La sfarșitul săptămânii trecute, biroul din Cluj al World Vision România și compania Steelcase au fost din nou alături de comunitatea satului Mera, continuând lucrările de amenajare a unui muzeu etnografic, rodul pasiunii unei sătence de poveste, Ana Kelemen.
Satul Mera aparține administrativ comunei Baciu, iar etnografic și istoric, face parte din zona Călata, una din cele mai frumoase ale regiunii. Aici, Ana Kelemen visează să înființeze un muzeu etnografic, iar visul ei e aproape împlinit. World Vision România și compania Steelcase, capărtași la visul Anei, sunt onorați să fi contribuit la împlinirea lui.
Apropierea Anei Kelemen de biroul din Cluj al World Vision România s-a produs odată cu desfășurarea proiectului „Atelierul de meșteșuguri”; la finalul acestuia și ca rezultat al lui se năștea Asociația „Artă și tradiție la Mera”. În prezent, această asociație, hrănită de fondatoarea ei, Ana Kelemen și-a propus două obiective, sprijinite generos de World Vision România și compania Steelcase: o casă, până de curând abandonată, dar și o construcție nouă vor găzdui, împreună, o colecție vastă de obiecte populare: mobilă pictată, unelte și piese de port popular, vase tradiționale și mici scenografii cu momente de viață veche vor fi expuse aici, odată cu terminarea lucrărilor.
Implicarea companiei Steelcase în acest proiect a fost posibilă datorită programului „Prietenii comunității”, un program creat de biroul local al World Vision România care presupune atât susținere financiară oferită de compania implicată, cât, mai ales, muncă voluntară a angajaților companiei, în sprijinul proiectelor care păstrează și pun în valoare resursele locale, fie turistice, fie etnografice.
Astfel, pentru a doua oară în acest an, un grup de angajați Steelcase, alături de echipa World Vision,
și-au rupt din timpul personal de weekend, ca să rindeluiască, să vopsească, să măture și să curețe, să tencuiască, la propriu, dar și la figurat, binele comunității:
Raluca Lupșe, Steelcase, Cluj-Napoca: „Ce ne-a plăcut, și pe hârtie, și la fața locului, e implicarea și dedicarea comunității. Oamenii vor să păstreze arta locală și tradițiile moștenite, dar vor și să le ofere altora. Se simte că sunt mândri de ce au și ne-au făcut și pe noi mândri să-i putem ajuta.”
Robert Evett , Steelcase INC, Michigan, SUA: „Înainte de a veni la Cluj, știam că aici există o universitate celebră și că tinerii vorbesc multe limbi străine. Venind la Mera, am aflat că trebuie să te apropii ca să înțelegi cu adevărat. Și ce fel mai bun de-a te apropia, dacă nu munca umăr la umăr?”
Ciprian Tehei, World Vision România, biroul Cluj: „Tradițiile încă trăiesc, meșteșugurile există, portul tradițional încă se mai poartă, e viu. Legăturile comerciale cu Ungaria există și se dezvoltă. Nuși Néni (n.r. Ana Kelemen) a vrut să transforme casa primită moștenire într-un muzeu, dar și într-o sursă de venit, mai ales turistic. Așa încât ideea ei, înseamnă pentru noi nu numai dezvoltarea identității comunitare, adică un obiectiv tradițional al World Vision, dar și progres propriu-zis, vizibil imediat.”