Potrivit raportului Inventarul Parcărilor Publice, Cluj Napoca, cu 34.640 de locuri de parcare, se află abia pe locul 6 în ceea ce privește numărul locurilor de parcare publice. În schimb, Oradea, “cu tradiție în gestiunea eficientă a parcărilor”, conduce topul veniturilor obținute din amenzi, iar Brașovul conduce la numărul de locuri publice de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Bucureștiul, cu sectoarele sale cumulate, are cele mai multe parcări.

România are aproximativ 1,2 milioane de locuri de parcare publice, dintre care peste 755.000 sunt locuri de parcare rezidenţiale, în mediul urban, arată analiza Vegacomp Consulting, firmă activă pe piața de soluții “smart city”.  

Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv 70 și 200 lei în orașele mari.

Potrivit datelor adunate în cea de-a doua ediție a analizei Inventarul Parcărilor Publice, România dispune, în acest an, de 1.174.941 locuri publice, față de 1.154.082 în 2020. Cu o o toleranţă de 10% aferentă ratei de exactitate a răspunsurilor municipalităților, numărul total de locuri atinge 1.292.435.  “Avem aproximativ 1.200.000 de locuri de parcare publice, dintre care peste 755.000 sunt locuri de parcare rezidenţiale, în mediul urban. Pentru context, la sfârşitului anului 2020, parcul auto din România era compus din 9.222.280 milioane de vehicule. Dintre acestea, 7.287.857 erau mai vechi de 10 ani, adică aproximativ 80% din total. În această ediție a raportului, am colectat și datele referitoare la veniturile obţinute din amenzile legate de nerespectarea Regulamentului de parcare. Astfel, am remarcat că Oradea conduce topul, cu 1,288 milioane de lei încasaţi în 2020, din totalul de aproximativ 5 milioane de lei la nivel naţional”, a menționat Cornel Bărbuț, CEO al Vegacomp Consulting.

Potrivit analizei, în România, 151 orașe taxează utilizarea locurilor de parcare, 98 de localități nu taxează acest aspect, in timp ce  52 de primării nu au răspuns solicitărilor de informații, în cadrul legal. Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv între 70 și 200 lei în orașele mari. Pentru abonamente, preţurile de închiriere variază între 15 lei/lună și 1.000 lei/lună. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 și 5 lei, cu excepţia Bucureștiului și Clujului, unde limita maximă ajunge la 10 lei.

Clasamentul locurilor publice de parcare este condus detașat de București, iar Capitala este urmată, la distanță considerabilă, de Brașov și Iași. Clujul e abia pe locul 6 în acest clasament, cu 34.640 de locuri de parcare.

Potrivit datelor primăriei Cluj-Napoca, în cartierele municipiului Serviciul Parcări administrează peste 48.000 de locuri de parcare, copertine și garaje în regim de abonamente anuale și contracte de închiriere.

Sursa: Vegacomp Consulting

În ceea ce privește locurilor de parcare dedicate automobilelor electrice, autorii analizei notează că lucrurile sunt surprinzătoare, atât prin prisma numerelor foarte mici, cât și a prezenței unor orașe mici și medii în top, semn al unei mai mari deschideri către tendințele de eficiență ecologică decît în multe orașe mari ale țării.

La clasamentul menționat nu contribuie variatele politici locale de oferire de gratuități sau reduceri pentru automobilele electrice și hibride la accesul în parcările publice și sunt luate în calcul doar acele locuri destinate exclusiv automobilelor electrice.

Clujul e aici pe primul loc.

Brașovul și Oradea sunt exemple de incluziune și lideri detașați, la numărul de locuri publice de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Bucureștiul, cu sectoarele sale cumulate, ar fi pe prima poziție cu un număr de 2.164 de locuri.

Sursa: Vegacomp Consulting

Aria parcărilor rezidențiale este dominată autoritar de București, fiecare sector, cu excepția Sectorului 1, fiind prezent în top 10. Doar Iași și Brașov reușesc să pătrundă în top 5, pe locurile 2, respectiv 4. Cluj-Napoca e pe locul 7, cu 29.852  locuri,

Autorii analizei subliniază că există o diferență foarte mică de număr de locuri de parcare de la o ediție la alta și fac și un inventar al locurilor construite în ultimii 30 de ani. La Cluj-Napoca, sunt 2917 de locuri de parcare în construcţii noi, unele din parcările noi construite din oraș având atât locuri de parcare pentru autovehicule, cât și pentru biciclete.

Localitate/ Adresă parcare/ Număr de locuri/ Tip parcare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.