Cristi Burci este pe cale sa devina preferatu oricarui regim, întrucât omul de afaceri reuseste sa încheie afaceri indiferent de culoarea politica cu care acesta semneaza. De curând, Burci a încheiat un contract de peste 50 de milioane de euro cu Republica Sârba, si este posibil sa se asocieze si CFR Marfa. Una peste alta, una dintre afacerile lui constante, Protan reuseste sa-I aduca în continuare imense sume de bani.
Unul dintre cei mai contestati oameni de afaceri din România, Cristian Burci a reusit sa încheie o afacere de peste 50 de milioane de euro cu statul sârb. Burci a încheiat un contract cu Caile Ferate Sârbe printr-o societate pe care acesta o controleaza, International Railway Systems, pentru furnizarea a nu mai putin de 750 de vagoane noi pentru sârbi. Interesant este ca acest contract poate fi privit si ca un semn de “multumire politica” întrucât aceasta miscare a avut loc dupa doua saptamâni de la afisarea pozitiei pro-sârbesti a clasei politice din România. Vagoanele vor fi livrate pâna la sfârsitul anului, iar proiectul este finantat de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare.
International Railway Systems, grupul detinut de Burci are sediul central la Luxemburg si produce vagoane, boghiuri si piese forjate pentru industria feroviara.
În domeniul transporturilor feroviare, Burci mai detine si Servtrans Invest SA, o compania înfiintata în 2001. Initial aceasta companie închiria material rulant (vagoane si locomotive, n.red.) de la CFR Marfa pentru a face transporturi. Conform unor surse, se pare ca Burci, prin intermediul Servtrans Invest SA, a achizitionat, cu concursul fostului ministru al Transporturilor Miron Mitrea, câteva sute de vagoane si locomotive la pretul de fier vechi.
Si mai interesant este ca schimbarea politica din cadrul guvernelor se pare ca nu-i afecteaza afacerile lui Burci. Conform unui document pus la dispozitie de agentia Reporteri.ro, CFR Marfa pregateste o asociere de zile mari cu Burci.
Osia public-privat
În 2007, conducerea CFR Marfa a decis înfiintarea unor societati mixte cu ajutorul carora sa repare/modernizeze vagoanele învechite pentru ca ulterior acestea sa poata fi închiriate.
Astfel a aparut Rolling Stock Company SA , cu un capital social subscris de 397.620.000 de lei, iar potrivit Registrului Comertului, actionarii sunt CFR MARFa (41,9999%), Grup Feroviar Român (39,998%), Raiffeisen Bank (17,9971%) si doua persoane fizice, Viorel Negrut (0,0025%) si Vasile Didila (0,0025%).
Cadoul pentru Burci este ca la sfârsitul anului trecut, CFR Marfa a emis un anunt de asociere cu doua societati controlate de acest om de afaceri, SC Servtrans Invest si International Railway Systems. Si mai interesant sau pura coincidenta devine contractul pe care Cristian Burci a reusit sa-l încheie cu Republica Sârba pentru 54 de milioane de euro.
Prin IRS, burci a preluat afacerile pe Europa a concernului american “American Trinity Industries”, unul dintre cei mai cel mai mare producator de vagoane de marfa din Statele Unite.
Oricum, Sertrans Invest a reprezentat baza de la care Cristian Burci a construit ulterior un adevarat imperiu in domeniul feroviar; Romvag Caracal sau MEVA Drobeta Turnu Severin sunt doar citeva din societatile mai cunoscute din sistem, care au ajuns sub controlul lui Burci. Perla coroanei din grupul de firme al magnatului este reprezentata de International Railway Systems, societate inregistrata in Luxemburg cu care Cristian Burci a preluat afacerile din Europa ale concernului American Trinity Industries, un important producator de vagoane de marfa din SUA. Grupul american detinea în România Astra Vagoane Arad. Grupul lui Burci, IRS detine fabricile de vagoane de marfa Astra Arad, Meva Turnu-Severin si Romvag Caracal.
Cine-l tine pe Burci
Gazeta de Cluj a prezentat în mai multe rânduri culise ale afacerii Protan, o societatea controlata de Burci si care se ocupa de neutralizarea deseurilor de origine animaliera. Firma primeste anual de la Ministerul Agriculturii peste 14,7 milioane de euro pentru incinerarea acestor deseuri. Mai mult, chiar daca în trecut, reprezentantii Protan declarau pentru Gazeta ca la Protan Dej au lucrari ample lucrari de modernizare, în 2006 statul român dorea sa cadoriseasca filiala din Dej cu o subventie suplimentara pentru achizitionarea unui incinerator.
Cu toate acestea, cei de Protan “prefera” sa gestioneze situatie îngropând cadavrele animalelor moarte pe malurile râurilor.
Un caz extrem de mediatizat si în care au fost prezentate neregulile acestei societati a avut loc anul trecut în judetul Giurgiu, unde s-au descoperit trei camioane pline cu cadavre aflate în putrefactie care urmau sa fie descarcate în niste gropi sapate în malurile râului Arges. Actele de însotire a transporturilor erau emise de SC Protan Bucuresti, iar destinatia era o filiala Protan din Bacau, unde deseurile ar fi trebuit distruse. Reprezentantii Garzii de Mediu si Directia Sanitar Veterinara Giurgiu, au stabilit ca 47,4 tone de deseuri de origine animaliera urmau sa fie descarcate pe malul râului Arges. Mai mult, politistii sustin ca în zona respectiva s-au mai descarcat în jur de 30 de tone deseuri de acelasi fel.
Pentru aceasta neregula, Protan va fi amendata cu o suma care atinge un plafon de 77.000 lei
Societatea se afla în aceeasi situatie si la Cluj. Comisarii Garzii de Mediu Cluj au amendat la mijlocul lui 2007 SC Protan Dej cu 100.000 de lei pentru depozitarea ilegala a 50 de tone de cadavre. În mod normal, tinând cont de faptul ca incineratorul Protan din Dej nu functioneaza, deseurile animaliere ar fi trebuit gestionate în asa fel încît sa nu se trenasforme într-un focar de infectie pentru locuitorii din zona.
Culisele Protan
În urma licitatiei pentru neutralizarea deseurilor organizate de catre ADS în 2006, consortiul format între SC Protan si Atev, o societate din Ungaria, a obtinut monopolul pentru cel putin 10 ani în privinta gestionarii si neutralizarii deseurilor de origine animaliera. La data organizarii licitatiei, seful ADS era Tanczos Barna, subordonat pe linie politica lui Attila Verestoy. Astfel, coincidenta sau nu, afaceristul Cristian Burci, un cunoscut al lui Miron Mitrea, în asociere cu o societate de stat maghiara, a cîstigat o licitatie organizata de un membru de frunte al UDMR, Tanczos Barna. Conform contractului, Protan-Atev se obliga sa plateasca statului român o redeventa anuala de circa 300.000 euro anual. În schimb, conform aceluiasi contract, statul subventioneaza consortiul cu aproape 3 milioane de euro, neutralizarea ecologica a acestor deseuri fiind subventionata în proportie de 50%. În urma încheierii acestui contract, Protan-Atev se obliga sa investeasca pîna la sfârsitul lunii mai 2007 în jur de 13,9 milioane de euro în instalatiile de neutralizare a deseurilor. Cu toate acestea, societatea nu a reusit sa-si concretizeze investitia, pentru acest motiv primid o amenda din partea ADS de 590.000 de lei pentru “întârzieri în realizarea investitiilor asumate”. Momentan, amenda se afla în contestare de catre Protan, chiar daca, în mod normal, pentru nerealizarea investitiilor asumate, contractul ar fi trebuit reziliat, conform clauzelor sale.
Privitor la contractul încheiat între stat si Protan-Atev, deputatul PC Nicolaie Popa a facut o serie de sesizari în care prezenta faptul ca licitatia privind concesionarea activitatii de neutralizare a deseurilor de origine animala care a fost castigata de catre Asociatia Protan SA Bucuresti si Atev din Ungaria este ilegala.
Deputatul Popa acuza faptul ca respectiva comisie de licitatie nu a fost alcatuita conform legii si a intrat in contradictie cu Legea 219/1998 care stipuleaza ca numarul membrilor din comisie trebuie sa fie impar si nu de 8 membri, asa cum s-a intamplat.
Popa mai este de parere ca procedura licitatiei publice a incalcat principiile transparentei, liberei concurente, a tratamentului legal si nediscriminarii. “Caietul de sarcini si instructiunile contin greseli importante de forma si fond, necorelari în privinta acordarii punctajelor privind cifra de afaceri. Faptul ca Protan S.A.are probleme financiare si desemnarea unui singur câstigator, Asociatia Protan S.A. Bucuresti si ATEV din Ungaria, pentru toate cele 8 proiecte regionale reprezinta o încalcare grava a sanselor egale si crearea unei situatii de monopol fara precedent”, este de parere deputatul PC Nicolaie Popa.
Societatea dejeana a facut parte dintr-o retea de fabrici care prelucra deseurile de abator si cadavre de animale. Reteaua Protan a fost înfiintata în anii ‘70, în scopul igienizarii si ecologizarii mediului. Printr-o incinerare speciala, Protan a produs fainuri proteice folosite în zootehnie. Dupa 1990, fabricile Protan au fost implicate în mai multe scandaluri ecologice. Procesul de fabricare a fainurilor este dublat de un miros pestilential, tehnologia este învechita si constituie un risc major pentru mediu.
O alta afacere extrem de profitabila pe care Burci a reusit sa o încheie cu Caile Ferate Române pe vremea ministrului Mitrea este cea a ierbicidarii cailor de transport feroviat. La modul concret, între 2003-2004, Burci a primit prin intermediul Protan SA peste 600 de miliarde lei vechi în urma încheierii cu SN CFR SA a unor contracte de ierbicidare. Conform presei centrale, Gheorghe Dobre, care l-a urmat pe Miron mitrea în functia de ministru al Transporturilor, ar fi declarat ca respectivele contracte încheiate cu Protan SA nu s-au putut verifica iar suma platita catre societatea lui Burci a fost “astronomica”. Astfel, în loc de solutie de ierbicidat, Protan ar fi putut stropi, conform lui dobre, cu apa.
Anul acesta, Ministerul Agriculturii va trebui sa plateasca Protan pentru ridicarea si incinerarea deseurilor animaliere si
alimentare de la producatorii din toata tara, nu mai putin de 38 de milioane de euro, în timp ce Agentia Domeniilor Statului va cotiza la conturile lui Burci 14,7 milioane euro.
Stefan Trandafir