În timp ce Primarul Emil Boc anunță cu încredere că finanțarea metroului din Cluj-Napoca va fi acoperită prin emiterea de obligațiuni verzi, Ministerul Transporturilor evită să ofere un calendar bugetar concret, lăsând astfel loc unor incertitudini în ceea ce privește viitorul acestui proiect de infrastructură major.

  • „Această nouă sursă de finanţare din obligaţiuni verzi acoperă atât cheltuielile prezente, cât şi cheltuielile viitoare (…), pe întreaga perioadă de implementare a proiectului” – primarul Emil Boc la o conferință de presă din 24 septembrie 2024.
  • „Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de coordonator de reforme/investiții al PNRR, a încheiat un act adițional la contractul de finanțare aferent proiectului „Magistrala I de Metrou Cluj” cu Primăria Municipiului Cluj-Napoca, în care este stipulat că finanțarea contribuției publice naționale va fi asigurată, pentru cheltuielile eligibile deja efectuate (…) din sumele alocate provenind din împrumuturi contractate de România din emisiunile de obligațiuni verzi” – răspuns la solicitarea PressOne din 11 octombrie 2024.

Declarațiile publice făcute de autoritățile locale și cele făcute de autoritățile centrale sunt diferite. În timp ce primarul Emil Boc a transmis că obligațiunile verzi vor acoperi „cheltuielile prezente și viitoare” pentru șantierul metroului, Ministerul Transporturilor garantează numai asigurarea plăților pentru cheltuielile deja efectuate. În plus, aceste plăți sunt influențate de „limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare alocate cu aceasta destinație prin legea bugetului de stat.”

Metroul din Cluj costă mai mult decât obține România din obligațiunile verzi 

Suma totală obținută de Guvernul României din emisiunea de euroobligațiuni verzi este de aproximativ 1.98 miliarde euro, din care aproximativ 1.53 miliarde euro au fost deja alocați pentru cheltuieli eligibile pe proiecte realizate în perioada 2021 – 2024. Conform ultimelor estimări, costul construirii metroului de la Cluj se ridică la circa 13.7 miliarde de lei, aproximativ 2.74 miliarde de euro. Și ar trebui să fie finalizat în următorii 6 ani, în 2031.

Banii strânși au fost folosiți pentru finanțarea tuturor proiectelor eligibile și ar urma să fie suplimentați prin emiterea altor obligațiuni verzi pe piețele internaționale sau piața internă. Dar această decizie depinde de estimările privind cheltuielile bugetare eligibile cărora le pot fi alocate aceste sume. Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, a declarat că nu există în prezent o proiecție anuală a cuantumului sumelor aferente instrumentului de finanțare mai sus amintit (euroobligațiuni verzi) în cazul proiectului magistralei de metrou Cluj-Napoca.

Arătăm că o parte din finanțarea Metroului proiectat la Cluj, 300 de milioare de euro prin investiția din PNRR vor fi relocați, ca urmare a organizării eronate a unei licitații de către Primăria Cluj-Napoca. Banii vor merge către „o investiţie de succes şi care nu are probleme din perspectiva Comisiei”, după cum s-a exprimat Adrian Câciu, ministrul investițiilor și proiectelor europene.

„Nu s-a rezolvat problema metroului de la Cluj. Pentru metroul de la Cluj vom avea o plată parţială pe el şi la revizuirea PNRR metroul de la Cluj va fi scos ca investiţie din PNRR şi se va duce în altă sursă de finanţare de la Ministerul Transportului din obligaţiuni verzi pe care le emite România”, a precizat ministrul. 

sursa: PressONE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.