Săptămâna asta, în 18 iulie, de la ora 16:00, clujenii sunt așteptați la dezbaterea publică organizată de primărie, în vederea aprobării „P.U.Z. de restructurare urbană (platforma industrială Carbochim) p-ța 1Mai – str. Porțelanului”. 

Conform avizului de oportunitate nr. 282 din 29.12.2022 pentru elaborare „P.U.Z. de restructurare urbană (platforma industrială Carbochim) p-ța 1Mai – str. Porțelanului”, respectiv conform „anexei la aviz, teritoriul de reglementat (~ 13,7ha) este delimitat de str. Porțelanului și P-ța 1 Mai în partea de est, culoarul de cale ferată și platforma industrială Unirea în partea de sud, culoarul Someșului Mic în partea de vest și nord.”

Mai întâi, „teritoriul de reglementat” constă în zona asupra căreia reglementările P.U.Z.-ului își produc efectul, în urma aprobării H.C.L.-ului pentru documentația respectivă de urbanism, respectivele reglementări sau reguli fundamentând certificatul de urbanism ce se va emite în vederea elaborării documentației tehnice pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții. După cum reiese atât din avizul de oportunitate, redat mai sus, cât și din reprezentarea conturului limitei zonei reglementate de pe planșa „A.04. Plan reglementări urbanistice”, suprafața reglementată prin P.U.Z.-ului în cauză NU CUPRINDE: culoarul Someșul Mic, strada Porțelanului, piața 1 Mai, platforma industrială Unirea și strada Câmpul Pâinii, mai precis continuarea acesteia de la piața 1 Mai înspre râul Someșul Mic, drumul existent astăzi de-a lungul căii ferate fiind impropriu denumit ”stradă”. 

Extrase din planșa „A.04. Plan reglementări urbanistice”, conturul reprezentat cu linie roșie continuă simbolizând perimetrul zonei de reglementare a P.U.Z.-ului conform legendei.

Și atunci, CINE, UNDE și CÂND dezbate și reglementează „obiectivele de utilitate publică”, propuse prin P.U.Z.-ul de restructurare a platformei Carbochim pentru strada Porțelanului, piața 1 Mai și strada Câmpul Pâinii, și chiar peste râul Someșul Mic?

Pe planșa „A.05.1 Detaliere obiective de utilitate publică”, parte a P.U.Z.-ului Carbochim, sunt adnotate următoarele intervenții pentru strada Porțelanului, piața 1 Mai și strada Câmpul Pâinii, respectiv peste râul Someșul Mic, FĂRĂ ca acestea să se regăsească în arealul de reglementare aferent P.U.Z.-ului. Altfel spus, fiind NULE privind obligativitatea aplicării acestor propuneri de „utilitate publică”, în lipsa unei documentații de urbanism aprobate prin care să fie reglementate. Mai jos redăm aceste propuneri ”gratuite” de transformare a spațiului public, respectiv a unui culoar cu rol ecologic:

  • „Giratie situata pe Strada Portelanului 

Total Suprafata = 2206.18mp”

  • „Realizarea unei sistematizari/ modernizari a Strazii Portelanului 

Total Suprafata = 9738.02mp”

  • „Realizarea unei sistematizari a intersectiei dintre strazile Paris, Campul Painii si Portelanului

Total suprafata = 1563.91mp”

  • „Realizarea si amenajarea peisagistica si rutiere a zonei limitrofe situate intre strada Portelanului, strada Campul Painii si zona ce urmeaza a fi restructurata

Total suprafata = 5985.62mp”

  • „Amenajarea Str. Campul Painii

Suprafata estimata: 7795.15m2

  • „Pod carosabil cu trama de patru benzi, doua trotuare, doua piste velo

1.256,67m2

Extrase din planșa „A.05.1 Detaliere obiective de utilitate publică”, anumite suprafețe galben-portocalii depășind cu mult conturul reprezentat cu linie roșie continuă planșa „A.04. Plan reglementări urbanistice”, simbolizând perimetrul zonei de reglementare a P.U.Z.-ului conform legendei.

Pe de altă parte, tot prin avizul de oportunitate, arealul de reglementare este delimitat înspre sud de „culoarul de cale ferată”. Astfel, zona de reglementare a P.U.Z.-ului de restructurare a platformei Carbochim – INVESTIȚIE PRIVATĂ, SE SUPRAPUNE cu zona de reglementare a P.U.Z.-ului „Culoar de mobilitate Nord – Pod Oașului – Răsăritului – străzile Răsăritului – Câmpul Pâinii – Pod Ira” – INVESTIȚIA PUBLICĂ A MUNICIPIULUI. O FI LEGALĂ SUPRAPUNEREA? „O SĂ” vedem.

De altfel, reprezentanții direcțiilor tehnice și biroului strategii urbane, cât și arhitectul șef din cadrul primăriei municipiului, au fost sesizați privind acest aspect încă din aprilie 2023, după cum apare pe site-ul primăriei, în raportul consultării publice din 2023, care este parte a proiectului de hotărâre de consiliu local aferent P.U.Z.-ului Carbochim. 

Mai mult decât atât, certificatul de urbanism nr. 4779 din 31.12.2020, aferent P.U.Z.-ului culoarului de mobilitate nord, de fapt doar un prim tronson al culoarului reprezentat pe planșa reglementărilor urbanistice ale unităților teritoriale de referință a P.U.G.-ului aflat încă în vigoare, s-a emis cu doi ani anterior aprobării avizului de oportunitate nr. 282 din 29.12.2022 pentru elaborarea P.U.Z.-ului Carbochim, respectiv cu un an și o lună anterior emiterii certificatului de urbanism nr. 308 din 08.02.2022 tot pentru elaborarea P.U.Z.-ului Carbochim. 

Ca să nu mai spunem și că în avizul de oportunitate nr. 282 din 29.12.2022, la punctul 4, se stabilește: „reabilitarea/ reamenajarea pieței 1 Mai și strada Porțelanului, în corelare cu studiul PUZ – Culoar de mobilitate nord, inițiat de Municipiul Cluj-Napoca”, FĂRĂ se se menționeze strada Câmpul Pâinii, care alături de strada Răsăritului, constituie principalele obiective ale P.U.Z.-ului Culoarului de Mobilitate Nord, pe când strada Porțelanului NU este cuprinsă în zona de reglementare propusă în cazul celui din urmă P.U.Z., iar în piața 1 Mai se propune reglementarea strict a unui sens giratoriu pentru a facilita mobilitatea culoarului la intersecția străzilor Paris-Câmpul Pâinii-Tăbăcarilor-Porțelanului, urmând ca spațiul integral al pieței respective să se reconfigureze ca spațiu public urban, printr-o altă documentație/ proiect, în corelare cu reglementările privind mobilitatea aprobate între timp.

Surprinzător, sau flagrant, este că „accesul auto și pietonal la zona de restructurare” aferentă platformei industriale Carbochim, se stabilește „din str. Porțelanului”, tot prin punctul 4 al avizului de oportunitate nr. 282 din 29.12.2022, FĂRĂ ca propunerea de sens giratoriu de pe strada respectivă să facă parte din reglementările P.U.Z.-ului Carbochim, fără să știm dacă pentru această „girație” aflată la baza sudică a Podului Porțelanului se va elabora alt P.U.Z./ P.U.D. sau/și studiu de fezabilitate.

Și poate că absurd este că tot la celebrul deja punct 4 al avizului de oportunitate nr. 282 din 29.12.2022, se stabilește de asemenea „valorificarea culoarului aferent Someșului Mic, pe tronsonul adiacent platformei Carbochim, prin dezvoltarea de trasee pietonale și legături în structura urbană, în corelare cu PUZ aprobat prin H.C.L. nr. 1003/2018”. La data emiterii avizului de oportunitate, respectiv în decembrie 2022, deja se executa „remodelarea” Parcului Armătura în baza unei autorizații de construire și a unui proiect tehnic, H.C.L. nr. 1003/2018 reprezentând aprobarea „Planului Urbanistic Zonal Remodelarea malurilor Someșului Mic în municipiul Cluj-Napoca – Zona 2 – Parcul Armătura” ÎN LIPSA CONSULTĂRII PUBLICULUI, conform „ORDIN nr. 2.701 din 30 decembrie 2010 pentru aprobarea Metodologiei de informare și consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului și de urbanism”, respectiv „METODOLOGIE din 30 decembrie 2010 de informare și consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului și de urbanism”.

Logic este ca P.U.Z. Carbochim să se coreleze cu P.U.Z.-ul „Culoarului de Mobilitate Urbană Durabilă (pietonal și velo) de-a lungul Someșului Mic”, din Gilău până în Apahida, aflat de asemenea în proces de elaborare.

Ajungând, într-un sfârșit, și la dimensiunea ”verde” a propunerii de structurare, conform P.U.G. – U.T.R. RiM ZONĂ MIXTĂ, în care este încadrată platforma industrială Carbochim prin planșa reglementărilor urbanistice ale unităților teritoriale de referință a P.U.G.-ului aflat încă în vigoare, privind „SECŢIUNEA 3. CONDIŢII DE AMPLASARE, ECHIPARE ŞI CONFIGURARE A CLĂDIRILOR”, respectiv „13. SPAŢII LIBERE ŞI SPAŢII PLANTATE”:

„Pe ansamblul unei parcele, spaţiile verzi organizate pe solul natural vor ocupa minim 30% din suprafaţa totală şi vor cuprinde exclusiv vegetaţie (joasă, medie şi înaltă). Suprafeţele având o îmbrăcăminte de orice tip sunt cuprinse în categoria spaţiilor libere.

Pe fâşia de teren cuprinsă între stradă / spaţiu public şi clădirile retrase de la aliniament (grădina de faţadă), minim 60% din suprafeţe vor fi organizate ca spaţii verzi.

Eliminarea arborilor maturi este interzisă, cu excepţia situaţiilor în care aceştia reprezintă un pericol iminent pentru siguranţa persoanelor sau a bunurilor sau ar împiedică realizarea construcţiilor.

Se recomandă ca, în interiorul cvartalelor, mai ales în cazul în care locuirea e prezentă, spaţiul neconstruit să fie utilizat pe principiul contractului de curte comună (spaţiul neconstruit să fie folosit în comun, mai ales în scop rezidenţial).”

Iar prin avizul de oportunitate nr. 282 din 29.12.2022 pentru elaborarea P.U.Z.-ului de restructurare a platformei Carbochim, nu se stabilesc prevederi privind spațiul verde, fie acesta organizat „pe solul natural” sau altfel. Ca atare, nu se suprascriu prevederile U.T.R.-ului RiM pentru zone mixte din cadrul P.U.G.-ului, privind spațiile verzi. Astfel, în această privință, se impune respectarea reglemententărilor din P.U.G. pentru zona mixtă aferentă U.T.R. RiM, respectiv „spaţiile verzi organizate pe solul natural vor ocupa minim 30% din suprafaţa totală”, adică din suprafața totală existentă aferentă U.T.R RiM.

În proiectul de hotărâre de consiliu local pentru aprobarea P.U.Z.-ului Carbochim, se specifică la articolul 1: „Prin P.U.Z. se reglementează un teritoriu de ~ 13,74ha., propunându-se parcelarea acestuia și stabilirea de reglementări urbanistice, după cum urmează:

U.T.R. Rim Carbochim – Zonă industrială restructurată (parcelele 2 și 3 cf. planșei „A.04 Plan reglementari urbanistice”).” Doar că, pe planșa A.04. „Plan reglementări urbanistice”, se specifică o suprafață existentă totală pentru „UTR Rim_Carbochim” de „113959,48” mp, iar pentru parcelele 2 și 3 care compun această suprafață, se notează ca suprafață totală existentă „15712,23”mp, respectiv „92074,57”mp, însumarea acestora fiind de 107.786,80mp – cu 5,42% mai puțin decât suprafață existentă totală pentru „UTR Rim_Carbochim”. 

Bază imagine – extrasă din planșa „A.04. Plan reglementări urbanistice”

Bază imagine – extrasă din planșa „A.04. Plan reglementări urbanistice”

Revenind, alocarea a 30% din suprafață existentă totală pentru „UTR Rim_Carbochim” pentru spații verzi „organizate pe sol natural” presupune rezervarea unei suprafețe fie de 34.187,84mp, fie de 33.336,04mp, în funcție de corectarea suprafețelor notate pe planșa „A.04. Plan reglementări urbanistice”.

Deci nu 7,45%, respectiv „8.487,96”mp propuși pentru „UTR Rim_Carbochim”, și nici 21,04% (însemnând 22.678,34mp din 107.786,80mp – rezultați din însumarea suprafețor totale existente notate pentru parcelele 2 și 3), respectiv 8.487,96mp – rezultați din însumarea spațiilor verzi pe sol natural notate pentru parcelele 2 și 3. 

Altfel spus, prin această propunere de P.U.Z. de restructurare, suprafața spațiilor verzi „organizate pe sol natural” prevăzută prin P.U.G. se micșorează fie cu 75,18% – considerând 34.187,84mp ca 100%, respectiv fie cu 74,54% – considerând 33.336,04mp ca 100%, în funcție de corectarea calculelor matematice, respectiv a suprafețelor notate pe planșa „A.04. Plan reglementări urbanistice”, care alături de textul H.C.L-ului constituie baza legală pentru emiterea regulilor ce vor fundamenta autorizarea lucrărilor de construire .

Ca epilog, rămâne întrebarea: cum ar funcționa bunul mers al tramvaiului de pe strada Oașului, în contextul în care s-ar crea o nouă intersecție la nivel cu strada, respectiv prin realizarea unui nou pod, „carosabil cu trama de patru benzi, doua trotuare, doua piste velo”, care excede zona de reglementare a P.U.Z.-ului Carbochim și care s-ar situa „între intersecția străzii Oașului cu strada Gării – aflată la nord la aproximativ 120 metri, respectiv intersecția străzii Oașului cu podul Oașului-Răsăritului – aflată la sud la aproximativ 150 metri”, conform raportul consultării publice din 2023?

Suprapunere aproximativă – extras planșa „A.04. Plan reglementări urbanistice” cu google maps

Cum să îți exprimi punctul de vedere la dezbatere

Pentru a lua cuvântul la această dezbatere, care „se va desfășura în sistem hibrid (fizic – în Sala de Sticlă a Primăriei Cluj-Napoca – str. Moților nr. 3 și online, pe platforma Cisco Webex)”, este necesar a se „completa online cererea pe website-ul Primăriei – https://primariaclujnapoca.ro/… – accesibilă până înainte cu minimum 4 ore de ora stabilită pentru începerea ședinței, urmând ca linkul de conectare să fie transmis pe adresa de e-mail indicată”, conform indicațiilor de pe pagina de facebook a primăriei municipiului.

Anca Mihai/ Răzvan Robu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.