Clienții latra, Lyoness toarce
In Romania a aparut o alta afacere de tip MLM (Multi Level Marketing) numita sugestiv Lyoness. Daca de unii este considerata o țeapa de proporțiile Caritasului, cei inregimentați in acest sistem spun ca banii vin pe banda rulanta. In linii mari, dupa ce investești cateva mii de lei intr-un card trebuie sa aștepți sa caștigi banii din comisioanele comisioanelor altora. Cu alte cuvinte, un sistem piramidal in toata puterea cuvantului. Nu poate face obiectul unui dosar penal, dar cei care “mușca” au de așteptat pana se chivernisesc.
In Romania a aparut de ceva vreme un nou tip de sistem MLM numit sugestiv Lyoness. Daca “leoaica” piramidala este sau nu țeapa, o pot decide doar procurorii in cazul in care cineva care se simte prejudiciat depune o plangere. Concret, in sistemul Lyoness ești incurajat sa inscrii cat mai multe persoane pentru a primi reduceri de la diferite magazine de unde faci cumparaturi. Insa, lucrurile pot merge mai departe daca investești cateva mii de lei in speranța ca afacerea ți se va intoarce inmiit.
Pe langa persoanele incantate de acest sistem MLM au aparut și o serie de nemulțumiți care atrag atenția ca sistemul piramidal ar putea fi o inșelatorie.
“Din pacate sunt și eu membru in acest sistem, inscris de un bun prieten. La inceput totul a parut frumos și bun. Faceam cumparaturi la Carrefour, am platit 80 de lei pentru a inscrie prieteni in sistem, am reușit sa inscriu chiar 3. Cand m-am inscris știam ca pot inscrie membri online cu 1 euro, chiar au aceasta opțiune pe site. Problema a inceput cand au schimbat aceasta regula și trebuiai sa ii pui sa semneze, asta dupa ce le luai toate datele. In acel moment am contactat ''help-lineul" lor sa le cer banii inapoi, bani care erau pentru inscrieri online și nu aveam chef sa ma duc personal prin toata țara sa iau hartia cu semnatura de la fiecare membru. Ei au motivat aceasta regula pentru a limita numarul de fraude care au avut loc in sistem. Fraudele oricum or sa fie, ca daca ai datele la un om poți sa ii faci pe hartie o semnatura și tot sa fraudezi sistemul liniștit ! Surpriza … tocmai firma care are sloganul "Banii inapoi la fiecare cumparatura" refuza sa imi dea banii inapoi. Foarte ciudat. Mi-au spus ca bani din contul de cumparaturi se pot folosi numai in sistemul Lyoness și ca nu se pot retrage. Ideea e ca nimic nu e scris niciunde și orice problema ai te pune sa contactez superiorul tau. Eu nu am de gand sa ma cert cu prietenul meu din cauza Afacerii Lyoness. Ei au schimbat regulile in timpul jocului și sponsorul meu nu are nici o vina. Oricum nu pot sa ințeleg cum pot sa traga ei de acești 70 de lei in loc sa mi-i vireze in cont și sa ingropam securea razboiului!”, spune unul dintre cei nemulțumiți de acest sistem.
“Leoaica” s-a inscris in RODSA
Acesta nu este singurul nemulțumit, cei de la Asociația de Vanzari Directe din Romania (RODSA) primind mai multe sesizari in legatura cu Afacerea Lyoness. Insa, in urma investigațiilor membrii asociației au declarat ca totul este in regula. “Conform informatiilor primite de la conducerea Lyoness din Romania, cu ocazia intalnirii de la sediul asociatiei dintre Presedintele RODSA si delegatia formata din: dl. Tiberiu Vicsay (managing director), doamna Natalia Vicsay (marketing director) si dl.Florin Pasat (trainer), au fost elucidate procedurile incriminate anterior, find eliminate toate banuielile ca activitatea firmei ar de natura indoielnica. Au fost analizate si prezentate urmatoarele: Lyoness se incadreaza in principiile fundamentale ale sistemelor MLM / Network Marketing, aplicand legal procedurile de administrare a retelei si de plata a comisioanelor, respectand codul etic de conduita. Sistem de comisioane, bonusuri si extrabonusuri: Toate castigurile membrilor Lyoness provin din discounturile acordate de firmele furnizoare de bunuri de consum, partenere cu Lyoness. Din aceste sume se repartizeaza comisioanele, bonusurile si extracomisioanele membrilor retelei, pe baza celor 3 sisteme ale planului de marketing, in functie de performantele individuale sau de grup personal. Promovarea pe treptele carierei se face pe baza performantelor personale si de grup personal. (Nu se acorda comisioane pentru recrutarea noilor clienti!). In concluzie, firma Lyoness Romania SRL a depus cerere de afiliere ca membru asociat la RODSA, in urma careia a primit recomandarea de admitere a cererii. Confirmarea admiterii se va face de catre CD RODSA in cursul lunii Mai 2009”, arata un proces verbal al RODSA.
MLM-urile la limita legii
Multi Level Marketing (Marketing multi-nivel) este o alta denumire pentru sistemele de vanzari de tip piramidal. Exista un inițiator al unei astfel de scheme, care iși face propria echipa. Fiecare membru al echipei incearca, la randul sau, sa-și faca propria echipa. Sistemul se repeta atata cat permite piața. Firește, cel care inițiaza sistemul este avantajat. El percepe comisioane și supra-comisioane de la toți cei care se afla sub nivelul sau in piramida de vanzari.
FTC din SUA a emis o decizie, In re Amway Corp., in 1979 in care indica faptul ca marketingul multi-nivel nu era ilegal per se in SUA. Totuși, Amway a fost gasita vinovata de fixarea prețurilor (prin a cere in mod efectiv distribuitorilor „independenți” sa vanda toți la același preț fix) și pentru a emite pretenții exagerate referitoare la caștiguri. FTC a emis recomandarea ca organizațiile de marketing multi-nivel care au stimulentele de recrutare mai mari decat stimulentele de vanzari sa fie privite cu scepticism. FTC avertizeaza de asemenea asupra practicii de a obține comisioane pentru recrutarea de noi membri, care este ilegala in cele mai multe state americane, sub numele de „piramidale”. In aprilie 2006, ea a propus o Regula de Oportunitați de Afaceri menita sa ceara ca toți vanzatorii de oportunitați de afaceri — inclusiv schemele MLM — sa ofere suficiente informații pentru a permite potențialilor cumparatori sa faca decizii informate asupra posibilitaților lor de a caștiga bani. In martie 2008, FTC a exclus companiile de marketing multi-level (MLM) din Regula de Oportunitați de Afaceri propusa:
Propunerea revizuita, nu se va referi totuși la companiile de marketing multi-level sau la unele companii care s-ar fi putut strecura in mod accidental sub aplicarea propunerii din aprilie 2006.
Walter J. Carl a afirmat intr-un articol din 2004 din Western Journal of Communication ca „organizațiile MLM au fost descrise de unii drept secte (Butterfield, 1985), scheme piramidale (Fitzpatrick & Reynolds, 1997), sau organizații pline de dezinformare, amagiri și comportament imoral (Carter, 1999), cum ar fi folosirea discutabila a discursului evanghelic pentru a promova afaceri (Hopfl & Maddrell, 1996) și drept exploatarea relațiilor personale in scop de caștig financiar (Fitzpatrick & Reynolds, 1997).” In China, voluntarii care lucrau pentru a salva oamenii cazuți prada unor astfel de scheme au fost atacați corporal.
Unele companii, multe dintre ele membre ale Direct Selling Association, cer distribuitorilor lor sa faca un minim de cumparaturi („pay to play”) pentru a fi eligibili pentru comisioane și pentru promovarea lor in afacere. De exemplu, Nefful a stipulat ca obligatorii un minim de „volum de vanzari personale” in fiecare luna de 20,00 USD pentru a putea obține comisioane. Astfel de „stimulente” sunt un „semn de avertizare” conform Consumer Awareness Institute. WatchForScams.com previne de asemenea despre condițiile care obliga vanzatorii sa fie „dedicați unui volum minim de vanzari pe luna” ele fiind un semn distinctiv al potențialelor escrocherii. Adesea, astfel de „vanzari” nu sunt vanzari reale ci mai degraba „vanzatorul” cumpara cantitatea minima ceruta pentru ca sa satisfaca cerințele de recompensare. De fapt Codul Etic al Direct Selling Association stabilește ca vanzarile cerute pot fi „bazate pe vanzari catre vanzatorii direcți in mod individual pentru folosul lor propriu sau propriu lor consum. ”Scrisoarea de sfatuire a personalului din 2004 a Federal Trade Commission catre Direct Selling Association observa ca acest minim de vanzari poate fi folosit pentru „a ascunde acele plați care apar ca și cum ar fi fondate pe vanzarea de bunuri sau servicii” — prin urmare o companie de vanzari directe evita in acest mod sa fie etichetata drept schema piramidala in baza unui detaliu legislativ care stipuleaza ca scheme piramidale sunt doar cele care nu fac vanzari, in conformitate cu decizia In re Amway Corp.
Ștefan Trandafir