Guvernul a decis finanțarea din bugetul de stat a căminelor pentru persoane vârsnice și acoperirea cheltuielilor cu salariile personalului de specialitate și a cheltuielilor curente de funcționare.
La 9 milioane de lei se ridică bugetul alocat acestui program de interes național iar perioada de derulare a programului nu depășește data de 30 noiembrie 2016. Fondurile se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul alocat Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice cu această destinație.
50% din standardul minim de cost stabilit la nivel național pentru căminele pentru persoane vârstnice, în funcție de capacitatea căminului este suma maximă care poate fi solicitată Conform actului normativ aprobat de Guvern. din aceasta, 30% pentru acoperirea cheltuielilor cu salariile personalului de specialitate angajat al căminului şi restul, pentru acoperirea altor cheltuieli curente de funcționare.
Acordarea de finanțare se realizează în baza cererilor de finanțare întocmite de serviciile publice de asistență socială în subordinea/coordonarea cărora funcționează căminele pentru persoane vârstnice.
Metodologia de evaluare, selectare și de finanțare a cererilor de finanțare se aprobă prin ordin al ministrului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice. Încheierea contractelor de finanțare, monitorizarea implementării și controlul fondurilor alocate în cadrul acestui program se va face de către agențiile județene pentru plăți și inspecție socială, respectiv a Municipiului București.
Activitățile eligibile pentru acest program sunt cele care vizează revizuirea planurilor de intervenție/planurilor individualizate de asistență și îngrijire și implementarea măsurilor aferente și cele care vizează implementarea metodei managementului de caz pentru persoanele rezidente în cămin, precum și pentru persoanele aflate pe lista de așteptare.
Clujul va avea serviciu gratuit de îngrijire la domiciliu pentru bătrânii singuri, bolnavi sau persoane care ies din spital și nu au aparținători
Scopul primariei este de a asigura servicii de îngrijire și asistență medicală și de a oferi suportul moral și emoțional necesar pentru persoanele vârstnice aflate în situații de risc social – bătrâni singuri, bolnavi, persoane care ies din spital și nu au aparținători care să le poată asigura aceste servicii, bătrâni a căror copii nu sunt în țară. Acest compartiment va include 30 de îngrijitori la domiciliu, la care se adaugă personal de specialitate – medic geriatru, asistenți sociali, psiholog și asistenți medicali.
În acest an, prin Direcția de Asistență Socială și Medicală și cu ajutorul asociațiilor de proprietari din oraș, Primăria Municipiului Cluj-Napoca a inițiat o campanie de identificare a persoanelor vârstnice care au nevoie de ajutor. Având în vedere numărul tot mai mare al celor aflați în aceste situații, municipalitatea dorește să completeze activitatea desfășurată de ONG-uri.
O dezbatere publică cu privire la metodologia de accesare a serviciilor, tarifele pentru servicii sociale și socio-medicale și contribuția beneficiarilor în funcție de veniturile acestora va avea loc în perioada următoare.
Astfel, persoanele care au venituri sub 710 lei/membru de familie beneficiază gratuit de aceste servicii. Pentru celelalte categorii, se va stabili o contribuție rezultată în urma dezbaterii publice și aprobată prin Hotărâre de Consiliu Local.
În paralel, Direcția de Asistență Socială va demara procedurile legale privind angajarea personalului de specialitate din cadrul noului compartiment. Noul Serviciu de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice va deveni funcțional din toamna acestui an și va reuni cele două Centre de zi pentru persoane vârstnice, precum și cele 8 cluburi ale pensionarilor, înființate și gestionate de Primăria Cluj-Napoca conform Ziuadecluj.ro