’
Pe când îºi freca mulþumit palmele, Rus a
avut o surprizã. Neplãcutã. Sã-i pice cerul în
cap, nu alta, vãzând cã urzelile i-au fost spulberate
de intrarea în competiþia pentru privatizarea
CLASICOR a societãþii DACIA SERVICE
CLUJ FELEAC, declaratã câºtigãtoarea
licitaþiei.
Nemulþumit de faptul cã a fost scos din
cãrþi, Beniamin Rus, care ar fi putut foarte bine
sã se prezinte la licitaþie ºi ca persoanã fizicã
(sau prin oricare din firmele sale), a început sã
scuipe foc la adresa conducerii PAS ºi a
APAPS, dând de înþeles cã ar fi fost scos din
cursã în mod abuziv.
RUS S-A FÃCUT “FRATE”
CU AFACERILE
Dar cine sã îl (mai) creadã pe Beniamin
Rus, despre care ziariºtii îºi mai aduc aminte
cum s-a procopsit acesta, prin firma SELINA.
Bun prieten cu fostul primar liberal al Oradiei,
Mihai Sturza, Rus fãcuse rost pentru sereleul
SELINA de contractul pentru reparaþiile la
clãdirea Primãriei orãdene. Ce mai conteazã
acum, cã tot ne integrarãm în NATO, cã suma
avansatã iniþial – prin contract! – de SELINA
era de aproximativ trei miliarde de lei ºi cã,
pânã sã spui “nu te supãra, frate”, operaþiunea
de spoire a instituþiei Primãriei a crescut, ca-n
poveºti, la 17 miliarde. Scandalul s-a amplificat
dupã ce presa a aflat cã, drept mulþumire
pentru „serviciile” fãcute, Beniamin Rus
s-a oferit sã fie naºul de nuntã al unuia dintre
bãieþii lui Sturza, cãruia i-a fãcut cadou un
autoturism. Normal, Rus ºi-a înmuiat opþiunile
ºi-n politicã, adãpându-se din pãhãrelul ApRBihor
ºi, dupã alegerile din 2000, ostoindu-ºi
setea de marafeþi din stacana PSD.
Urmãrile nu s-au lãsat aºteptate. SELINA
a câºtigat friºca de pe torul ANL Oradea, chiar
dacã “strigarea” sa o depãºea cu mult pe a
celorlaltor participante la licitaþia pentru construcþia
de locuinþe. Noroc cã, în urma protestelor
iniþiate de perdanþi, licitaþia a fost anulatã.
În prezent, firma lui Beniamin Rus construieºte
un complex de cinci blocuri de locuinþe sociale
pentru Primãria Oradea (zona Bulevardului
ªtefan cel Mare).
CACEALMAUA
Revenind la oile noastre, trebuie sã spunem
cã þipetele ofuscate ale lui Beniamin Rus,
preluate, “din întâmplare” de presã (cum cã a
fãcut o ofertã de 20.000 lei/acþiune conducerii
PAS-CLASICOR pentru a fi susþinutã la licitaþia
organizatã de APAPS, propunerea fiind ignoratã,
sau cã a fost „trãdat” de conducerea PAS
pentru firma clujeanã), au determinat ieºirea la
rampã a directoarei CLASICOR SA Oradea,
preºedintele PAS, doamna Agneta Tomulescu,
ºi a patronului firmei DACIA SERVICE CLUJ
FELEAC, Ovidiu Turcu. Arãtând cã în urma
aplicãrii planului de restructurare, CLASICOR
a reuºit doar într-un an ca, dintr-o firmã ameninþatã
de lichidare, cu datorii de 40 de miliarde,
sã elimine total pierderile, care se cifrau la
sute de milioane de lei pe lunã ºi sã lucreze în
profit, peste 90% din producþie fiind destinatã
exportului, devenind astfel atractivã pentru
potenþialii investitori, directoarea Tomulescu a
precizat cã societatea ºi-a achitat jumãtate din
datoriile restante ºi cã, dupã douã tentative
nereuºite de privatizare, CLASICOR nu-ºi putea
permite sã o rateze pe a treia. Ea a precizat
cã, potrivit legii, în cadrul PAS, fiecare membru,
indiferent de numãrul de acþiuni subscrise,
are dreptul la un singur vot ºi cã pretenþiile
lui Beniamin Rus de a reprezenta singur PASCLASICOR
la negocierile cu APAPS nu aveau
temei (!), ea fiind persoana aleasã de membrii
PAS ºi singura îndreptãþitã sã negocieze
privatizarea cu APAPS. „Am participat la ºapte
runde de licitaþie. S-a þinut cont de potenþialul
fiecãrui membru PAS ºi am mers cu o ofertã
pe care ºtiam cã o putem susþine. Cu riscul de
a stârni animozitãþi, nu ne puteam permite sã
ratãm a treia oarã ocazia privatizãrii, fiind în joc
locurile de muncã ale tuturor” – a declarat Agneta
Tomulescu. Reprezentanþii CLASICOR,
inclusiv cei ai PAS ºi ai sindicatului, au dezavuat
declaraþiile lui Beniamin Rus, despre care
au afirmat cã intenþiona de fapt sã falimenteze
fabrica pentru a o cumpãra apoi la un preþ de
nimic. Uriaºa discrepanþã între preþul acþiunilor
pe care acesta s-a oferit sã-l susþinã la
APAPS, de 20.000 lei/acþiune ºi cel la care Rus
s-a oferit, conform declaraþiilor managerului
DACIA SERVICE CLUJ FELEAC, Ovidiu Turcu,
sã-i vândã acestuia pachetul de 12% ce-l
achiziþionase de pe piaþa de acþiuni, respectiv
3000 lei/acþiune, dovedeºte, în opinia angajaþilor
CLASICOR, cã era vorba de o cacealma.
Mai pe ºleau, cã Rus nu ar fi plãtit niciodatã
20.000 lei pe o acþiune. Iar societatea ar fi
rãmas în continuare neprivatizatã.
OM DE AFACERI
PUR-SÂNGE
Aºa cum spuneam, cu totul “întâmplãtor”,
declaraþiile sforãitoare ale lui Beniamin Rusu
au fost dublate de peroraþiile abracadabrante
ale unui articol tendenþios din presa centralã.
Lãsând la o parte aberaþiile scoase la “înaintare”
de respectivul articol, meritã arãtat cã
Ovidiu Turcu, patronul DACIA SERVICE CLUJ
FELEAC S.A., nu este chiar un neica-nimeni în
lumea oamenilor de afaceri clujeni, el fiind cel
care asigurã, la ora actualã, salariile a nu mai
puþin de 600 de angajaþi ai celor douã firme
controlate de el, DACIA SERVICE CLUJ
FELEAC ºi MUCART, companii care nu se aflã
nicidecum pe podul lui Tulvai în ceea ce prive
ºte profitabilitatea. „Eu sunt un om de afaceri
corect, toatã viaþa am fost aºa. Nu am datorii la
nimeni, nu am nici o simpatie politicã, dupã
cum mã acuzã unii, ºi chiar vreau sã fac treabã
la CLASICOR! Aceastã firmã va trebui sã
creascã prin ceea ce face. Contrar zvonurilor,
vom pãstra oamenii ºi obiectul principal de
activitate. Vã asigur cã vom face investiþii importante
prin aport de capital direct, dar sã nu
se aºtepte nimeni la opere de caritate. Aceasta
e o afacere ca oricare alta ºi trebuie sã devinã
profitabilã!”– a declarat Ovidiu Turcu în faþa
reprezentanþilor presei ºi a angajaþilor CLASICOR.
Pe de altã parte, Beniamin Rus nu a reuºit
sã dea o explicaþie convingãtoare privind, pe
de o parte, oferta de 20.000 lei/acþiune fãcutã
PAS ºi preþul de 3000 lei la care s-a oferit sã-ºi
vândã acþiunile lui Ovidiu Turcu. Rus susþine cã
a fost scos din cursa pentru privatizarea
CLASICOR în mod abuziv ºi spune cã va da în
judecatã PAS-ul societãþii ºi Autoritatea pentru
Privatizare ºi Administrarea Participaþiilor
Statului. El a recunoscut cã, prin „infiltrarea” în
PAS-CLASICOR, intenþiona sã încerce sã
obþinã „un preþ mai bun” pentru pachetul de
acþiuni al societãþii deþinut de APAPS.
„Nu aveam nici un contracandidat ºi
apariþia firmei DACIA SERVICE CLUJ a fost o
surprizã. Când am aflat cine e domnul Turcu,
mi-am dat seama cã nu am nici o ºansã. Eu nu
îl acuz pe dânsul de nimic. Dimpotrivã, mã simt
onorat cã am luptat împotriva dânsului, care e
un om de afaceri foarte puternic, un adevãrat
«J.R.» al Clujului. Am fost trãdat de cei din
PAS”, a declarat omul de afaceri Beniamin Rus.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.