Prin privatizarea Fabricii de Avioane de la Craiova se pregateste o noua afacere cu doua taisuri. Daca la licitatia organizata de  Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) va câstiga una dintre firmele controlate de oameni de afaceri precum Stefan Vuza sau Cristian Burci, este posibil ca fabrica sa fie transformata într-o afacere imobiliara întrucât exista precedente de acest gen. Însa, la aceasta licitatie participa si societati care au renume în industria aviatica precum Grupul SAAB (Suedia) sau Aero Vodochody (Cehia).

AVAS a mai încercat sa privatizeze Fabrica de Avioane de la Craiova si în mai 2007, dar procedura a fost anulata din pricina faptului ca a fost un singur ofertant. Pentru pachetul de 80% detinut de AVAS a cumparat caietul de sarcini un consortiu format din firmele Aerofina SA Bucuresti, A5 Invest SRL Caransebes, A2 Impex SRL Ploiesti si UZUC Ploiesti, ultimele trei fiind controlate de Stefan Vuza prin grupul Serviciile Comerciale Române (SCR). De asemenea, sindicalistii au protestat fata de acest competitor întrucât au banuit ca în spatele privatizarii se ascund interese imobiliare. Mai mult, Aerofina SA, investitorul strategic care i s-a alaturat lui Vuza pentru achizitionarea Fabricii de Avioane Craiova a iscat la sfîrsitul anilor ’90 un scandal international privind exportul ilegal de arme catre Irak. În 1995, România a încalcat embargoul privind exportul de arme catre Irak. Aerofina si Giara au livrat Irakului, prin filiera iordaniana, marfa interzisa de prevederile embargoului. În iarna anului 1997, afacerea a fost descoperita iar livrarile au fost sistate.
Într-un document al AVAS se arata însa ca societatea care câstiga licitatia se obliga sa pastreze obiectul de activitate al fabricii. „Cumparatorul va fi obligat sa respecte integritatea si pastrarea în stare de functionare a capacitatilor de productie, precum si alte atributii care decurg din prevederile legislatiei din domeniul de aparare”, se arata într-un anunt al AVAS.
Dosarul de prezentare a societatii Avioane Craiova a fost cumparat de 15 companii românesti si straine, 10 dintre ele platind deja si taxa de acces în Camera de Date. Grupul Saab (Suedia), Grampet Bucuresti, Aero Vodochody (Cehia), Lord Expert Consult România, Institutul de proiectare în domeniul aviatiei INAV Bucuresti, IMA Metav Bucuresti, Jafco Holding România, Pro Faur Invest România, Alenia (Italia), MBL Computers Bucuresti, Sabca (Belgia), Somaca-Gosselies (Belgia), SIF Oltenia, Safrom Trading Bucuresti si International Railways Systems (Luxemburg) au luat dosarul.

Off-shore-ul lui Burci

Grupul International Railway Systems, chiar daca înregistrat în Luxemburg, apartine lui Cristian Burci, un controversat om de afaceri, si produce vagoane, boghiuri si piese forjate pentru industria feroviara.
În domeniul transporturilor feroviare, Burci mai detine si Servtrans Invest SA, o compania înfiintata în 2001. Conform unor surse, se pare ca Burci, prin intermediul Servtrans Invest SA, a achizitionat, cu concursul fostului ministru al Transporturilor Miron Mitrea, câteva sute de vagoane si locomotive la pretul de fier vechi.
Despre afacerile lui Burci Gazeta de Cluj a facut numeroase dezvaluiri, prezentând în mai multe rânduri culise ale afacerii Protan, o societate controlata de acesta si care se ocupa de neutralizarea deseurilor de origine animaliera.
SC Protan a câstigat licitatia pentru neutralizarea deseurilor în 2006, alaturi de o societate din Ungaria, Atev care are acelasi domeniu de activitate. Astefl, consortiul Protan-Atev a obtinut monopolul pentru cel putin 10 ani în privinta gestionarii si neutralizarii deseurilor de origine animaliera. La data organizarii licitatiei de catre Administratia Domeniilor Statului (ADS), institutia era condusa de Tanczos Barna, subordonat pe linie politica lui Attila Verestoy. Astfel, afaceristul Cristian Burci, un cunoscut al lui Miron Mitrea, în asociere cu o societate de stat maghiara, a câstigat o licitatie organizata de un membru de frunte al UDMR, Tanczos Barna. Conform contractului, Protan-Atev se obliga sa plateasca statului român o redeventa anuala de circa 300.000 euro anual. Statul subventioneaza consortiul cu aproape 3 milioane de euro, neutralizarea ecologica a acestor deseuri fiind suportata de la buget în proportie de 50%. În urma încheierii acestui contract, Protan-Atev se obliga sa investeasca pîna la sfârsitul lunii mai 2007 în jur de 13,9 milioane de euro în instalatiile de neutralizare a deseurilor. Cu toate acestea, societatea nu a reusit sa-si concretizeze investitia, pentru acest motiv primid o amenda din partea ADS de 590.000 de lei pentru “întârzieri în realizarea investitiilor asumate”. SC Protan primeste anual de la Ministerul Agriculturii peste 14,7 milioane de euro pentru incinerarea acestor deseuri.

Tentaculele Vuza

Un alt mogul imobiliar care pândeste Fabrica de Avioane Craiova este Stefan Vuza. El liciteaza din „umbra” ascuns în spatele a doua societati la care interese, SIF Oltenia si Institutul de proiectare în domeniul aviatiei INAV Bucuresti. Vuza, prin SC Contactoare Buzau, împreuna cu SIF Oltenia sunt actionari la SC Sinterom. La Inav Bucuresti, Stefan Vuza condice din umbra, fiind ascuns în spatele mai multor societati care fac poarte din grupul SCR. INAV este detinuta de ERRE 2 International, o societate controlata de Iasitex SA care face parte din grupul SCR controlat, dupa cum am mai spus de Stefan Vuza.
Deja, omul de afaceri se gândeste sa dezvolte un pe terenul fabricii Sinterom din Cluj-Napoca, un mall pe terenul detinut de  Contactoare Buzau, precum si alte proiecte imobiliare pe 12 hectare detinute prin fabrica de confectii Iasitex din Iasi.
Prima achizitie de marca înregistrata de SCR a fost facuta în cursul anului 1999, când Vuza a cumparat de la FPS societatea Contactoare SA Buzau. La sfârsitul aceluiasi an a urmat o achizitie mult mediatizata în paginile Gazetei de Cluj,  anume acea a societatii Sinterom Cluj-Napoca. Pentru a cumpara Sinterom, de la acelasi FPS, Vuza s-a folosit de proaspata achizitie, firma Contactoare Buzau, care avea o buna si importanta cota de piata si corespundea cerintelor FPS pentru vânzarea societatii clujene. În anul 2001, a urmat Tehnofrig, iar de aceasta data actiunile nu au mai fost cumparate prin Contactoare Buzau, ci printr-un SRL clujean, proaspat înfiintat de Vuza, A1 Impex. Acesta a cumparat, de la fostul APAPS, pachetul majoritar de actiuni al Tehnofrig (65,39%). Valoarea totala a tranzactiei dintre APAPS si A1 Impex SRL a fost de 2,7 milioane dolari. Prin A1 Impex SRL, Stefan Vuza, a cumparat tot de la APAPS si societatea Uzuc Ploiesti. Pentru pachetul de 73,45% din actiunile societatii ploiestene, milionarul a platit aproximativ 350.000 euro.

Afaceri cu tunuri si mall-uri

Restul investitorilor români care au pretentii la Avioane Craiova nu sunt de talia lui Burci si Vuza, însa detin afaceri la fel de promitatoare în domeniul imobiliar.
Spre exemplu, Nicolae Badea este presedintele clubului de fotbal Dinamo. Ultima cifra de afaceri a grupului de firme pe care îl conduce a fost de aproximativ 400 de milioane de dolari. Badea detine în România francizele „KFC” si „Pizza Hut”. Acesta mai este si presedintele SC Computerland având o avere de circa 135 de milioane de dolari.   
Chiar daca nu este român, libanezul Imad Jaffal liciteaza pentru Fabrica de Avioane Craiova prin Jafco Holding, societate pe care o împarte cu Eva Imad Jaffal. Printr-un concurs fericit de împrejurari, Imad Jaffal a achizitionat fosta fabrica de produse chimice Chimopar Bucuresti pe vremea când ministrul Privatizarii era Ovidiu Musatescu. La începutul lui 2007, societatea a fost declata falimentara, iar în locul fabricii va apare un mall. Jaffal figureaza si printre cei mentionati de Oficiul National pentru Prevenirea Spalarii Banilor ca are legaturi cu unele repatrieri de bani, de zeci de milioane de euro, facute prin intermediul unor off-shore-uri din Cipru.
O alta societate care liciteaza la Craiova este Lord Expert Consult detinuta de fratii Cristescu si Bogdan Ceauselu. Acesta din urma a facut afaceri cu Sebastian Vladescu, un fost ministru al Finantelor din Guvernul Tariceanu. Bogdan Ceauselu a fost asociat cu Vladescu în cadrul SC Boss Exim Trading Group SRL, firma care a fost implicata în afaceri cu arme.

Stefan Trandafir

AVAS pune în vânzare întregul pachet de actiuni (741.339 actiuni) detinut la Avioane Craiova, reprezentând 80,9778% din capitalul social. Oferta de vânzare a AVAS este valabila 180 zile de la data publicarii anuntului, în 18 februarie 2008.
Dosarul de prezentare înca poate fi cumparat contra sumei de 3.150 lei+TVA. Informatii suplimentare pentru investigarea societatii în vederea întocmirii Ofertei de cumparare sunt disponibile în cadrul Camerei de Date organizate la sediul Avioane Craiova, în perioada 18.02.-16.04.2008, pe baza unei taxe de acces direct în valoare de 1.570 lei+TVA. Documentele de participare se vor deschide la data de 17.04.2008, ora 13.00, în prezenta tuturor potentialilor cumparatori.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here