Potrivit raportului de control al Ministerului Sănătății, Mihai Lucan a amenajat nelegal podul clădirii în care funcționează Institutul de Transplant Renal din Cluj Napoca.

„Luând în considerare constatările și concluziile acestui raport de control, care pun în evidență riscurile majore la care sunt supuși continuu atât pacienții, cât și personalul medico-sanitar care își desfășoară activitatea la ultimul nivel al Institutului Clinic de Urologie și Transplant Renal (nivelul podului mansardat) având în vedere precaritatea modului de evacuare în caz de incendiu, vă aducem la cunoștință că Ministerul Sănătății a informat prim ministrul României cu privire la situația constatată propunând identificarea unor soluții viabile în vederea relocării de urgență a institutului”, susține Alexandru Rafila, ministrul Sănătății.

Managementul institutului a prevăzut ca termen de îndeplinire a măsurii de relocare a institutului data de 31 decembrie 2024, cu precizarea că este în imposibilitatea de a obține autorizația de securitate la incendiu.

În ce a constat tematica de control? Verificarea dotării cu aparatură și echipamente medicaleverificarea investițiilor pentru perioada 2000 – 2022, verificarea condițiilor igienico-sanitare etc.

Cine a fost la conducerea ICUTR în perioada 2000 – 2022

În perioada supusă verificării, conducerea ICUTR a fost asigurată de Ana Cornelia Bălănean (2022), Dan Ștefan Sîmpălean (2022), Silviu Laurențiu Moga (2021, 2017 – 2019), Bogdan Stancu (2021), Nicolae Călin Sântimbrean (2020), Ovidiu Antal (2019), Ana Cornelia Bălănean (2018), Adriana Milena Muntean (2017), Dan Emil Fofiu Sânpetreanu (2012 – 2015, 2015  -2017), Liviu Ghervan (2012, 2006 -2009, 2004), Mihai Lucan (2000 – 2006).

„În ceea ce privește verificarea investițiilor pentru perioada 2000 – 2022, a rezultat că ICUTR Cluj-Napoca a făcut investiții pe două direcții, respectiv în aparatură medicală și echipamente și în amenajarea și extinderea spațiilor de desfășurare a activității curente”, se arată în raportul Corpului de Control.

Ce s-a întâmplat în 2000 – 2001 – 2002

„Conducerea ICUTR hotărăște extinderea spațiilor utile prin amenajarea podului, situație în care formulează o cerere către Primăria municipiului Cluj-Napoca pentru autorizarea executării lucrărilor de amenajare spații utile pentru activități medicale în podul existent. Primăria eliberează autorizația de construire în noiembrie 2001, în documente fiind înscrisă suprafața construită desfășurată propusă spre amenajare 650,00 mp. Execuția lucrărilor a fost finalizată în 2002 pe o suprafață dublă față de cea înscrisă în autorizația de construire. Lucrările au fost efectuate fără respectarea detaliilor tehnice din autorizația de construire și fără înscrierea în cartea funciară a noilor elemente de descriere tehnică, pe o suprafață dublă și funcțional diferită față de proiectul avizat, motiv pentru care lucrările nu au fost recepționate și nu a fost redactat și înregistrat un proces verbal de recepție la finalul lucrărilor. Dacă la data eliberării autorizației de construire riscul la incendiu a fost evaluat ca fiind mic, urmare a nerespectării proiectului inițial riscul la incendiu al ICUTR s-a modificat, fiind evaluat în prezent ca ridicat”,  mai menționează documentul citat.

Corpul de Control al Ministerului Sănătății scrie în raport că responsabilă pentru această situație este conducerea ICUTR din perioada respectivă. 

„ICUTR Cluj-Napoca funcționează în prezent așa cum a făcut-o încă din anul 2002, fără ca în documente să figureze schimbarea de destinație a spațiului din «pod neamenajat» în secții de spitalizare cu paturi, fără să dispună de o ieșire în caz de urgență și fără să aibă autorizație/aviz de securitate la incendiu. În vederea intrării în legalitate ar fi trebuit desfășurate unele expertize tehnice de rezistență mecanică și stabilitate, de securitate la incendiu, de igienă, sănătate și mediu. Aceste expertize sunt foarte costisitoare și ele ar fi trebuit să se regăsească în proiecte tehnice costisitoare, care în plus ar presupune întreruperea activității medicale”, mai menționează raportul.

ICUTR are un număr total de 75 de paturi spitalizare continuă și 8 paturi spitalizare de zi. 

Infiltrații, păianjeni, infecții

„Din cauza amplasamentului, prin reamenajrea unui mod (mansardă) și a pereților exteriori înclinați, la suprafața existentă a unui salon nu se poate asigura cubajul de aer, respectiv de 20 mc/pat, în caz de ventilație naturală. Ventilația naturală se asigură prin ferestre de tip velux care prezintă infiltrații de apă în jur, pe perete, în aproape toate saloanele. Noptierele sunt din pal, vechi, degradate. Toate tavanele sunt necorespunzătoare fiind tavane false care pot reține praful și să favorizeze dezvoltarea germenilor

În perioada 1 ianuarie- 1 mai 2022 au fost raportate 7 infecții de tract urinar, 4 infecții cu virusul SARS Cov 2, 4 infecții respiratorii, 1 infecție plagă și 1 sepsis.

La etajul III (ambulatoriul integrat cu cabinete de specialitate urologie și nefrologie) în grupul sanitar al pacienților pe tavan erau pânze de păianjen și infiltrații de apă de la scurgerea băii”, mai arată Corpul de Control.

Concluziile raportului:

  • Actuala locație a ICUTR este necorespunzătoare din punct de vedere al spațiului în care funcționează
  • Este necesară relocarea ICUTR într-un spațiu care să asigure toate condițiile necesare desfășurării activității medicale și a circuitelor funcționale
  • Conform declarației managerului unității sanitare, este în faza de licitație de lucrări de construcție Centrul Integrat de Transplant în care va fi relocat și ICUTR.

În 2020, și 2021 ISU Cluj a amendat ICUTR cu suma de 5001 lei, respectiv 30.000 lei pentru că secția care funcționează în mansardă a fost pusă în funcțiune fără a deține avizul/autorizația de securitate la incendiu.

„Măsuri: informarea urgentă a prim ministrului României despre riscurile la care sunt supuși pacienții Institutului Clinic de Urologie și Transplant Renal Cluj-Napoca având în vedere precaritatea modului de evacuare în caz de incendiu a pacienților și a personalului medical de la nivelul podului. Managerul unității sanitare va desemna o comisie de cercetare administrativă care să cerceteze cauzele care au dus la situația actuală și să identifice persoanele responsabile. De asemenea, comisia va evidenția și cuantumul amenzilor plătite de institut, sumă care va fi recuperată de la persoanele responsabile”, așa se încheie raportul Corpului de Control.

1 COMENTARIU

  1. În vederea „intrării în legalitate” ar fi trebuit făcute lucrări conform normelor legale, autorizației, dacă au existat memorii tehnice privind calcule de rezistentă, etc., NU să zici a treia zi după scripturi că o nelegalitate ce antedatează lucrări fără acte sau înscrie în fals infractiuni imobiliare, poate fi corectată cu o ilegalitate și mai mare !?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here