Proiectul pentru construirea unei centuri ocolitoare la nordul orasului a fost abrogat de Guvern pe motiv ca ar implica o cheltuiala de 14 milioane de euro per kilometru. Acesta a fost initiat in 2009 de catre Guvernul Boc si viza fluidizarea traficului greu in aceasta zona a orasului.

Proiectul pentru constructia variantei de ocolire Cluj Nord a fost abrogat de catre Guvern in cursul saptamanii trecute, anuntul fiind facut de purtatorul de cuvant al Executivului, Andrei Zaharescu, in cadrul unei conferinte de presa. Proiectul, initiat de Guvernul Boc in 2009, ar implica o investitie din bani publici de peste 14 milioane de euro pentru fiecare kilometru, reprezentand o povara suplimentara pentru bugetul de austeritate. Potrivit lui Zaharescu, acesti bani nu sunt inclusi pe lista investitiilor care vor beneficia de finantare bugetara pentru perioada 2010-2014. In plus, neabrogarea hotararii de guvern din 2009 ar conduce la blocarea executiei de constructii pe terenuri proprietate particulara, fara sa fie platite despagubiri, ceea ce ar genera probleme juridice si daune.
In 2009, Guvernul a decis ca finantarea lucrarilor de constructie a variantei de ocolire Cluj Nord, va fi asigurata de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, si ca Ministerul Transporturilor raspunde de modul de utilizare a sumei. Anexa incluzand datele financiare ale proiectului nu a fost prezentata public, fiind clasificata.

Sosele scumpe, obicei prost

Risipa din bugetul pentru drumuri din ultimii cinci ani este, probabil, unul din factorii care au contribuit la o asemenea decizie. Faptul ca proiectul a fost initiat de Guvernul Boc ar putea juca, de asemenea, un rol important. Revenind la banii cheltuiti pentru constructia de drumuri, Ziarul Financiar arata intr-o analiza ca, in perioada 2007-2012, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a avut la dispozitie 4,1 miliarde de euro pentru autostrazi si aproape  3,6 miliarde de euro pentru reabilitarea de drumuri nationale. „In aceeasi perioada, reteaua de sosele a Romaniei a crescut cu 267 de kilometri de autostrazi si circa 1.500 de kilometri de drumuri nationale reabilitate si variante de ocolire.
Romania a cheltuit 4 miliarde de euro pe autostrazi, suficienti pentru 800 km, dar a facut doar 267 km In prezent Romania are circa 516 kilometri de autostrazi (inclusiv variante de ocolire la standard de autostrada), aproape jumatate din acestia fiind deschisi circulatiei in ultimii sase ani, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. In ciuda faptului ca Romania a reusit in sfarsit sa depaseasca pragul de 500 de kilometri de autostrazi, acest indicator ne plaseaza in continuare la coada clasamentului european, alaturi de vecinii din sud, bulgarii”, arata ZF.
Analiza a ZF pe baza datelor transmise CNADNR arata ca, potrivit standardelor de cost ale Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, pretul minimal pentru un kilometru de autostrada variaza intre 3,9 si 6,1 mil. euro, in functie de relieful pe care ar urma sa fie construit, deci, la un cost mediu de 5 mil. euro, bugetul CNADNR pentru autostrazi ar fi fost suficient pentru circa 820 km de autostrazi. De asemenea, pentru fiecare 2,5 mil. euro cheltuite de CNADNR in perioada 2007-2012, s-a reabilitat un kilometru de drum national, dar standardele de cost indica faptul ca reabilitarea unui kilometru de drum national ar trebui sa coste circa 750.000 de euro, astfel ca bugetul alocat de CNADNR pentru reabilitari de drumuri ar fi fost suficient pentru circa 4.800 de kilometri.

Diana Gabor

Efort tehnic si financiar

Hotararea pentru abrogarea Hotararii Guvernului nr.784/2009 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Varianta de ocolire Cluj-Nord” a fost anulata miercurea trecuta. „Guvernul a adoptat prin Hotarare abrogarea HG nr. 784/2009, referitoare la obiectivul de investitii „Varianta de ocolire Cluj-Nord”. Abrogarea HG nr. 784/2009 tine cont de urmatoarele aspecte: un efort financiar si tehnic de peste 14 milioane de euro/kilometru (in paranteza fiind spus,traseul include si un tunel de aproximativ 3 km) si necuprinderea obiectivului de investitii in niciuna din listele obiectivelor cu finantare de la bugetul de stat pe anii 2010-2014. Prin urmare, neabrogarea HG 784/2009 conduce la blocarea executiei de constructii pe terenuri proprietate particulara fara a fi platite de catre beneficiar despagubirile prevazute de legislatia in vigoare, ceea ce poate da nastere la complicatii juridice si implicit la plata unor eventuale daune”, arata purtatorul de cuvant al Executivului, Andrei Zaharescu, in conferinta de presa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.