Clujul trebuia să înflorească datorită Autostrăzii Transilvania. Contractul cu americanii de la Bechtel, semnat de către primul-ministru de la acea vreme, Adrian Năstase, nu este nici la 10 ani public. Mercedes e probabil numele celui mai mare investitor care a refuzat România pentru lipsa infrastructurii, însă numele sunt din ce în ce mai numeroase. Gazeta de Cluj vă prezintă o serie de drumuri construite cu sume similare. Autostrada Transilvania a costat până acum 1,4 miliarde de euro, iar americanii de la Bechtel îşi vor lua datoria şi vor pleca.
Lucrări la acelaşi preţ
Podul Baluarte din Mexic are 1,124 km lungime şi este construit la o înălţime de 390 de metri. Construcţia acestuia şi a unei autostrăzi de pe continentul american a costat 1,46 miliarde de dolari. Podul Incheon din Coreea de Sus are o distanţă de 21,3 km şi este de fapt o autostradă cu şase benzi pe sens. Construcţia acestuia a durat patru ani de zile, între 2005 şi 2009 şi a costat 1,46 miliarde de dolari, respectiv 1,12 miliarde de euro.
Podul Vasco da Gama din Portugalia este cel mai lung pod din Europa, acesta măsurând 17,2 km. Construcţia acestuia a început în februarie 1995 şi s-a terminat în martie 1998, costând 1,3 miliarde de dolari, aproximativ 897 de miliarde de euro. Podul Jiaozhou este unul dintre cele mai impresionante monumente ale infrastructurii moderne. El a costat 1,5 miliarde de dolari şi are o lungime de 26,7 kilometri. Construcţia lui a început la sfârşitul lui 2007 şi a fost finalizat la începutul lui 2011.
Alte lucrări majore de infrastructură din lume sunt: extinderea metroului din San Francisco, care costă 1,6 miliarde de dolari, un nou sistem de autostrăzi în Detroit, evaluat la 2,2 miliarde de dolari sau o linie rapidă de tren dintre Mississauga şi Brampton în Canada, care va costa 1,5 miliarde de dolari.
Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, a arătat la mijlocul săptămânii trecute că respectivul contract cu Bechtel pentru construcţia Autostrăzii Transilvania a fost reziliat şi că românii urmează să plătească prejudicii de 37,2 milioane de euro, dar şi datoriile de 50 de milioane de euro. Premierul Victor Ponta a afirmat marţi că Şova a greşit anunţând presa că înţelegerea cu Bechtel pentru autostrada Transilvania va fi reziliată luni, 27 mai, arătând că acesta nu trebuia să spună nimic până nu încheia negocierile, conform Mediafax.
„Cred că a fost prea transparent, că nu trebuia să vă spună nimic până nu încheia negocierea. Dacă v-a anunţat înainte să încheie negocierile, înseamnă că a greşit”, a spus Ponta jurnaliştilor, aflat la Brăila. În urmă cu două săptămâni ministrul Şova anunţase că actul cu americanii va fi reziliat luni, urmând ca la începutul săptămânii trecute să anunţe contrariul. Ultimele detalii au fost motivul întârzierii, conform oficialului de la Guvern.
Gurzău ridică întrebarea relaţiei dintre Şova şi mama adoptivă
“Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, ne-a anunţat că, în sfârşit, a fost reziliat contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania. Potrivit ministrului delegat, “s-a negociat cu datoriile americanilor pe masă”. „Negocierile s-au încheiat în această seară (miercuri seară). Statul trebuie să plătească 37,2 milioane de euro, penalităţi. Corpul de Control al premierului va analiza contractul. Primul pas era să încercam rezilierea, al doilea să începem concesiunea, al treilea să realizăm autostrada. L-am reuşit pe primul”, a declarat Dan Şova, în cadrul emisiunii „Jocuri de Putere”.
Mare brânză ne-a anunţat cu tam-tam talentatul domn Dan Şova: a reuşit să-şi convingă mama adoptivă s-o lase mai moale cu despăgubirile statului către Bechtel. Pentru autostrada pe care Adrian Năstase a pornit-o din mijlocul câmpului la Cluj, doar ca să-i dea o şansă lui Ioan Rus să se aleagă primar la Cluj-Napoca împotriva lui Emil Boc, statul român urmează să mai plătească companiei americane, numai să-şi ia jucăriile şi să ne lase în amarul nostru, încă 37,2 milioane de euro şi aşa-zise datorii de 50 milioane de euro.
Aşa afaceri să tot faci! Mă întreb care va fi prima de succes a doamnei Ana Diculescu Şova, avocatul constructorului American din înţelegerea cu fiul vitreg – astăzi mare ministru?
Acum Prim Plagiatorul României ne ameninţă că va face lumină în această ţeapă de 1,4 miliarde de euro pe care i-a încasat compania Bechtel pentru Autostrada Transilvania. Până a-i face ordine printre minciuni domnului Victor Ponta, să recunoaştem că fără intervenţia fostului ministru Emil Boc, banii erau daţi dar nu am fi beneficiat de tronsonul de 52 de kilometri din autostradă – care măcar au rezolvat problemele de trafic ale municipiului Cluj-Napoca.
În rest, până să-şi mai consume oamenii din corpul de control cu anchete inutile, îi aduc aminte lui Victor Viorel Ponta că în anul 2012 inspectorii Curţii de Conturi au prezentat un raport cu privire la lipsa autostrăzilor din România în care au făcut ample referiri cu privire la Autostrada Transilvania. În raport se susţine că “există şi persistă în continuare suficiente semne de întrebare referitoare la contractul CNADNR – Bechtel şi nu există, în documentele puse la dispoziţie, suficiente motivaţii şi justificări pertinente cu privire la: încredinţarea directă a contractului, graba cu care a fost promovată legislaţia aferentă, în anul 2003, lipsa unei negocieri reale a contractului, precum şi promovarea şi aprobarea de către Guvern a unei forme de contract conţinând unele clauze care nu erau armonizate cu legislaţia românească şi/sau care stabileau obligaţii şi responsabilităţi disproporţionate pentru partea română.”
Viorele, Victore, dragă domnule Ponta, în toamna anului 2003, guvernul Năstase a aprobat o Ordonanţă de Urgenţă prin care mandata CNADNR să demareze negocierile cu firma americană Bechtel pentru construcţia autostrăzii Braşov/Borş. După care “Contractul” a fost ţinut la secret ”, arată deputatul democrat-liberal Adrian Gurzău pe pagina de socializare Facebook.
Contractul semnat, înainte de a fi reziliat
Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, a semnat deja actele pentru construcţia tronsonului 3A Cluj Vest-Mihăieşti cu regele asfaltului Dorinel Umbrărescu, deşi la acel moment încă nu se semnase rezilierea contractului cu Bechtel. După ce pe vremea PSD s-a semnat cel mai păgubos contract al României, un ministru social-democrat vrea să dea cât mai mari şanse americanilor să câştige daune de 500 de milioane de euro. Norocul nostru a fost că daunele nu au ajuns la acel nivel, cel puţin până în prezent.
Fondurile pentru regele asfaltului şi companiile sale sunt prioritare pentru Dan Şova, oficialii CNADNR semnând săptămâna trecută contractul cu Spedition UMB şi Tehnostrade pentru proiectarea şi construcţia tronsonului 3A a Autostrăzii Transilvania, segment care leagă Cluj-Napoca de Mihăieşti. Informaţiile apar pe Sistemul Electronic de Achiziţie Publice (SEAP), care arată că acest contract a fost atribuit pe 22 aprilie 2013, deşi anunţul a fost făcut în luna octombrie a anului precedent. Pentru această porţiune de 8 km bugetul statului a fost pregătit cu 316 milioane, iar firmele lui Umbrărescu au oferit 258 de milioane, adjudecându-şi contractul, după cum arătam anterior. Pe parcursul procedurilor de atribuire au fost eliminate 8 dintre societăţile participante, în joc rămânând doar cinci oferte din cele 13 depuse la sediul companiei. Concurenţa fiind eliminată, s-a deschis uşor culoarul pentru afaceristul moldovean, care este la primul contract direct cu lucrările din judeţul Cluj.
Tergiversarea lucrărilor la Autostrada Transilvania se poate observa şi din faptul că licitaţia pentru tronsonul 3A a început încă din ianuarie 2012, iar acum după un an şi trei luni de zile nu au demarat încă lucrările. În schimb, contractul pentru întreaga Autostrada Transilvania este semnat cu societatea americană Bechtel, despre care statul român, deşi a anunţat rezilierea contractului până la sfârşitul lunii aprilie, nu a anunţat nimic oficial. Din momentul în care un contract este în derulare, iar autorităţile statului semnează un alt contract pe aceeaşi lucrare, se ridică semne de întrebare în privinţa actului semnat, acesta putând fi lesne contestat în faţa instanţei.
Alte contracte UMB-rite
Un alt contract derulat de firma Spedition UMB pe raza DRDP Cluj este cel atribuit în anul 2008 pentru întreţinere multianuală pe perioada 2008-2011, unde societatea şi-a adjudecat trei din cele şapte loturi disponibile: un lot de 75 de milioane, unul de 68 de milioane şi încă unul de 52 de milioane. Pentru asemenea sume frumoase primite de societatea Spedition UMB ar trebui să vedem un efect, însă banii au ajuns în conturile afaceristului moldovean, iar judeţul Cluj nu a rămas cu mai nimic. Atunci a primit 75% din suma pe care acum afaceristul o va primi pentru construcţia şi proiectarea unui segment de 8 kilometri de autostradă, pe care clujenii speră să circule şi să le fie de folos.
Mama ministrului, reprezentantul Bechtel
Ana Diculescu Şova, mama ministrului Dan Şova, reprezintă interesele societăţii Bechtel într-un proces cu societatea Pulp Fiction. Avocatul face parte din celebra casă de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Peterson. Ministrul a fost astfel acuzat de incompatibilitate de către reprezentanţii Ligii Întreprinzătorului Român. Societatea a avut un contract cu firma americană şi a transportat toţi muncitorii societăţii timp de numeroşi ani. Firma reprezintă doar un caz dintre numeroasele situaţii în care Bechtel nu şi-a achitat datoriile faţă de România şi nimeni nu are ce să facă pentru că există o clauză în contractul cu americanii care stipulează că toate litigiile trebuie judecate la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, unde remuneraţiile cerute de avocaţi sunt foarte mari.
”Vreme de patru ani şi jumătate, relaţia noastră a funcţionat ireproşabil. Facturile emise de noi erau plătite la timp. Însă, din a doua jumătate a anului 2008, când s-a schimbat managementul Bechtel, au început problemele. Au început să întârzie plata facturilor noastre. Apoi, când aveam de recuperat suma de 1,7 milioane de lei noi, cei de la Bechtel ne-au propus să ne plătească jumătate din sumă şi să stingem datoria. Noi am refuzat, pentru că este vorba de servicii care au fost efectiv prestate de către noi. Aşa că am ajuns să ne judecăm. Vorbim de facturi care au fost acceptate, semnate şi ştampilate. În mod normal, un proces în care vorbim de astfel de facturi, nu are cum să dureze. Sunt multe sentinţe pronunţate în cazuri similare. Însă în cazul Bechtel procesul durează de prea multă vreme. Este absolut aiurea că cei de la Bechtel au venit cu susţineri de genul că noi am suprafacturat serviciile noastre, că am pus kilometri în plus. Însă noi nu eram plătiţi la kilometru, ci la zi! Nu avem cum să suprafacturăm în aceste condiţii, pentru că anul are tot 365 de zile!”, a spus Zoltan Egyed.
Tiberiu Hrihorciuc