Firmele din Cluj mizeaza pe imagine. Un exemplu pentru acestea sunt companiile care si-au deschis puncte de lucru în judet si care vin cu branduri bine definite pe piata. Nokia „Connecting people” este, în acest moment, cel mai puternic brand din Cluj, dar nici firmele locale nu se lasa mai prejos si încearca sa îsi construiasca o imagine. Regele Ursus bate tot, Jolidon se face cunoscut subtil si elegant, iar Farmec ramâne pe pozitie.
Brandul este o imagine complexa constituita din numele, simbolul, conceptul unei firme, organizatii, chiar stat, a carei intentie este aceea de a se identifica cu produsul sau serviciile unei companii, cea mai importanta particularitate fiind legata de afirmatia „brandul nu e ceea ce spui tu ca esti, e ceea ce spun altii despre tine”. Cu alte cuvinte, brandul reprezinta mai mult decât o tranzactie financiara între client si ofertant. Brandul este legatura emotionala între produs, serviciu si entitate, care inspira loialitate dincolo de ratiune si clientul deja fidelizat. În linii mari, un brand este promisiunea pe care o companie o face unui client. Toti specialistii PR sunt de acord ca un brand puternic trebuie sa transmita foarte clar mesajul dorit, dar sa si confirme si sa adauge înca o ,,caramida” la credibilitatea produsului. Totodata, un brand ,,autentic” trebuie sa conecteze emotional potentialii clienti si sa creeze dorinta de cumparare sau impulsul de actiune. În opinia specialistilor, un brand se construieste cu un nume nou si o idee veche.
Folosind tehnicile ziaristicii clasice, scopul industriei de customer publishing este sa impulsioneze vânzarile si sa-si loializeze consumatorii. Tendinta din ce în ce mai puternica este ca brandurile de produse sau servicii sa-si dezvolte propriile medii de comunicare, fie ca este vorba de revistele pentru client, variante online ale acestora sau doar site-uri ce seamana cu agentii de stiri ce transmit informatii din sport, muzica, lifestyle sau altele.
Specialistii clujeni explica…
Potrivit Deliei Enyedi, PR Manager la Clipart Advertising un brand se stabileste dupa o discutie preliminara cu clientul, în urma careia se cerceteaza care este pozitia firmei pe piata, ce s-a realizat în acest sens pâna la momentul respectiv si care e targetul firmei. Însa Tavszi Sandor, director executiv la Artisz Agency e de alta parere. ,, Crearea unui brand este un proces complex. În primul rând, are loc o cercetare în piata în domeniul respectiv, pe urma se încheie un formular cu clientul, care raspunde la unele întrebari. Pe baza cercetarii se aleg variante si se verifica daca nu sunt probleme în înregistrarea marcii. Brandul este un logo vizual si nu se poate face doar în câteva zile. Consacrarea unui brand pe piata necesita mai multi ani”, a declarat Sandor.
Din pacate pentru Cluj multe dintre brandurile care se identificau cu orasul au disparut sau sunt pe cale de a se orienta catre alte zone ale tarii. Paradoxal cunoscuta fabrica de produse de panificatie din orasul de sub poalele Feleacului se va muta în curând în…Salaj, adica se va transforma în „Feleacul” de Zalau. „Ruptura” de Cluj vine, de fapt, la câtiva ani dupa ce un alt nume cunoscut a intrat într-un con de umbra si a fost, oarecum, ostracizat, „Somesul”, fabrica de confectii fiind mutata, iar produsele sale aparând tot mai rar pe piata si, mai ales, în urma prabusirii fabricii de încaltaminte „Clujana”.
Ramâne, în schimb, pe pozitii compania de cosmetice „Farmec”. Aflata în plina campanie de revigorare, firma îsi pastreaza sigla consacrata si, mai nou, apeleaza la unul dintre cele mai cunoscute artificii din advertising mizând pe ideea ca este „prima companie de gen din România”. „Farmec merge pe ideea de traditie si se foloseste înca de imaginea Anei Aslan, dar, mai nou accentueaza si pe nevoia de inovatie, pe descoperiri si pe munca de laborator. Totusi firma clujeana ar putea lucra mai mult la imaginea sa, cred ca multi clujeni se asteapta la o promovare mai intensa a companiei si recunoasterea acesteia ar fi meritata, de fapt”, crede Matei Burz, expert în domeniul publicitatii si a imaginii.
Nevoia de imagine…buna
Printre brandurile clujene de renume se numara Jolidon, Ursus, si mai nou intratele în comunitatea de afaceri locala, ale firmelor de import, Nokia si Emerson. ,,Nokia are o anumita relevanta si notorietate. Din punctul de vedere al designului, Nokia a variat de-a lungul timpului, tinând cont de evolutia designului. E de retinut ca atât numele, cât si partea vizuala tin de istoria Nokia. În ceea ce priveste Jolidon, este o marca destul de cunoscuta, care s-a impus pe piata de-a lungul timpului. Nu pot sa spun daca sigla se potriveste sau nu cu lenjeria intima”, a explicat Tavszi Sandor, director executiv la Artisz Agency.
De fapt, în cazul Nokia, definitoriu este sloganul, ca parte determinanta a brand-ului. „ Connecting people” este în acest moment, de departe, cea mai cunoscuta formula din domeniul telefoniei mobile si a comunicatiilor. În virtutea specialistilor, „ connecting people” este unul dintre mesajele cele mai puternice de pe piata, ceea ce a condus la impunerea sa generala si, respectiv, la crearea unei legaturi incontestabile între firma finlandeza si publicul tinta. „ Consider ca Nokia si-a construit o imagine bine definita ca urmare a adoptarii unui slogan simplu si la obiect. Ideea de baza a companiei este nevoia umana de a comunica, de a stabili legaturi, poate de aceea s-a apelat la imaginea decupata dintr-o fresca renascentista reprezentativa pentru Capela Sixtina…Pentru Nokia totul este clar, fara echivoc” apreciaza Matei Burz, specialist în comunicare.
Cel mai important brand al Clujului, produs autohton, este, fara îndoaila cel al producatorului de bere „Ursus”. Nume cu traditie pe piata, „Ursus” a mizat pe o campanie „în forta” si, în consecinta, pe elemente tari precum ursul si culoarea rosie. Imbatabil pe piata zonala, producatorul merge pe sloganul de tip postulat, „Ursus-regele berii în România”, aflat în antonimie cu cel al unei alte firme cunoscute pentru campaniile si ideile sale care a adoptat cel mai cunoscut slogan din domeniu „ Probabil cea mai buna bere din lume”.
Jolidon- un brand activ al Clujului
Producatorul clujean de lenjerie intima Jolidon, detinut de omul de afaceri Gabriel Carlig a înregistrat în anul 2007 o cifra de afaceri de 20,5 milioane de euro, în crestere fata de anul 2006. Valoarea raportata de companie include doar Jolidon România, adica doar vânzarile la nivel intern si exporturile, fara sa fie luate în calcul filialele din Ungaria, Italia si Franta. Tot anul trecut, exporturile companiei au depasit cu 56% valoarea exporturilor. Ursus Breweries, al doilea jucator de pe piata berii, are patru fabrici în România, dintre care una se afla la Cluj-Napoca. În perioada aprilie 2006-mai 2007 Ursus a înregistrat o crestere de 30% a cifrei de afaceri. În 2007, vânzarile Ursus s-au majorat cu 23% fata de anul precedent.
Jolidon este una dintre firmele clujene care nu a ezitat sa se implice în viata comunitatii si sa îsi faca numele cunoscut. Dupa ce si-a atras simpatia clujenilor devenind sponsorul oficial al echipei de handbal feminin „U”, Jolidon a cucerit, rând pe rând tarile Europei, fiind la un moment dat singura marca româneasca cunoscuta si apreciata în strainatate. Matei Burz a explicat „ Jolidon este un brand putin atipic. Daca ar fi sa definesc imaginea Jolidon as alege cuvântul „trendy”, nu numai din cauza siglei, verde închis, cât a campaniei orientata catre promovarea „de magazin” si mai putin catre mediatizarea clasica: Desi exista putine reclame Jolidon, mai ales în media audio-vizuala, toti cunosc produsele firmei de lenjerie si e foarte la moda sa ai asa ceva în garderoba”:
Branduri subtiri de import
Unul dintre brandurile asteptate în judet, pentru care se produc deja blocuri motoare la Dej, este Mercedes. Binecunoscuta imagine a firmei, cercul care include un trepied, este, deja, un simbol binecunoscut al masinilor puternice germane, scumpe, elegante, exclusiviste. „Fiecare sofer stie ca un mercedes e un mercedes, restul sunt doar masini. Clar sigla, metalizata, în general la vedere, subliniaza ideea de stabilitate”, explica Burz. De fapt, de la Dej pornesc componente si pentru o alta firma de prestigiu…Jaguar.
Un alt nou brand ce a invadat piata clujeana este Emerson, un concern american, lider mondial în industria motoarelor electrice, ce va investi la Cluj-Napoca 150 de milioane de euro. Centrul Emerson din Parcul Industrial Tetarom II va fi deschis oficial în cursul acestei luni. Proiectul Emerson vizeaza construirea a cinci fabrici într-o perioada de maxim cinci ani, întreaga productie realizata la Cluj urmând sa fie destinata exportului. Mult mai tehnica ca imagine, firma Emerson nu are nevoie de alimentarea permanenta a unui brand, targetul sau fiind bine definit prin profilul productiei.
Timea Moldovan