Autor: Victor Gabriel Grigore

Romaero, o companie de importanță strategică, e sabotată tocmai când industria militară e pe val și alocăm un buget consistent pentru achiziții. Săptămâna trecută, firmei, veche de o jumătate de secol, i s-a deschis procedura de insolvență la cererea CEC, ambele fiind în portofoliul statului.

În 2005, Ministerul Economiei a mai păstrat doar 57% din Romaero, și a cedat 19% către Fondul Proprietatea, în contul despăgubirilor pentru naționalizări, în timp ce 23% ajunsese la SIF Muntenia, în urma privatizării parțiale prin cupoane distribuite populației. Ambele sunt sub controlul unor entități foarte puternice supra-naționale, respectiv din statul paralel local.

Fondul Proprietatea, condus de Johan Meyer, deține pachete cheie la firme ca Petrom, Engie, câte o cincime din Hidroelectrica și din Portul Constanța, jumătate din singurul producător de sare din țară și multe altele. Din conducere a făcut parte o vreme și fostul ambasador al SUA, Mark Gitenstein. Fondul e administrat de un alt fond, Franklin Templeton, care a înglobat cândva și compania de management Rothschild.

O portiță din legislația UE ar permite ajutorul de stat pentru industria cu profil de apărare. Dar Romaero nu poate beneficia de ea pentru că acționarii minoritari se opun majorării de capital, pe care o propune statul. Adică Fondul Proprietatea și SIF Muntenia nu vor nici să contribuie proporțional cu investiția, nici să accepte scăderea cotei. Iar astfel duc către faliment Romaero.

O miză posibilă ar fi terenul de 35 de hectare al firmei din Băneasa, unde metrul pătrat e 1.700 de euro. Dar pot fi și alte interese la mijloc. În mod ciudat, Romaero are în perspectivă mari oportunități tocmai cu parteneri americani. Ea trebuia să se ocupe de mentenanța pentru avioanele F16.

În prezent, Romaero are în derulare mari parteneriate cu Lockheed Martin, pentru întreținerea elicopterelor Black Hawk, și personalizarea avioanelor Hercules. Iar cu Raytheon, pentru service și fabricare de părți pentru rachetele Patriot. Portofoliul Romaero e unul impresionant: a livrat componente pentru Boeing și Airbus, a colaborat cu Elbit și Bombardier,

Înainte de 89, în incinta de lângă aeroportul Băneasa, au fost produse sub licență englezească avioanele cu reacție Rombac. A fost singurul avion de acest tip produs în Europa de Est, în afara URSS. Avionul putea transporta 119 pasageri și avea motoare Rolls Royce, fiind lansat în 82. Era una din ultimele colaborări din perioada de apropiere cu Occidentul a lui Nicolae Ceaușescu.

Sursa: canal Telegram Reacțiunea

Citește și: Relații bolnăvicioase între copiii magnaților din Cluj: Constantea, Rus și Ciorcilă, în afaceri cu doi antreprenori „lipiți” de capul unei rețele de trafic de droguri

1 COMENTARIU

  1. Susținem cu tărie compania locală cu specialiști calificați și echipamente unice în țară! Propunem să ne mobilizăm într-un mod activ – poate chiar prin organizarea de proteste stradale – pentru a sublinia importanța acestei afaceri simbol. Este esențial ca autoritățile să sprijine aceste inițiative, oferindu-le suport în loc să blocheze autorizările. Haideți să acționăm împreună pentru a menține calitatea și competența în domeniul nostru!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.