Proiectul bugetul guvernului pe anul 2024 arată că proiectele mari de infrastructură din Cluj nu sunt finanţate sau nu vor primi fonduri insuficiente. Recent resuscitată de primarul Emil Boc, centura metropolitană nu a primit niciun ban. Asta în situaţia în care a fost emis o ordonanţă în care sunt prevăzute sumele pentru exproprierile necesare. În principal, majoritatea politicienilor din cadrul alianţei PNL-PSD nu vrut să ofere vreun punct de vedere, motiv pentru care anul viitor poate ar trebui ”responsabilizaţi” electoral.

Guvernul a publicat proiectul de buget pe anul viitor. Din el lipsesc, aproape cu desăvârşire, sumele necesare pentru proiectele de infrastructură mare din Cluj. 

”Regina” proiectelor este centura metropolitană pentru care au fost prevăzuţi ZERO lei. Am încercat să aflăm de la politicienii clujeni care fac parte din alianţa PNL-PSD, care se ocupă de administrarea Clujului, dar fac parte şi din structura politică care a împărţit banii în proiectul de buget pe anul 2024, cum văd lipsa banilor destinaţi infrastructurii.

Din partea Primăriei Cluj-Napoca, Emil Boc şi viceprimarul Dan Tarcea nu au răspuns apelurilor telefonice. Şi asta este o poziţie prin care politicienii îşi pot exprima opiniile!

Preşedintele CJ Cluj, Alin Tişe, a adoptat o poziţie similară. 

Marius Mânzat, membru PNL Cluj şi vicepreşedintele CJ Cluj, nu a dorit să comenteze situaţia şi s-a rezumat să spună: ”Vă rog să faceţi o solicitare şi vom răspunde. Vom ajuta municipalitatea clujeană în funcţie de posibilităţi”.

Majoritatea senatorilor şi deputaţilor PSD şi PNL nu au răspuns apelurilor telefonice, în afară de senatorul Vasile Dîncu care a spus că nu poate vorbi pentru că este într-o întâlnire.

Csoma Botond, deputat UDMR, a declarat din partea partidului din care face parte se vor depune amendamente.

”Acum citim şi noi proiectul. Nu avem o poziție în momentul de faţă. La votul final vom avea amendamente. Nu e bine că nu sunt bani pentru infrastructura din Cluj! Însă, realitatea e că au majoritate, deci, dacă vor să o facă, pot adopta proiectul în forma asta”, a transmis el.

Oana Murariu, deputată USR, a declarat că se vor depune amendamente.

”Vedem cum premierul se laudă la televizor cu bugete record alocate pentru investiții și dezvoltare locală anul viitor. Este incredibil. Vorbim, atenție, de un buget construit de colegul de partid al lui Emil Boc, respectiv de Marcel Boloș. USR va depune un  amendament la proiectul legii bugetului de stat pentru alocarea banilor necesari către centura metropolitană și drumul expres A3-Tureni. Sper ca în al 12-lea ceas Emil Boc să se trezească din amorțire și să înțeleagă că în loc să se lupte politic cu USR care vrea binele acestei comunități, mai bine depune aceeași energie în a susține ca banii necesari dezvoltării Clujului să ajungă într-adevăr aici”.

Anul trecut guvernul aproba proiectul centurii metropolitane

Anul trecut, proiectul centurii metropolitane a Clujului, care va „elibera” orașul de aproximativ 22.230 vehicule pe zi și va costa 1,4 miliarde de euro, a fost aprobat în toamna anului trecut.

Pe marginea acestui proiect, Emil Boc a avut o polemică dură cu fostul Ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, pe care l-a acuzat că a scos Centura metropolitană din PNRR și a lăsat metroul fără să se consulte cu municipalitatea.

Drulă a replicat arătând că proiectul Centurii nu ar fi putut fi finanțat din cauză că din 2017, Primăria nu a reușit să aprobe studiul de fezabilitate. 

„Partidul ăsta ghiocel, care se dă Sfântă Fecioară, să nu uite că a fost la guvernare și numai rău a făcut Clujului în materie de infrastructură”, a fost replica edilului.

Revenind la proiectul centurii, pentru Drumul TransRegio Feleac T 35 Primăria Cluj Napoca are contract semnat cu Viarom, lot de 2 kilometri care urmează să fie modernizat în comuna Florești (comună cu zeci de mii de locuitori), iar pentru 24 de kilometri de Drum Expres și alți 20 de kilometri de drumuri de legătură Primăria are termen pe 18 decembrie pentru evaluarea ofertei pe care a depus-o Asocierea Asocierii CON-A OPERATIONS, DIMEX 2000, HYDROSTROY AD, CONCELEX si Automagistral-Pivden (singura ofertă depusă).

„Drumul Transregio Feleac TR 35, asigură tranzitul pe axa principală Vest – Est în Municipiul Cluj – Napoca conectând arii de interes urban și periurban (Gilau, Florești, Cluj – Napoca, Apahida), dar și autostrada A3, cât și aeroportul Avram Iancu. Prin implementarea acestui obiectiv vor fi descongestionate sectoare cu frecvențe aglomerării actuale și va fi asigurată legătura directă a drumurilor naționale DN 1, DN 1C, DN 1F și DN 16 cu autostrada A3 și implicit va fi asigurată accesibilitatea și conectarea la rețeaua majoră TEN-T CORE. Pentru prezentul act normativ este necesară aprobarea sumei cu titlu de despăgubire, în valoare de 1.053.732 mii lei, aferentă celor 1.598 de imobile, în suprafață totală de 3.026.125 mp teren”, astfel cum este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul proiect de act normativ.

Opoziţia depune amendamente

Într-o opoziţie firavă, dar vocală, reprezentanţii USR spun, la fel ca şi cei din UDMR, că vor depune amendamente.

Deputatul Viorel Băltărețu a anunțat va depune amendamente la proiectul de buget în așa fel încât șantierul DEx 4 să fie finalizat anul viitor, iar Centura Metropolitană Cluj (CMC) să primească banii necesari demarării proiectului.

“Am fost șocat să citesc alocările bugetare din 2024 pentru proiectele esențiale de infrastructură a Clujului. Metropolitana nu are niciun ban alocat pentru anul viitor, iar pentru DEx A3 – Tureni s-au alocat mai puțin de 10% din fondurile necesare. La A3 Tureni, avem un antreprenor mobilizat exemplar pe șantier care vrea să termine până la final de 2024 acest drum. Poate face asta. Și guvernul ce zice? Hai să îi dăm 72 milioane de lei din cei 787 milioane cât are contractul pentru a fi finalizat. Asta după ani de întârzieri. În ce privește CMC (Centura Metropolitană, n.red.), pur și simplu nu sunt alocate niciun fel de fonduri. Nici măcar pentru primul tronson, adică extinderea la trei benzi a Drumului Național 1, de la viitorul Spital Regional de Urgență până la nodul N. Vă amintesc că acest tronson a fost scos la licitație și atribuit și avem un termen de execuție de 20 luni”, a spus Viorel Băltărețu, deputat USR.

Metropolitana de hârtie, dacă ar fi de ciocolată…

„Drum Transregio Feleac TR 35 Etapa I Centura Metropolitana TR 35 si Drumuri de Legatura “ – Faza I și Faza II, județul Cluj.

Durata de execuție este de opt ani.

Valoarea totala  a investiției (inclusiv TVA) este de 6.974.055.000 lei, din care Faza I – 4.941.514.000 lei cu TVA si Faza II – 2.032.541.000 lei cu TVA.

Lungimea totala a Centurii Metropolitane TR 35 este de 42,130 km.

Traseul Centurii Metropolitane TR 35 se desprinde din Drumul Național DN 1 la km 498+390, la limita dintre comunele Capusu Mare și Gilau. Intersecția cu DN 1 se realizeaza prin prevederea unui nod rutier nr. 1. La km 0+800 trece pe malul stang al paraului Capus se desfășoară la baza dealurilor, pe teritoriul comunei Gilau în zona intersecției cu Autostrada Transilvania A3 și cu DN 1. Traseul continua în comuna Floresti, predominant la nordul localitatii, inițial pe malul stang fata de canalul Hidroelectrica, raul Somesul Mic, iar apoi pe malul drept.

1 COMENTARIU

  1. Nu conteaza! A mai fost o centura prin 2004-5!Macar sa apuce haita pedelista sa primească banii promisi pentru terenurile de pe efemera centura .La fel si cu metroul .La metrou mai exista posibilitatea ca pe traseu sa fie ceva statui romanesti si sa fie demolate !?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.