Dezastrul străzilor din „orașul de cinci stele” condus de Emil Boc reprezintă o problemă semnificativă, în special din cauza șantierelor deschise de luni bune peste tot în oraș. Cu gândul că vor construi un oraș verde și primitor pentru clujeni, administrația locală abandonează sau pune pe pauză mai multe lucrări, îngreunând astfel viața de zi cu zi a celor care au fost prinși în acest plan de modernizare. Cam aceasta este situația și pentru străzile Iuliu Maniu și Bolyai Janos.
Text: Modernizarea străzilor Iuliu Maniu și Bolyai Janos, străzi care fac legătura cu bulevardul Eroilor Piața Unirii și Bulevardul 21 Decembrie 1989, până în Piața Avram Iancu bate pasul pe loc, iar clujenii se plâng că nimeni nu face nimic pentru a trece de la strada tipică Evului Mediu, la una modernă. Aceste lucrări fac parte dintr-un proiect ambițios, de modernizare a străzii Mihail Kogălniceanu și a zonei adiacente, acestea fiind realizate de către SC Astor Com SRL în colaborare cu RADP Cluj-Napoca.
Toată povestea a început în toamna anului 2022, când municipalitatea clujeană a anunțat că vor demara lucrările, motiv pentru care autoritățile au impus mai multe restricții de circulație pe cele două străzi, mai exact Bolyai Janos și Iuliu Maniu, cu acces doar pentru riverani. Constructorii au anunțat, imediat după deschiderea șantierului, că circulația pietonilor se va realiza pe culoare pietonale delimitate și asigurate de către firma care se ocupă de aceste lucrări. Zis și făcut. Suntem în martie 2023, iar clujenii încă așteaptă acele culoare pietonale, ei fiind nevoiți să facă slalom printre utilajele care au fost abandonate acolo, printre munții de pietriș și mașinile parcate.
Străzile arată ca după bombardamente
Gazeta de Cluj a solicitat Primăriei Cluj-Napoca mai multe detalii despre durata șantierului și de ce lucrările stagnează. Potrivit răspunsului primit din partea autorităților locale, perioada de execuție a lucrărilor pentru proiectul „Lucrări de amenajare urbană strada Mihail Kogălniceanu, strada Universității și străzile adiacente” este de 19 luni, la care se adaugă întreruperile de sezonul rece.
„În ceea ce privește desfășurarea șantierului, s-a impus executantului lucrărilor asigurarea accesului pietonal pentru fiecare imobil în parte. În momentul în care s-a constatat că unele accese la imobile prezintă un potențial pericol de accidentare, s-a solicitat executantului intervenția în regim de urgență pentru amenajarea acceselor pietonale în vederea sporirii siguranței pietonilor”, se arată în răspunsul oferit de Primărie ziarului nostru.
Valoarea lucrărilor de amenajare urbană strada Iuliu Maniu, din cadrul proiectului „Lucrări de amenajare urbană strada Mihail Kogălniceanu, strada Universității și străzile adiacente”, este de 5.430.000 lei, fără TVA, iar valoarea lucrărilor de Amenajare urbană strada Bolyai Janos, din cadrul proiectului „Lucrări de amenajare urbană strada Mihail Kogălniceanu, strada Universității și străzile adiacente este de 1.300.000 lei, fără TVA. Cum era de așteptat, termenul de finalizare al lucrărilor de modernizare pe străzile Iuliu Maniu și Bolyai Janos a fost februarie 2023, iar acum noi suntem în luna martie, iar lucrările încă bat pasul pe loc.
Jurnaliștii de la Gazeta de Cluj s-au plimbat pe cele două străzi, pentru a vedea exact care este situația. Lucrările de reabilitare a străzilor a scos la suprafață gropi și noroi peste tot. Podețele despre care am pomenit adineauri lipsesc cu desăvârșire, iar cei care își încearcă nocul să tranziteze această „zonă de război” din centrul Clujului se poate trezi cu surprize, în timp ce trebuie să „danseze” printre mormanele de moloz. Un clujean a precizat pentru ziarul nostru că se simte ca într-un sat de munte.
„E exact ceea ce-i lipseste Clujului. O stradă autentică dintr-un sat uitat prin ceva munți. În rest le avem pe toate”, a precizat clujeanul nemulțumit.
Un alt cetățean a avut doar cuvinte „de laudă” la adresa muncitorilor și municipalității:
„Cu fiecare zi parcă devine mai impracticabil drumul ăsta. Mașini parcate, moloz. O să ajung să-mi iau cizme de fiecare dată când plouă? E un dezastru”, a spus cetățeanul nemulțumit.
În drumul nostru, am dat peste câteva clădiri care stau să se prăbușească. O imagine dezolantă pentru un oraș care vrea să fie pe același soclu cu Barcelona și Milano. De asemenea, privind spre strada Iuliu Maniu, muncitorii au luat o pauză meritată, după munca depusă.
Strada Mihail Kogălniceanu, departe de a fi pe placul clujenilor
Nu ar avea rost să povestim despre scandalul izbucnit privind modernizarea străzii Mihail Kogălniceanu și a străzilor adiacente. Pe lângă faptul că grupul statuar „Școala Ardeleană” a fost dat jos de pe soclu, lucrările de acolo nu merg cum ar trebui. Investițiile sunt masive, de ordinul milioanelor de euro (10), iar până acum, tot ce au primit clujenii sunt niște bucăți de beton.
Potrivit proiectului, se vor planta 250 de arbori, iar durata de execuție este de doi ani. Mai mult decât atât, vor fi create mai multe zone pietonale și spații mixte, numite „shared space.” Să sperăm că cetățenii nu le vor împărți doar cu betoanele și praful care este în momentul de față.
Mașinile vor fi permise să circule pe anumite secțiuni ale străzilor, dar nu li se va permite să parcheze, precum pe strada Potaissa. În schimb, pe strada Universității, se va construi o piațetă care va avea o fântână arteziană în centrul său, iar două minipiațete vor fi create în fața Universității Babeș-Bolyai și a Liceului Emil Racoviță. În plus, vor fi plantați mulți arbori, iar pavajul va fi, în cea mai mare parte, din granit.
Până când străzile vor fi de secolul XXI, clujenii sunt nevoiți să se întoarcă în timp la fiecare pas făcut pe străzile Iuliu Maniu și Bolyai Janos. Până la urmă și Clujul are farmecul lui, din păcate.
Din partea mea cred că la alegerile care urmează, Boc nu va mai câștiga.
Cel puțin eu l-am votat ,dar sânt dezamăgit total,sa vina următorul.
Castiga ca il voteaza multi idioti fermecati de lacuri si frunze verzi.wu nu il mai votez de vreo 3 ture
Oh, dar vai ce inconvenienta. Asta e trendul mai nou sa ne plangem de Cluj si primar. Lucrurile bune se cladesc cu rabdare. Majoritatea celor care se plang au aterizat si ei in Cluj cu asteptari de New York.
Alo, traiti in Romania si totusi poate in orasul cu cel mai ridicat nivel de trai din foarte multe puncte de vedere. Nu mai fiti deluzionali.
Sunt Taximetrist și iau pulsul în fiecare zi de la mulți clujeni. Din cauza faptului că lucrările stagnează pe majoritatea șantierelor și timpi de finalizare sunt de-a dreptul bibilici majoritatea clujenilor spun ca nu mai au răbdare cu domnul primar și nu îl vor mai vota. Vom vedea dacă sunt doar amenințări sau chiar vor pune în practică. Oricum sunt de acord ca nu poți lucra la o strada din centrul Clujului 36 luni. Nu suporta nici un fel de explicație…..
Pe mine ma deranjeaza doar faptul ca nu s-au respectat absolut nevoile pietonilor din aceea zona, care de mai mult de un an umbla in noroi, praf si mizerie, facand slalom printre utilaje. Si nu vorbim doar de cei care locuiesc in zona, ci de sutele de copii care merg zilnic la scoala acolo. Pantofi distrusi una cate una…si inca nu s-au terminat lucrarile.
Vrem sa ne ridicam la nivel european? Total de acord, aplaud modernizarea. Dar daca vrem sa fim europeni, sa facem totul asa cum fac europenii: pasaje pietonale, pentru ca totusi safety inainte de toate, plus decenta de a umbla pe strazi curate si nu pe santier.
Vă atragem atenția respectuos, că panoul informativ utilizat ca și ilustrație nu se referă la tematica din articol, și anume reabilitarea străzilor Bolyai și Kogalniceanu, ci la un proiect privat de reabilitare a unei clădiri, și anume Bolyai nr 12. Utilizarea acestei imagini influențează negativ imaginea echipei de proiectare și execuție a proiectului privat menționat, dar influențează negativ și imaginea gazetarului și a Gazetei de Cluj – care au misiunea unei informări corecte și precise, ceea ce în acest caz suferă – foarte probabil din cauze banale, neatenție, garbă etc. Vă rugăm să corectați gafa cât mai repede posibil.