Funcționarii Consiliului Județean Cluj, în special departamentul juridic, s-a dezavuat de obligația de a proteja patrimoniul județului, într-o speță care se întinde de-a lungul a mai bine de un deceniu. Societatea AVIATRANS și-a întăbulat un teren, care ar trebui să fie de drept în proprietatea județului Cluj, iar Aeroportul Internațional Cluj este păgubit anual prin imposibilitatea de a folosi această parcelă cu destinația de parcare de avioane.
Recent, consilierul județean Mihai Seplecan a adus în atenția presei adresa nr. 9990/13.10.2014, înregistrată la Consiliul Județean Cluj sub nr. 19025/13.10.2014 prin care conducerea Aeroportului Internațional Cluj solicită sprijin pentru soluționarea problemei legate de înscrierea în Cartea Funciară a unor drepturi de proprietate, in favoarea SC AVIATRANS SRL și de ipotecă în favoarea unui cetățean pe nume Liviu Oros, asupra unor suprafețe din infrastructură aeroportuară formate din platforma de parcare nr. 2 și calea de rulare avioane Bravo.
Întrebat ce măsuri s-au luat în legătură cu problema cu AVIATRANS și cine răspunde pentru faptul că se pierd circa 40.000 de euro anual, directorul Aeroportului Internațional ”Avram Iancu” Cluj David Ciceo a precizat că în speța parcării pentru avioane ușoare există un litigiu, iar oficialii Consiliului Județean trebuie să pună în aplicare sentința. ”Am solicitat Consiliului Județean Cluj să demareze un proces de rectificare a Cărții Funciare, având în vedere că în momentul de față nu o mai putem folosi, este întăbulată pe AVIATRANS, a fost întăbulată fără să existe nici un act. Ne aduce un prejudiciu de 40.000 de euro pe an, și de asemenea, nu avem locuri de parcare suficiente. Consiliul Județean trebuie să deschisă un proces în instanță. Decizia irevocabilă prin care trebuie să facă acest lucru este din februarie 2013, noi am făcut adrese repetate, sperăm să deschidă, altfel, cum spuneam, deja avem prejudicii mari din acest motiv”, a declarat directorul aeroportului clujean.
Avioanele și ciocanul judecătorului
Consiliul Județean a rămas fără o suprafață de 8344,83 mp înscrisă în mod nelegal, în lipsa unui titlu valabil de proprietate, în favoarea AVIATRANS SRL. Prin Sentința Civilă nr. 243 din 17.03.2010, dată în Dosarul nr. 7498/117/2005, Tribunalul Cluj a dispus rectificarea CF nr. 2892 (actuala CF nr. 265841) în sensul radierii dreptului de proprietate a SC AVIATRANS SRL asupra căii de rulare avioane și a platformei avioane și înscrierea dreptului de proprietate a Județului Cluj, în administrarea Consiliului Județean Cluj, fapt care nu s-a realizat din anul 2010 și până în prezent, așa după cum rezultă din extrasul CF eliberat de ANCPI – Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Cluj-Napoca la data de 5 august 2014.
Din cauza inactivității factorilor decidenți ai CJ Cluj, suprafața în litigiu s-a trezit cu un drept de ipotecă în favoarea persoanei fizice Liviu Oros. Astfel, este necesară radierea dreptului de ipotecă în favoarea acestei persoane fizice pentru ca Aeroportul Internațional Cluj să poată beneficia de dreptul integral de administrare a acestor suprafețe de teren din infrastructura funcțională a obiectivului.
Conducerea Aeroportului Internațional Cluj, din 2010 încoace, trimite în mod continuu adrese Consiliului Județean Cluj pentru a cere ajutor în soluționarea acestui litigiu, dar deocamdată juriștii județului sunt în silenzio stampa.
Surprize, surprize!
Încă din anul 2006, presa clujeană scria despre afacerea dintre societatea clujeană Aviatrans SRL și Aviația Utilitară Timișoara SA, care s-a lăsat cu acapararea de către Aviatrans a peste 8.000 de metri pătrați din suprafața Aeroportului Cluj, reprezentând “cale de rulare avioane și platformă parcare avioane”.
Schimbarea proprietarului s-a făcut prin Biroul de Carte Funciară Cluj, dar Consiliul Județean a aflat acest lucru abia după promulgarea Hotărârii de Guvern (HG) 969 din 2002 privind atestarea domeniului public al județului Cluj. Instituția a avut atunci surpriza să constate că nu-și poate întăbula 8.344 mp, reprezentând o platformă a Aeroportului Cluj, pentru că dreptul de proprietate era înscris, din 2001, în Cartea Funciară (CF) pe numele societății Aviatrans SRL din Cluj.
Drept urmare, CJ a demarat un proces împotriva firmei pentru ca instanța să dispună rectificarea CF, adică înscrierea dreptului de proprietate a județului Cluj, așa cum este scris în anexele HG 969. În aprilie 2004, Judecătoria Cluj-Napoca a admis acțiunea CJ, însă Curtea de Apel, prin judecătoarea Denisa Băldean, a trimis cazul spre rejudecare pe fond Tribunalului, motivând că Judecătoria nu avea competența să-l soluționeze. Prin Sentința Civilă nr. 243 din 17.03.2010, dată în Dosarul nr. 7498/117/2005, Tribunalul Cluj a dispus rectificarea CF nr. 2892 (actuala CF nr. 265841) în sensul radierii dreptului de proprietate a SC AVIATRANS SRL asupra căii de rulare avioane și a platformei avioane și înscrierea dreptului de proprietate a Județului Cluj, în administrarea Consiliului Județean Cluj.
Cum a pornit afacerea
În 21 decembrie 1999, Aviatrans SRL a încheiat un contract de vânzare-cumpărare cu societatea de stat Aviația Utilitară Timișoara (AUT) SA, pentru preluarea activelor sucursalei Cluj a AUT. Conform caietului de sarcini, Aviatrans a cumpărat un hangar (în suprafață de 864 mp), două magazii (42,5 mp si 39 mp) și pista pentru avioane utilitare (8.344 mp) cu 1,071 miliarde de lei vechi.
La două zile de la semnarea contractului dintre Aviatrans și AUT, cele doua părți au întocmit o anexă la contract, prin care AUT se obliga să facă demersurile pentru obținerea actelor doveditoare privind proprietatea asupra terenului de 36.000 mp din Aeroportul Cluj, în care este inclusă platforma vândută la Aviatrans.
AUT nu a reușit să respecte prevederile cuprinse în anexa contractului, deoarece terenul era în proprietatea municipiului Cluj-Napoca, fiind ulterior inclus în inventarul județului Cluj, lucru parafat prin HG 969. AUT era doar administrator al unității de la Cluj și în 1999 a încheiat un contract de vânzare pentru ceva ce nu-i aparținea. Cu toate acestea, în mod curios, Biroul de Carte Funciară Cluj nu a avut nicio problemă să întăbuleze terenul pe societatea Aviatrans.