Miza toamnei: alegerile parlamentare

Pentru a câştiga cât mai multe mandate de parlamentari, partidele politice sunt în stare să cheltuiască o avere în campania electorală.

Prin urmare, un candidat al UDMR Cluj va cheltui în jur de 5000 de euro, în timp ce un candidat liberal se va opri la 200.000 de lei.

Partidele politice clujene sunt în fierbere. Având în vedere noul sistem de vot, cel uninominal, mandatarii financiari şi coordonatorii de campanie ai formaţiunilor politice clujene, şi nu numai, au ceva dificultăţi de întâmpinat în această campanie electorală. În campania din 2004 electoratul  trebuia să voteze o listă, prin urmare o formaţiune politică promova această listă. Acum, cu introducerea votului uninominal ca sistem de vot partidele trebuie să îşi promoveze fiecare candidat în parte, iar acest lucru implică automat creşterea cheltuielilor de campanie.

5000 de euro de candidat

Deşi mai sunt doar câteva săptămâni până la alegerile generale din 30 noiembrie, partidele clujene nu şi-au stabilit încă bugetul pentru campanie. Mandatarul financiar al UDMR Cluj, Gabriela Varga ne-a declarat că este prea devreme pentru a estima cheltuielile de campanie ale Uniunii, dar acest lucru depinde de nevoile candidaţilor. ,,Depinde de fiecare candidat în parte şi de nevoile lui, dar având în vedere că acum promovăm candidatul şi nu lista, costurile faţă de anul 2004 se vor dubla. Iar în ceea ce priveşte suma pe care am adunat-o până acum pentru campanie, nu mă pot pronunţa deoarece încă nu am făcut un total”, a precizat Gabriela Varga. Totodată, aceasta a menţionat că toţi banii strânşi până în prezent pentru campania electorală provin din donaţii. Deşi Varga nu ştie încă ce suma va fi alocată pentru fiecare candidat în parte, coordonatorul de campanie şi liderul UDMR Cluj, Laszlo Attila a ,,spulberat” misterul. Laszlo a declarat pentru Gazeta că bugetul alocat de Uniune pentru fiecare candidat în parte nu va depăşi suma de 5000 de euro. ,,Vom promova fiecare candidat pentru Parlament în fiecare locaţie. Eu apreciez că în această campanie electorală un candidat al Uniunii va cheltui între 3000 şi 5000 de euro. Iar dacă luăm pe colegii electorale, cred că costurile se vor ridica la 10.000 de euro pe colegiu”, a explicat liderul UDMR.

PDL strânge cureaua

Dintre toate formaţiunile politice clujene doar democrat-liberalii sunt hotărâţi să nu cheltuie sume impresionante în această campanie electorală. Potrivit liderului PDL Cluj, Daniel Buda, care este în acelaşi timp şi coordonatorul de campanie al formaţiunii, PDL va pune accentul pe discuţiile cu oamenii. ,,Deşi nu pot să estimez de pe acum cât vom cheltui în campanie, pot să vă asigur că nu vor fi sume exorbitante. Ne vom axa pe campania door to door şi pe întânirile cu oamenii”, a declarat Buda. Nici mandatarul financiar al PDL, Dan Lazăr nu poate să estimeze cheltuielile de campanie. Acesta ne-a declarat că odată cu introducerea votului uninominal ca sistem de vot automat vor creşte şi cheltuielile de campanie faţă de anul 2004. ,,Votul uninominal va schimba situaţia în această campanie şi e şi normal să crească şi cheltuielile. Însă sunt convins că fiecare candidat va reuşi să aducă donaţii fie de la persoane fizice, fie de la persoane juridice. Bugetul nostru este format din donaţii şi cotizaţii, iar toate acestea sunt înregistrate”, a încheiat Lazăr.

 ,,Depinde de candidaţi”

În ceea ce îi priveşte pe social-democraţi, mandatarul financiar al PSD Cluj, Herman Toma e de părere că cheltuielile de campanie ale partidului depind de fiecare candidat în parte. ,,Costul campaniei depinde de fiecare candidat în parte, cu ce poate să contribuie şi el…N-am termen de comparaţie cu alegerile din 2004 deoarece acum vorbim de vot uninominal. Oricum o parte din bani se va aloca materialelor publicitare, afişelor pentru a face candidatul cunoscut şi bineînţeles presei: radio, televiziune şi presă scrisă”, a precizat Toma. În schimb, liberalii deja şi-au făcut o idee despre cât o să îi coste campania din această toamnă. Coordonatorul de campanie al PNL Cluj, actualul deputat Horea Uioreanu a explicat că indiferent de ce se va întâmpla nu se va depăşi limita impusă de legea finanţării partidelor politice în campanie electorală. ,,Conform legii există o limită care nu poate fi depăşită. Dacă nu mă înşel, un candidat pentru Camera Deputaţilor poate să cheltuiască în jur de 1.700.000.000 de lei vechi, iar un candidat pentru Senat aproximativ 2.000.000.000 de lei vechi. Există candidaţi care au posibilităţi, sunt şi care nu au. Oricum banii provin din donaţii, din buzunarul candidatului”, a explicat Uioreanu.

140.000 USD pentru apariţiile în presă şi outdoor

Potrivit unui raport al Asociaţiei Pro Democraţia, în campania electorală pentru Parlamentul României din anul 2004, doar în judeţul Cluj s-au cheltuit în jur de 140.000 de dolari numai pentru apariţiile în presă şi publicitatea outdoor. PSD+PUR a ,,spart” în anul 2004 aproximativ 58.547 de dolari, dintre care 10.674 au fost alocaţi pentru publicitate în presă, iar 47.873 au fost utilizaţi pentru publicitatea outdoor. Alianţa D.A a cheltuit cei mai mulţi bani în campania de acum patru ani, cheltuielile de campanie ridicându-se la suma de 58.664 de dolari, din care 24.789 USD au fost alocaţi publicităţii outdoor, iar 33.875 USD au intrat în buzunarul presei. În schimb, UDMR a rezervat doar 12.320 de dolari apariţiilor în presă şi publicităţii outdoor, 10.854 USD şi respectiv 1.466 USD. În ceea ce îi priveşte pe peremişti, aceştia au investit în publicitatea outdoor 2.822 USD, iar pentru apariţiile în presă au alocat 3.788 USD, totalul cheltuielilor ridicându-se la suma de 6.610 de dolari. PNG-CD nu a acordat o atenţie prea mare publicităţii outdoor sau apariţiilor în presă, penegiştii alocând 727 USD, respectiv 373 USD, costul total alocat celor două domenii ajungând la 1.100 de dolari.

La şedinţa de guvern din 27 august 2008, Guvernul a făcut unele modificări privind modul de finanţare al partidelor politice în campania electorală.  Potrivit noilor reglementări, în anul fiscal în care au loc mai multe scrutine, donaţiile primite de la o persoană fizică pot fi de până la 400 de salarii de bază minime brute pe ţară, la valoarea de la data 1 ianuarie a anului respectiv, pentru fiecare campanie electorală sau campanie pentru referendum, iar donaţiile primite de la o persoană juridică pot fi de până la 1.000 de salarii de bază minime brute pe ţară. Iar suma alocată anual partidelor politice nu poate fi mai mare de 0,050% din veniturile prevăzute în bugetul de stat.
O altă noutate constă în faptul că la nivel central, suplimentar faţă de limitele maxime admise pentru fiecare candidat, partidul poate cheltui o sumă de maximum 50 de salarii minime brute pe economie pentru fiecare candidat. De asemenea, în legătură cu valorile maxime permise pentru fiecare candidat, este reglementată suma de 500 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de senator şi 350 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de deputat.

Timea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.