Consiliul Județean Cluj a anunțat că a început procedurile de atribuire a unei licitații pentru continuarea şi terminarea lucrărilor aferente Zonei Tehnice (Fidic Galben) a Centrului de Management Integrat al Deşeurilor (CMID), un contract a cărui valoare va fi de peste 35 de milioane de lei. Obiectul contractului constă în continuarea şi terminarea lucrărilor aferente Zonei Tehnice a Centrului de Management Integrat al Deşeurilor (CMID), cunoscute şi ca „Fidic Galben” şi care constau în realizarea unei Staţii de sortare, a unei Staţii de tratare mecano-biologică, respectiv a drumurilor din incintă, a unor platforme, reţele şi împrejmuiri.
în urma avizului favorabil al Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, Consiliul Judeţean a publicat pe SEAP documentaţia de atribuire a contractului vizând „Continuarea şi terminarea lucrărilor aferente zonei tehnice compuse din Staţia de tratare mecano-biologică şi staţia de sortare cu infrastructura adiacentă din cadrul Centrului de Management Integrat al Deşeurilor în Judeţul Cluj – proiectare şi execuţie”.
Obiectul contractului constă în continuarea şi terminarea lucrărilor aferente Zonei Tehnice a Centrului de Management Integrat al Deşeurilor (CMID), cunoscute şi ca „Fidic Galben” şi care constau în realizarea unei Staţii de sortare, a unei Staţii de tratare mecano-biologică, respectiv a drumurilor din incintă, a unor platforme, reţele şi împrejmuiri. În concret, în cadrul Staţiei de Sortare vor fi realizate o hală de sortare cu o suprafaţă de 5.040 mp şi o hală de depozitare temporară în suprafaţă de 560 mp. Totodată, în cadrul Staţiei de tratare mecano-biologice vor fi amenajate o zona de recepţie deşeuri în suprafaţă totală de 1534 de mp, o zonă de pre-tratare/tratare mecanică în suprafaţă totală de 1.410 mp deservită de două unităţi de tratare a aerului poluat pentru reţinerea prafului şi două biofiltre pentru dezodorizare, o platformă de compostare/tratare biologică în suprafaţă de 11.300 mp, o zonă de rafinare în suprafaţă de 347 mp, respectiv o clădire administrativă în suprafaţă de 83 mp.
Valoarea estimată fără TVA a acestui contract este de 35.509.541,84 lei, criteriul de atribuire fiind preţul cel mai scăzut. Termenul limită de depunere a ofertelor este data de 18 noiembrie 2015, ora 9.00.
S-au deblocat banii pentru Centrul de Deșeuri
În ceea ce priveşte edificarea Depozitului ecologic de deşeuri, inclusiv facilităţile conexe, ca parte integrantă a CMID, documentaţia de atribuire şi a acestui contract este în curs de finalizare, urmând a fi încărcată în S.E.A.P. şi transmisă spre validare către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice în cursul săptămânii viitoare.
„Sunt extrem de bucuros că, în urma unui efort de echipă susţinut şi a demersurilor pe care le-am întreprins recent la Bucureşti, am reuşit să deblocăm această situaţie. Termenul de realizare a lucrărilor este de şase luni, astfel încât sperăm că până în vara viitoare acestea să fie executate în integralitatea lor. Cu acest prilej, ţin să îi felicit public pe colegii din echipa de implementare a proiectului pentru că acest rezultat vine în contextul în care, în ultima perioadă, am fost doar atacaţi şi deloc susţinuţi. Îi asigur pe toţi clujenii că vom continua în acelaşi ritm, ca o echipă unită, până la finalizarea proiectului care vizează Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor, dar şi pentru deblocarea altor proiecte şi, respectiv, demararea altora noi. Desigur, nu am cum să nu remarc faptul că, dacă nu am mai fi supuşi atâtor presiuni politice, am putea lucra în linişte, cu eficienţă maximă şi în deplină legalitate”, declară preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Mihai Seplecan.
Proiect început din 2011
La începutul anului 2011, Consiliul Judeţean Cluj a scos la mezat contractul pentru asistenţă tehnică pentru supervizarea contractelor de lucrări aferente sistemului integrat de management al deşeurilor. La acesta au fost depuse şase oferte. La licitaţia deschisă, al cărei criteriu de atribuire a fost oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, au rămas în cursă cinci societăţi sau asocieri de firme după ce oferta companiei Gecsa Ingineria y Obrass SA a fost respinsă din cauza lipsei garanţiei de participare. Celelalte oferte depuse sunt ale asocierii Acciona Ingineria SA – Tractabel Engineering SA (3.338.613 lei), Tahal Consulting Engineers LTD (2.822.550 lei) şi asocierile SC Ramboll Romania SRL – Idom Ingineria y Consultoria SA (3.325547 lei), Inocsa Ingineria SL Spania Filiala SRL – SC PM & Pertmaster SRL (3.026.853 lei) si Eptisa Romania SRL – Eptisa Servicios de Ingineria SL (3.133.625 lei). Oferta Tahal, fiind cea mai mică, a şi câştigat.
La contractul semnat cu administraţia judeţeană, Tahal a insistat să încheie un act adiţional cu Consiliul Judeţean prin care se angaja să ducă la bun sfârşit implementarea tuturor contractelor de execuţie, în suma licitată anterior. Este vorba despre centrul de management integrat al deşeurilor, drumul de acces la acesta, construcţia a trei staţii de transfer şi închiderea şi ecologizarea a cinci depozite de deşeuri urbane neconforme.
La început au spus că e totul în regulă la toate proiectele, deşi constructorii s-au plâns în mod repetat de proiectare sau au schimbat de la sine putere materiale care erau clar stipulate în contract. Tahal a dat bun de plată pentru CMID la decontarea a 81% din sumele contractate, când numai 65% din lucrări erau realizate.
Ulterior, după publicarea expertizei cerute de Consiliul Judeţean în primăvara anului trecut, s-a aflat că de fapt există mai multe nereguli la CMID. Un raport lunar al progresului înregistrat la sistemul integrat de management al deşeurilor din judeţul Cluj în luna iunie 2014 arată că antreprenorul, Atzwanger, ”a desfăşurat lucrări într-un ritm foarte redus” în perioada raportată.
Este aceeaşi perioadă în care CJ Cluj a sistat plăţile către austrieci, căruia i s-a dat termen de remediere a lucrărilor neconforme. Conducerea administraţiei judeţene a aflat despre aceste probleme de la proiectant, care a făcut o vizită pe şantier în luna martie 2014, dar şi din expertiza semnată de prof. dr. ing. Augustin Popa, nicidecum de la cei contractaţi pentru a asigura asistenţa tehnică pentru supervizarea contractelor.
Dirigenţie la DNA
Firma Tahal nu este străină nici de anchetele procurorilor DNA şi de neregulile făcute pe fonduri europene. “În perioada noiembrie 2011-prezent, Mîndroiu Adrian, director general şi ulterior director la Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Mediu (AM POSM), în mod repetat, a pretins şi primit bani, alte foloase şi a acceptat daruri de la reprezentanţii firmelor conduse de Frank Nicolae şi Goga Vlad Cristian, cu complicitatea şi a altor persoane, pentru a interveni pe lângă diferiţi funcţionari din cadrul AM POSM pentru favorizarea intereselor comerciale ale grupului menţionat, între care şi firma Tahal Consulting Engineering SRL.
Concret, la data de 5 aprilie 2011, între reprezentanţii firmei Tahal Consulting Engineering SRL şi autoritatea de mediu s-a semnat un contract având ca obiect acordarea de asistenţă tehnico-economică pentru direcţiile şi birourile de implementare din cadrul unor organisme intermediare aparţinând de POSM, legat de proiectele finanţate din asistenţa financiară nerambursabilă. Valoarea contractului este de 19,94 milioane de lei”, arată un comunicat al DNA. Cel care şi-a dat girul pentru aceste afaceri a fost fostul ministru al Mediului, Laszlo Borbely, iar legătura dintre ministru şi firma Tahal este făcută prin intermediul lui Yosef Grunfeld (cetăţean israelian, născut în Ungaria) acţionar în cadrul Tahal.