Piața Unirii va fi modernizată după nouă ani de zile. Atât a trecut de la aprobarea planului, dar numai acum a decis Primăria ca să înceapă efectiv lucrările. O parte a centrul Clujului va fi transformat în pietonală, iar latura de est va fi extinsă.
În 2007, proiectul propus de Planwerk pentru modernizarea Pieței Unirii, a fost aprobat. Momentan, până în momentul de față, numai insula centrală e pieței este modernizată, iar acum laturile de vest și de est sunt deocamdată ocupate de terase, comercianți și chioșcuri.
Din 2007, am rămas doar cu anunțul plin de entuziasm
Dacă Primăria se va ține de promisiunile făcute miercuri, 6 iulie în cadrul Ședinței al Consiliului Local, până la sfârșitul acestui an ar trebui să avem deja centrul refăcutÎnsă, nu putem să ne punem prea mari „spernațe” în acest proiect, deoarece și acum nouă ani, în 2007 a fost la fel de mare „entuziasmul” primăriei când reprezentanții au anunțat proiectul. Va rămâne de văzut dacă socoteala de acasă se va potrivi cu cea din târg. Acum nu putem să zicem altceva decât că deocamdată este doar un mic eșec al administrației locale a Primăriei Cluj-Napoca.
Ce o să se schimbe odată cu acest proiect?
Modernizarea are în plan transformarea laturii de vest a Pieței Unirii în pietonală, iar latura de est va urma să fie extinsă. De asemenea, vor fi plantați mai mulți arbori și va fi mai multă vegetație, dar marea problemă vor fi parcările.
“De la concurs până acum s-a executat prima etapă, care este insula centrală, iar acum în etapa a doua, lucrările să se poată extinde pe latura de vest, iar pe latura de est se va reconfigura parţial traficul auto. În prezent, maşinile înconjoară insula centrală a Pieţei Unirii. Pe latura de vest considerăm că circulaţia auto nu este esenţială, zile de-a rândul circulându-se doar pe o bandă, iar latura de est este folosită la parcări, aprovizionări. Pietonii trebuie să se înghesuie pe acel trotuar destul de mic”, a declarat reprezentantul firmei de proiectare.
Primarul Emil Boc a prezentat proiectul în ședința de Consiliu Local de miercuri. Proiectul va rămâne în dezbatere publică timp de două săptămâni, urmând apoi să fie desfășurate restul etapelor. Standul de taxi va fi mutat pe latura opusă, iar accesul în parcare va fi reamenajat. Mai mult, și iluminatul public va fi modernizat. În mare parte, acestea sunt punctele cheie ale proiectului.
În prelungirea străzii Memorandumului se va reconfigura și se va face o bandă dedicată transportului în comun și pistă de biciclete, pe direcția Mărăști și Mănăștur. Vor fi reconfigurate parcările din spatele bisericii, dar nu fac parte din această etapă. Pentru traficul auto se va închide latura de vest.
Accesul pe latura de vest se va face controlat, cu stâlpişori şi doar în ore permise pentru aprovizionare. Pe latura de est, trotuarul va fi extins, va apărea o pistă de biciclete, un aliniament de arbori.
Emil Boc a mai declarat că durata lucrărilor va fi de câte trei luni pentru fiecare latură, însă se vor putea executa și concomitent. Primarul nu a anunțat niciun termen de începere a lucrărilor.
„Clujenii nu au spirit civic”
Așa cum era de așteptat, șoferii nu sunt mulțumiți de aceste schimbări.
„Sunt încântat de ideea stației de taxiuri, acolo fiind multe localuri în zonă a căror clienți ar putea beneficia. Pe de altă parte, reducerea parcărilor în diagonală mă îngrijorează puțin, parcările fiind deja o mare problemă în Cluj-Napoca, mai ales în centru. Dar pot să spun că ideea de „vegetație” mă încântă. Urmează să vedem dacă Primăria chiar se ține de promisiunile făcute”, a declarat un cetățean al municipiului.
„Proiectul a fost împins înainte pentru că s-au efectuat studii de circulație și de impact asupra blocajelor posibile de circulație pentru a se evita dopurile acelea. Știu că strada nu se circulă foarte mult, e făcută pentru cei care vin la localuri și cluburi, oamenii parchează acolo și stau ore înșir. Aproximativ 40-50% este initulizabilă. Erau locuri de parcare doar pentru cei care au business în centru. Consider că nu aduce prejudicii prea mari în ceea ce privește utlizarea spațiului în mod eficient pentru circulație. Clujenii au nevoie de locuri de petrecere a timpului liber, se preconizează scoaterea teraselor în stradă” a declarat Ioan Pop.
De ce a durat așa de mult, consilierul Ioan Pop a declarat că din cauza studiilor de circulație a durat așa de mult. Studii de nouă ani de zile…
„Nu știu de ce a durat atât. S-au făcut în permanență studii de circulație, legate de faptul dacă merită sau nu. Nu se știe dacă strada extinsă va fi cu un singur sens, sau dublu sens. Eu aș opta pentru dublu sens, deoarece vom evita circulația până la Primărie și înapoi. Se vor scoate toate parcările de pe acea parte, am înghesui Clujul cu tot ce înseamnă parcare. Nu se pot face toate deodată, trebuie să se pună în aplicare, să se vadă ce consecințe sunt, iar numai apoi se poate pune în aplicare. Adevărul este că românul nu are cultură civică, s-ar duce cu bolidul până în birou dacă s-ar putea”, a încheiat acesta.
Consilierul local a mai spus că este mult mai convenabil ca cetățenii să circule cu transportul în comun.
„CTP-ul are un transport acceptabil, mie mi se pare foarte confortabil. Prin progres se îmbunătățește în permanență. Este un management de top. Suntem pe un tren ascendent calitativ sustenabil”, a încheiat consilierul local Ioan Pop.