Pe 19 octombrie, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj Mihai Seplecan a considerat că este necesar să facă precizări cu privire la ”inexistenţa” unor avize pentru Studiul de Fezabilitate din cadrul Proiectului de transport intermodal pentru pasageri şi marfă la Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca. Acesta a prezentat publicului un răspuns de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), care susţine că nu a dat niciun aviz pentru acest proiect. Documente intrate recent în posesia redacţiei Gazeta de Cluj arată însă că în urmă cu câţiva ani acelaşi CNADNR dădea cel puţin unul din avizele necesare pentru demararea proiectului intermodal. Şi deci, conducerea CJ minte când bagă în faţă avizele ”inexistente” pentru refuzul de a duce mai departe proiectul.

 

Mihai Seplecan a comunicat presei clujene că ”din dorinţa unei informări cât mai exacte a clujenilor asupra legalităţii şi oportunităţii elaborării şi promovării proiectului privind transportul intermodal la Aeroportul clujean, Consiliul Judeţean Cluj s-a adresat CNADNR pentru clarificarea acestui aspect”.

Apoi a ataşat un document prin care CNANDR a răspuns forului administrativ clujean prin intermediul adresei nr. 92/70441 din 15.10.2015, înregistrată la Consiliul Judeţean Cluj cu nr. 19468 din 15.10.2015, precizând faptul că „niciuna dintre adresele/notificările anterioare ale CNADNR SA referitoare la această documentaţie nu reprezintă aviz sau acord emis pentru Studiul de Fezabilitate al obiectivului de investiţii Aeroport Intenţional Avram Iancu”.

 

Cel puţin un aviz cu parafe

Totuşi, CNADNR a remis în urmă cu câţiva ani un aviz pentru ”Studii pentru dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă la Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca – amenajare sens giratoriu pe varianta de Ocolire Cluj-Est, km 18+52”. În document compania precizează care sunt condiţiile care trebuie respectate pentru ca avizul respectiv să nu fie atacat de nulitate, printre care şi cel de realizare a obiectivului.

Sensul giratoriu a făcut obiectul unor schimburi de documente interinstituţionale, între Consiliul Judeţean Cluj, prin DRDP, şi CNADNR, dar şi cu Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj şi Compania de Transport Public Cluj-Napoca. Cei din urmă cu solicitat corelarea legăturii staţiei CFR pasageri Aeroport prin intermediul unui pasaj suprateran cu existenţa actualei reţele de contact troleibuze din sensul giratoriu aflat în dreptul accesului principal al Aeroportului Internaţional Cluj – Napoca. Potrivit unor surse, avizul în acest sens a fost emis după data recepţiei, fiind pasibil de ilegalitate. De asemenea, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj – Politia Municipiului Cluj-Napoca – Biroul Rutier, a emis Avizul nr. 525336/29.10.2014, doar pentru Sensul Giratoriu pe centura DN1N, din cadrul proiectului, fiind un aviz condiţionat. Legat de acesta, sursele menţionate de presa clujeană susţin că există aceeaşi problemă a plasării cronologice ulterioară recepţiei.

 

S-au retras după SF

Consiliul Judeţean Cluj a anunţat în luna martie că nu va depune cererea de finanţare nerambursabilă pentru proiectul intermodal. Administraţia judeţeană a specificat că principalul motiv pentru care nu se va depune documentaţia pentru obţinerea proiectul e lipsa avizelor de la ceilalţi membrii ai asocierii, anume CFR şi CNADNR. „Depunerea cererii de finanţare la termenul de 3 martie 2015 nu este posibilă datorită unor factori de natură obiectivă, respectiv neobţinerea acordurilor tuturor partenerilor”, informează Biroul de Presă CJC.

Pe atunci, Seplecan era indignat de această stare de fapt. Mai ales că în luna februarie se arăta încântat de acest proiect şi cerea urgentarea procedurilor pentru depunerea sa. Proiectul “Dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă la Aeroportul Avram Iancu” a primit abia la sfârşitul anului trecut acordul de principiu pentru depunere, prin HCJ 30 din 28 ianuarie. Studiile pentru infrastructura de transport intermodal, în valoare de 1.687.000 de euro, au fost finanţate din bani europeni, asistenţa financiară a CE fiind de 843.500 de euro, restul cofinanţării fiind asigurat din bugetul Consiliului Judeţean Cluj. ”Bani cheltuiţi cu succes pe parcursul ultimilor doi ani. Până în 2050, conform Cărţii Albe a UE, toate aeroporturile trebuie să fie conectate la calea ferată. Valoarea totală a proiectului pentru infrastructura de transport modal va fi de 71-72 milioane de euro din care finanţarea europeană va fi de 60 de milioane de euro”, arăta Seplecan.

Acum, Seplecan o dă întoarsă şi nu mai susţine că banii pentru SF-uri au fost bine cheltuiţi. Acesta a fost probabil cooptat în războiul personal al funcţionarilor CJ Cluj (trio-ul Mariana Raţiu – Simona Gaci – Claudiu Salanţă) cu directorul de la aeroport.

Aceştia au reuşit să îl convingă pe preşedinte că nu Consiliul Judeţean sabotează Aeroportul Internaţional Cluj, ci UE a hotărât că se poate face doar un Multimodal. ”Într-adevăr pentru un proiect intermodal finanţarea era de 70 de milioane de euro iar pentru un Multimodal finanţarea este doar de 35. Îi înţeleg supărarea lui (David, n.r.) Ciceo care a spus că nu poate acoperi acel SF ce l-a făcut şi l-a plătit (de 1,8 mil. euro) pentru Intermodal, fără să aibă acceptul de la cei care au fost implicaţi în acel SF”, susţine Mihai Seplecan într-o declaraţie recentă.

 

Proiectul e încă în Master Plan

Cu o lună în urmă, senatorul liberal Marius Nicoară, fost mentor al lui Seplecan, a decis să lanseze un apel pentru salvarea acestui proiect. ”Conform Master Planului General de Transport al României, Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj este obligat ca până în anul 2025 să se conecteze la calea ferată. Cu toate acestea,conducerea Consiliului Judeţean prin preşedintele instituţiei prezintă prefectului judeţului Cluj informarea nr. 12608 / 13.07.2015 în care concluzionează nepromovarea proiectului de intermodalitate.

Ministerul Transporturilor, prin adresa nr. 2275 / 09.04.2014 confirmă că proiectul de intermodalitate este foarte bun şi că respectă formatul solicitat la documentaţia pentru finanţarea proiectelor prin fonduri structurale.

Contrar celor susţinute de Consiliul Judeţean Cluj, Ministerul Transporturilor informează prin adresa nr. 30312 / 06.08.2015 că proiectul de intermodalitate este inclus în Master Planul General de Transport al României.

Proiectul de intermodalitate este deosebit de important pentru dezvoltarea Clujului şi a regiunii. Având în vedere că regiunile şi oraşele care sunt în competiţie cu Clujul, respectiv, Mureş, Sibiu, Budapesta, Debrecen, au început să dezvolte centre intermodale, mă întreb de ce Consiliul Judeţean prin aparatul de specialitate şi sub semnătura preşedintelui blochează dezvoltarea judeţului, favorizând proiectele competitorilor judeţului nostru?”, subliniază Nicoară.

 

 

Câţi bani s-au pierdut la intermodal

Cursa pentru  proiectul intermodal a fost lansată în toamna anului 2014. Obiectivele de investiţii ale proiectului de transport intermodal sunt: terminal CARGO aeroport, gară CFR călători, legătură pentru pasageri staţie CFR călători-aeroport, legături auto între CARGO CFR şi CARGO aeroport, terminal CARGO CFR, staţie tri-cogenerare, parc fotovoltaic.

Consiliul Judeţean Cluj a amânat de nenumărate ori constituirea unei asocieri cu Primăria Cluj-Napoca, Primăria Apahida, CFR, aeroport, ministerul Transporturilor pentru a depune documentaţia necesară asigurării finanţării din fonduri europene a acestor obiective. Proiectul de transport intermodal este în valoare de 76 de milioane de euro, din care, 85 %, 60 de milioane este finanţare europeană.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.