Noua conducere a Consiliului Judetean Cluj, in frunte cu Horea Uioreanu, a semnat acte aditionale pentru lucrarile la pista Aeroportului International Cluj-Napoca. Conform unor lucrari imprevizibile,dupa cum anunta directorul Aeroportului International Cluj-Napoca, compania detinuta de Ioan Bene a primit in urma cu doua saptamani lucrari suplimentare ce depasesc 20 de milioane de lei noi.
David Ciceo spune despre sumele suplimentate de la pista aeroportului ca aceste lucrari au fost neprevazute si ca firma consultanta este de acord cu ele. Intrebat legat de ce nu a comunicat legat de suma de 20 de milioane semnata pe acte aditionale, Ciceo a declarat ca suma nu este exact aceea.
Lucrarile la pista au fost si devansate pana in 2013. Culmea este ca desi nu se gasesc bani pentru exproprieri, respectiv 9 milioane de lei, lucrarile au fost suplimentate cu 20 de milioane de lei. Patru licitatii publice au fost organizate, iar consortiul castigator este cel condus de Ioan Bene.
Lucrul anuntat de autoritati ca imposibil a fost cu atat mai posibil cu cat prietenul si fostul asociat al liderului PSD Ioan Rus, respectiv Ioan Bene, lucreaza la noua pista a Aeroportului International Cluj. Lucrarile au fost suplimentate cu 20 milioane de lei prin patru proceduri de licitatie la care au participat doar cei de la Napoca Sa si asociatii lor.
Prima licitatie se numeste “Imbunatatire conditii de fundare pe tronsonul situat intre km 1+280 si km 1+050 al pistei si pe amplasamentele cailor de rulare Echo si Golf.” La aceasta licitatie valoarea a fost putin mai mica decat valoarea la care se asteptau autoritatile, respectiv 5,47 milioane in locul celor 5,49 milioane. Pe de alta parte, cea dea doua licitatie a fost intitulata asemanator, respective “imbunatatire conditii de fundare pe tronsoanele situate intre km 1+900 si km 1+700, km 1+700 si km 1+480, km 1+480 si km 1+280 ale pistei.” Aceasta licitatie a iesit foarte prost pentru statul roman, valoarea finala a contractului fiind 6,13 milioane, pe cand oficialii Aeroportului International Cluj-Napoca se asteptau la 5,6 milioane. Dar cum la aceasta licitatie singurul participant a fost declarat si castigator, nu se poate ca statul sa iasa cu un prea mare profit.
Un alt contract este de 7,4 milioane de lei semnat pe 17 august, iar un alt contract semnat pe 16 august are o valoare de 1,6 milioane de lei. Astfel, in patru zile s-au semnat patru contracte care totalizeaza 20 de milioane.
Consortiile castigatoare sunt S.C.C. NAPOCA S.A. – S.C. ICCO SYSTEMS S.R.L. – S.C. GEO ARC S.R.L. Societatea Napoca SA este detinuta de catre omul de afaceri Ioan Bene, proprietarul Ben&Ben, care a cumparat societatea in acest an de la fostii patroni Stefan Dimitriu si Ion Tiriac. Relatia dintre Ion Tiriac si Ioan Rus este la fel de bine cunoscuta precum cea dintre fostul ministru de Interne si Ioan Bene.
Probabil unul dintre motivele pentru care aceasta licitatie nu a devenit atat de cunoscuta precum cea pentru constructia pistei este ca autoritatile nu au vrut sa suporte rusinea unei noi cresteri a lucrarilor fata de pretul licitat. Asemenea lucru a fost si mascat la stadion pe perioada cand Alin Tise era presedintele Consiliului Judetean Cluj.
Un alt motiv pentru care la aceste licitatii ar fi participat doar concernele castigatoare la noua pista este modul cum a fost desfasurata prima licitatie, cand firma Romstrade a fost respinsa de catre Aeroportul International, desi acestia aveau toate actele in regula. In prima faza licitatia trebuia facuta de constructor prin fonduri proprii, iar autoritatile sa plateasca rate pentru lucrari. Cum prima licitatie a fost un esec, oficialii Aeroportului International din Cluj-Napoca au mai organizat inca odata licitatia si de aceasta data s-au inscris sase consortii. Contestatiile au urmat, dar pana la urma a castigat cine trebuie pentru ca cele doua asociere din fata celor de la Napoca SA au fost eliminate din schema.
Şase consorţii s-au aratat interesate la acea vreme sa construiasca pista de 2.100 de metri a Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca. SC Construcţii SA – Icco Systems – Geo Arc SRL Otopeni au au avut o oferta de 137.808.522,23 lei, Romstrade SRL a ofertat 155.362.652,50 lei, Impresa Pizzarotti & C.SpA – Imprea Cavalleri Ottavio SpA ar putea construi pista pentru 162.129.066,44 lei, Construcciones Sanchez – Dominguez Sando SA – S.C. Delta A.C.M. 93 SRL – Drum Concept SRL au venit cu o oferta de 131.655.566,30 lei, Grup 4 Instalaţii – SC Sylc Con Trans SRL ar fi oferit 152.449.061,57 lei şi Cooperativa Edille Appennino – Airport Management Consultancies – 127.410.080,00 lei.
Uniunea Geodezilor la pista pentru aeroport
Geo Arc din Otopeni a avut, in 2011, o cifra de afaceri de 4,5 milioane lei, insa datoriile erau la o treime din aceasta valoare, respectiv de 1,8 milioane.SC Geo Arc SRL a fost infiinţata in anul 2002 de catre Claudiu Dascalu, Alexandru Staţie şi Raoul Dragomir, membri ai Ordinului Geodezilor din Romania şi ai Uniunii Geodezilor din Romania. Societatea dispune de aparatura de ultima generaţie şi de personal calificat pentru desfaşurarea activitaţilor specifice in cele mai bune condiţii. Specialitaţile in care este calificat personalul sunt : ingineri geodezi, ingineri cadastru, economişti, arhitecţi, geografi. Principalele calitaţi ale firmei, conform site-ului oficial, sunt „profesionalismul şi promptitudinea in satisfacerea dorinţelor clienţilor, fapt care a condus in timp la creşterea permanenta a numarului de clienţi şi la fidelizarea acestora. Este de menţionat ca intreg personalul are studii superioare.”
ICCO Systems, membra a grupului ICCO, este o firma specializata in domeniul sistemelor de securitate şi comunicaţie. Asociatii societatii sunt Calin Filimon Costan, actionar majoritar, si
Adrian Ioan Ilea, daniel Adrian Dorofte, Adrian Mihai Vasu si Cornel Dorofte. Actionarul majoritar este trimis in judecata de DIICOT.
Rechizitoriul lui Costan
Conform rechizitoriului, “au fost deferiţi justiţiei urmatorii inculpaţi: DOGAR NICOLAE şi POPELEA TRAIAN – administratori la SC CONDOR SA, MILU LAURA FLORENTINA, MOCZAS ANNA, ION SIMONA, DOGAR IRINA, RETEGAN ADRIAN, COSTAN CALIN FILIMON, GARBACEA NICOLAE LUCIAN, ION VASILE, CONSTANTIN ANDREAS JOHN şi GONŢEA ION – notar public şi deputat in Parlamentul Romaniei. Anchetatorii au stabilit ca, in perioada 1995 – 2003, inculpaţii DOGAR NICOLAE şi POPELEA TRAIAN – in tripla lor calitate de directori, membri ai Consiliului de Administraţie al societaţii, respectiv membri ai Consiliului de Administraţie al Asociaţiei salariaţilor din aceeaşi unitate – au acţionat in mod abuziv şi ilicit aducand importante prejudicii atat bugetului de stat cat şi acţionarilor SC CONDOR SA. In realizarea aceleiaşi rezoluţii infracţionale, avand ca obiect dobandirea in mod necuvenit a calitaţii de acţionari semnificativi şi apoi de acţionari majoritari cu poziţie majoritara absoluta, cei doi inculpaţi au comis, in mod repetat, infracţiuni precum: abuz in serviciu in forma calificata, inşelaciune cu consecinţe deosebit de grave, delapidare, evaziune fiscala, fals intelectual, spalare de bani şi asociere in vederea savarşirii de infracţiuni. In comiterea acestor fapte penale au fost atraşi şi ceilalţi inculpaţi, in sarcina lor procurorii DIICOT reţinand fie savarşirea de infracţiuni economice, fie de favorizare a infractorului, de fals intelectual sau fals in inscrisuri sub semnatura privata, toate aflate in concurs real. Din materialul probator rezulta ca inculpaţii DOGAR NICOLAE şi POPELEA TRAIAN au obţinut in mod fictiv calitatea de asociaţi, fapt ce le-a permis sa adopte in numele şi pe seama societaţii – dar fara ştiinţa salariaţilor – hotarari de competenţa Adunarii Generale Extraordinare a Acţionarilor. In acest mod, cei doi au majorat capitalul social al societaţii, distribuindu-şi cea mai mare parte dintre acţiuni, ceea ce le-a conferit calitatea de acţionari semnificativi cu poziţie majoritara absoluta, consecinţa fiind prejudicierea celorlalţi acţionari cu peste 40 de miliarde ROL, valoare actualizata. Abuzand de prerogativele conferite de funcţiile obţinute fictiv, aceiaşi doi inculpaţi au dispus dezafectarea şi vanzarea catre terţe persoane fizice şi juridice a unui numar de 13 spaţii comerciale incluse in capitalul social al societaţii, cauzand membrilor Asociaţiei Salariaţilor un prejudiciu actualizat de peste 3,3 miliarde ROL. Mai mult, inculpaţii au utilizat in interes şi folos personal informaţiile cu valoare comerciala avand ca obiect preţul de piaţa a patru imobile, valorificarea acestora efectuandu-se, intr-o prima faza, la un preţ subevaluat in favoarea a doi dintre membrii grupului de criminalitate economica, ulterior, aceştia din urma grup procedand la vanzarea aceloraşi imobile cu sume ce reflectau valoarea reala de piaţa a bunurilor tranzacţionate. Prejudiciul creat societaţii se cifreaza, in acest caz, la 6,8 miliarde ROL. Fapta inculpaţilor de a-şi asuma efectuarea operaţiunilor comerciale fictive, avand ca obiect vanzarea prin interpus a unor imobile, in scopul obţinerii de foloase necuvenite, a avut drept consecinţa şi sustragerea societaţii de la plata catre bugetul de stat a sumei de 4,3 miliarde ROL. Una dintre beneficiarele imobilelor menţionate este inculpata MILU LAURA FLORENTINA care a fost favorizata in activitatea infracţionala de inculpatul GARBACEA NICOLAE LUCIAN, care şi-a asumat confirmarea, ca reale, a unor stari de fapt fictive menite sa conduca la zadarnicirea urmaririi penale şi asigurarea folosului material al faptelor penale anterior savarşite. De altfel, inculpatul a emis şi un inscris din care rezulta ca a acordat un imprumut de 10.000 USD inculpatei MILU LAURA FLORENTINA. Avand dovada provenienţei sumei de bani pe care inculpata a folosit-o pentru achiziţionarea imobilelor, inculpaţii DOGAR NICOLAE şi POPELEA TRAIAN au iniţiat şi derulat mai multe activitaţi infracţionale in care au fost cooptaţi inculpaţii GONŢEA ION, ION VASILE şi COSTAN CALIN FILIMON. Astfel, la biroul notarial al inculpatului GONŢEA ION a fost autentificat un contract de vanzare cumparare a unui teren, valoarea acestuia fiind exact de 10.000 USD”, arata o parte din rechizitoriu.
Pana atunci, noua conducere a inceput cu suplimentarea, suntem curiosi cum vor continua lucrarile la pista si alte lucrari avand in vedere ca schimbarea de conduceri poate atrage gauri mari in bugetul CJ Cluj.
Tiberiu Hrihorciuc