La sfârșitul lunii martie, CFR Călători SA a mai tocat niste bani. Un ”mizilic” de 26 milioane de lei a fost împărțit între două firme de casă a companiei de căi ferate. SC Baicons și I.S.P.C.F. sunt plătite să facă un studiu despre un fapt pe care orice macagiu îl știe: dacă sistemul de semaforizare se centralizează, sunt mari sansele ca trenurile să nu mai aibă întârzieri atât de mari (!). Însă, ”există o explicație!”: SC Baicons este o firmă cercetată în mai multe dosare pentru evaziune fiscală, spălare de bani și delapidare în contractele încheiate cu CFR, iar I.S.P.C.F. este firma lui Constantin Hartan, fostul directorul Navrom și prieten la cataramă cu doi ”jupâni” din PSD.
La sfârșitul lunii martie, CFR Călători SA a semnat contractul cadru ”D.A.L.I:Sporirea eficienței economice și a siguranței ferov. prin creşterea nivelului de centralizare al instalaţiilor de semnalizare ferov.:Lot 1-Sectoare CF: SRCF București și Craiova;Lot 2-Sectoare CF:SRCF TM și Cluj;Lot 3-Sectoare CF:SRCF Brașov;Lot 4-Sectoare CF:SRCF Iași+Galați;Lot 5-Sectoare:CF-SRCF Galați;Lot 6-Stații CF:SRCF Bucuresti;Lot 7-Stații CF:SRCF Craiova;Lot 8-Stații CF SRCF Cluj”.
Valoarea estimată a tuturor contractelor a fost stabilită la suma de 28.750.000 lei, fără TVA, iar licitațiile s-au adjudecat pentru suma totală de 26 milioane lei, fără TVA. Firmele care au câștigat acești bani și Baicons Impex SRL și I.S.P.C.F. Pentru această sumă de bani societățile trebuie să ”genereze” o documentație despre cum se poate spori eficiența economică și a siguranței feroviare prin creşterea nivelului de centralizare al instalaţiilor de semnalizare feroviară.
Adică, trenurile ar merge mai repede și nu ar mai avea întârzieri atât de mari dacă semafoare instalate pe liniile de cale ferată ar fi coordonate într-un sistem centralizat(!). Iar acest lucru costă peste 26 milioane de lei dacă, la valorile contractelor se adaugă și TVA-ul.
Cele două firme nu sunt la prima afacere pe bani publici cu CFR-ul.
În urmă cu un an, CFR a atribuit un contract în valoare de 41.842.445 lei, fără TVA, unei asocieri formate din firmele I.S.P.C.F. – TPF INGINERIE SRL – BAICONS IMPEX S.R.L. Societățile se ocupă de realizarea studiului de fezabilitate pentru proiectul de modernizare a liniei de cale ferată Coșlariu – Cluj Napoca.
Linia de cale ferată pentru care CFR plătește aproape 42 de milioane lei, fără TVA, este parte a proiectului de modernizare a liniei de cale ferată București – frontiera cu Ungaria via Brașov – Teiuș – Cluj prevăzut în Master Planul General al României (MPGT).
”Jupânul” SF-urilor
SC Baicons Impex, a fost implicată în mai multe anchete ale procurorilor DIICOT care vizau infracțiunile de spălare de bani, evaziune fiscală sau delapidare exact în cadrul contractelor câștigate de la CFR.
SC Baicons Impex SRL este o companie a lui Baicu Marin, care este administrator și unic asociat.
Numele lui a apărut în dosarul de crimă organizată în care a fost arestat preventiv Dan Besciu, asociat și administrator la Euroconstruct 98 Trading SRL, pus sub acuzare DIICOT pentru evaziune fiscală, delapidare și spălare de bani. Conform anchetatorilor, Baicu era unul dintre liderii grupării de crimă organizată care, prin firmele sale, ar fi păgubit CFR și Compania Națională de Drumuri.
„S-a stabilit că, în perioada 2011-2014, Dragoş Nedelcu (fost angajat al lui SOV la Realitatea Media – n.r.) şi Marin Baicu, administrator, de fapt, al SC Baicons Impex SRL (…), Dan Besciu, asociat şi administrator la SC Euroconstruct 98 Trading SRL, Praher Peter şi Josep Horneger (…) au iniţiat şi constituit un grup infracţional organizat ce a avut drept scop obţinerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor (Compania Naţională de Căi Ferate şi CNADNR), pentru organizarea şi derularea unor achiziţii publice de lucrări de infrastructură feroviară şi rutieră”, se menționează într-un comunicat al DIICOT, din decembrie 2014.
Puțin PSD că să nu se strice rotativa
I.S.P.C.F. SRL este firma lui Constantin Hartan, fost director general Navromar și prieten la cataramă cu doi ”jupâni” din PSD. Hartan este unul dintre apropiații lui Dan Nica – șeful PSD Galati, europarlamentar și fost ministru al Comunicațiilor. O altă relație a lui Hartan este Viorel Stefan, deputat PSD, vicepremier în Guvernul Dăncilă și fost ministru de Finanțe în Guvernul Grindeanu.
Sute de milioane pentru Master Plan-ul din Transporturi
Potrivit Master Planului General de Transport al României pentru reabilitarea celor 158 de km de cale ferată dintre Cluj Napoca și Episcopia Bihorului ar fi necesară suma de 477,4 milioane de euro, proiectul urmând să se fi terminat în perioada 2016 – 2020.
Însă, potrivit ultimelor rectificări, suma necesară pentru acest proiect a crescut brusc la 589.7 milioane de lei, iar termenul de finalizare/implementare a fost devansat și el pentru finele anului 2025!
În cursul anilor 2016 și 2017, Compania de infrastructură CFR SA ar fi trebuit să înceapă 15 proiecte, în valoare de circa 3,21 miliarde de euro, pentru modernizare a 1.724 de kilometri de cale ferată. Cel puțin așa prezenta Master Planului General de Transporturi al României (MPGT), adoptat în luna septembrie 2016. Însă, majoritatea proiectelor sunt deja întârziate, iar altele nici nu au început. Cu toate acestea, deşi sunt încă doar pe hârtie, la un an de la adoptarea Master Planului, proiectele s-au scumpit considerabil, ele fiind evaluate acum la peste 5,67 miliarde de euro.
Cu 30 de km/oră de la Craiova la Calafat
CFR a organizat o licitație pentru studiul de fezabilitate al liniei de cale ferată dintre Craiova și Calafat. Contractul a fost câștigat de asocierea dintre Consis Proiect și Baicons Impex SRL pentru suma de 3.912.000 lei, fără TVA. firma Consis a aparținut tot lui Marin Baicu, care a vândut-o companiei spaniole Prointec SA.