Una dintre principale arme ale campaniilor electorale o consituie afisele. În aceasta campanie electorala, partidele politice nu au investit foarte mult în idei de promovare a candidatilor # La Cluj, afisele candidatilor pot fi considerate ca fiind mediocre.
În momentul de fata, campania electorala clujeana poate fi catalogata drept una extrem de banala, asta daca e sa privim din punctul de vedere al afiselor si al mesajelor cu care candidatii la primarie, sau la Consiliul Judetean, încearca sa-si atraga votantii. Daca la campania electorala din 2004, batalia a fost extrem de dura, toate partidele împânzind orasul cu afise, în 2008 acest tip de promovare politica este utilizat la o scara mult mai restrânsa. Principalul motiv pentru care partidele politice nu au dorit sa uziteze acest tip de campanile în constituie faptul ca aceste alegeri vor fi dominate în primul rând de Emil Boc, sondajele creditându-l cu principala sansa pentru fotoliul de primar al municipiului. În aceste conditii, ceilalti competitori au considerat ca nu merita investiti bani în aceasta campanie. Acest fapt se vede în principal în modalitatea în care candidatii si-au ales afisele si sloganele cu care marseaza în campanile. La o scurta analiza, mai toate afisele pot fi considerate banale. Poze “de buletin”, zâmbete fortate, slogane care nu spun nimic sunt principalele ingrediente ale acestei campanile electorale. Singurul candidat care face nota discordanta este Horea Dan, candidatul PNT Cluj la primaria Cluj-Napoca. Cu o cascheta de inginer pe cap si cu buldo-escavator pe fundal, el promite ca va face ordine. O idee interesanta, care iese în evidenta în fata celorlate afise de pe panoul electoral. Restul afiselor nu se deosebesc decât prin persoana pe care o promoveaza, putând fi catalogate ca fiind lipsite de imaginatie. Mai mult decât atât, consultantii care au facut aceste afise au trecut cu vederea anumite aspecte care fac din campania lor de imagine una lipsita de consistenta. Mai toate partidele au mers pe acelasi gen de afis, limitându-se sa prezinte doar poze seci cu candidatii, fara a marsa pe idei inovative.
PD-L face ce trebuie
Cele mai “rasarite” dintre acestea sunt cele ale PD-L prin simplul fapt ca denota naturalete, lucru destul de rar întâlnit în aceasta campanie electorala. Ideea pe care au urmarit-o consultantii PD-L are în prim plan ideea de echipa câstigatoare, în centrul afisului aflându-se Emil Boc si Alin Tise, candidatul pentru primaria Cluj-Napoca si cel pentru presedintia CJ Cluj. Unul dintre afisele în care cei doi sunt prezeti îi înfatiseaza cu degetul mare ridicat, acest lucru simbolizeaza putere, tarie. Ideea consultantilor PD-L pentru alegerile electorale a fost una destul de buna, totusi, sunt si lucruri care se pot reprosa acestora. Pe unul din afisele electorale, Emil Boc poata o camasa portocalie, iar sloganul “Emil Boc primar”, pe fond portocaliu, este mult prea putin vizibil de la departare. Acest lucru se poate obserava la afisele mari amplasate pe diversele cladiri din municipiu. Sloganul “Facem ce trebuie” de pe aceste afise este preluat de toate organizatiile locale, mai marii PD-L considerând ca trebuie urmata aceeasi idée în toata tara.
Liberali fara zâmbete
Afisul PNL poate fi considerat drept unul dintre cele mai proaste ale acestei campanii. Desi în afisul pentru candidatul la primaria Cluj-Napoca, Manuel Chira apare împreuna cu actualul presedinte al CJ Cluj, gesturile acestora si mai ales limbajul corpului denota exact opusul a ceea ce intentionau ei sa arate. Astfel, în respectivul afis Marius Nicoara si Chira apar strângându-si mâna, încercând sa ofere senzatia unei echipe puternice care în urmatorii ani va conduce judetul. Totusi, faptul ca mâna stânga a lui Nicoara este asezata pe spatele candidatului la primaria Cluj-Napoca denota faptul ca între ei nu poate interveni nimeni, creând un baraj între ei, pe de-o parte, si restul persoanelor, pe de alta. Mai departe, pentru a oferi senzatia de apropiere cu cetateanul, zâmbetul este obligatoriu. Însa, în afisul alectoral al PNL, zâmbetele, fie lipsesc, fie sunt mult prea schimonosite. O alta problema a afisului electoral liberal este sloganul. Lozinca liberalilor este foarte prost aleasa, fiind una foarte greu de retinut.
Inimi si poze de buletin
Poate cele mai banale afise electorale ale acestei campanii sunt cele ale PSD Cluj. Afise separate pentru Remus Lapusan si pentru Vasile Soporan, slogan tipic social democrat, culoarea rosie pe fundal si poze “tip buletin” fac din acest afis unul care nu sare cu nimic în evidenta. Totusi, un lucru bun si “simpatic” al campaniei social democrate clujene îl constituie inimiora rosie, aceasta oferind un plus campaniei social democratilor clujeni.
Afise plictisitoare
Afisul PRM este structurat pe aceeasi idee ca la mai toate campanile electorale la care acestia au participat. Candidatul la primarie în centru, fiind secondat de principalii candidati la consiliu local si la cel judetean. Gheorghe Funar, aflat în centul imaginii, adopta o pozitie total gresita în raport cu ceea ce doreste sa transmita. Daca în manualele de comunicare politica mâna departata de corp, îndreptata spre persoana care priveste afisul denota deschidere, pentru ca aceasta senzatie sa fie uniforma, corpul trebuie sa fie îndreptat în totalitate înspre exterior. Totusi, în aceasta poza, Gheorghe Funar apare fotografiat numai din profil, acest lucru denota faptul ca persoana din imagine este deschisa numai unui anumit numar de persoane.
Maghiarii, pe maghiara
UDMR Cluj a marsat pe o idee total diferita fata de celelate formatiuni politice. A renuntat la afisele cu poza, mergând pe unul în care slaganele si propunerile elecorale sunt principale. Acestea ar putea fi îmbratisate de foarte multa lume , daca potentialii alegatori ar si întelege mesajul transmis de politicienii maghiari, textul de pe respectivul afis fiind scris în totalitate în limba lui maghiara.
Augustin Stanciu