Emil Boc a declarat că de 1 septembrie va fi emis ordinul lucrărilor pentru implementarea proiectului metroului din Cluj Napoca. Într-un termen de 6 luni ar trebui să aibă loc proiectarea lucrării și, apoi, obținerea autorizației de construcție. Astfel, anul viitor este posibil ca alegerile pentru funcția de primar al Municipiului Cluj Napoca să aibă loc pe muzica pikamerelor care vor sparge străzile și trotuarele pentru a permite MetroBoc-ului să intre în subteran.
În cea mai recentă ședință a Comisiei tehnice de urbanism a CJ Cluj s-a revizuit Planul Urbanistic Zonal aferent proiectului metroului din Cluj Napoca și s-a dat avizul pozitiv. În același timp, Emil Boc a declarat că ordinul de începere a lucrărilor va fi emis în data de 1 septembrie.
”Ordinul de începere este dat, pe baza solicitărilor, începând cu data de 1 septembrie. Ei au solicitat pentru organizarea de șantier, pentru pregătirea detaliilor; este dat începând cu data de 1 septembrie.
Lucrările de construcție vor începe, în cel mai fericit caz, la mijlocul anului viitor.
Același Emil Boc a declarat anterior că cele 9 stații vor trebui finalizate până la mijlocul lunii iulie 2026.
“Constructorii au la dispoziție 15 zile lucrătoare pentru depunerea garanției de bună execuție, fiind vorba despre o sumă de 150 de milioane de euro, urmează apoi să fie dat ordinul de începere a proiectării pentru care termenul este de 6 luni, apoi obținerea autorizației de construire, condiționată de foarte multe avize și etapa de execuție a proiectului și începerea efectivă a lucrărilor. Nu mai sunt obstacole la acest proiect.
Avem două jaloane mari și late: 31 iulie 2026 – pentru finalizare a 9 stații, de la Sopor la strada Câmpului. Nu înseamnă că se va circula. Nu trebuie să fie funcțional metroul ci stațiile și tunelul și (în) 2031 de a avea funcțional întregul metrou. O să venim cu detalii la momentul potrivit”, susținea primarul în cursul acestui an.
Cu alte cuvinte, în doi ani, trebuie construit tunelul pe sub Cluj Napoca prin care va circula metroul și cele 9 stații.
Sub aceste auspicii este exclusă o nouă candidatură a actualului primar pentru un nou mandat și viitorul primar va moșteni o problemă de câteva sute de milioane de euro. Asocierea Gulermak – Alstom – Arcada a câștigat contractul cu de aproape 9 miliarde de lei. Contractul pentru Magistrala de 21 de kilometri și 19 stații are o durată de 96 de luni și o valoare 300 de milioane de euro
Proiectul urmează să fie finanțat din fonduri europene nerambursabile și rambursabile precum Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021 – 2027 și Programul Operațional Transporturi (POT) 2021 – 2027.
Studiul lui Boc arată că lucrările de construcție vor dura 10 ani
Problema vine din faptul că studiul de prefezabilitate arată că realizarea metroului ar dura 128 luni – adică 10 ani și 8 luni pentru execuția lucrării. ”O diferență mai mult decât remarcabilă în cazul unui proiect de un miliard de euro (pentru comparație, de 10 ori valoarea CMID-ului).
Se pune întrebarea: pe ce documente tehnice se bazează primarul atunci, când în fața microfonului, scurtează termenul de 10 ani și 8 luni, la mai puțin de jumătate? Pe niciunul. Din păcate edilul Boc nu dispune de niciun studiu validat de specialiști în mobilitate urbană și aprobat în Consiliul Local, care să-i susțină ambiția. Enunțul domnului Boc este unul pur politic.
Vestea bună este că la ora actuală este în lucru – de aceeași echipă care a realizat Studiul de Prefezabilitate – și un Studiu de Fezabilitate. Acest studiu va ieși în septembrie, și nu este exclus să valideze, prin argumente profesionale post-hoc, intuiția politică a primarului conform căreia lucrarea estimată inițial la 10 ani și 8 luni prin Studiul de Prefezabilitate se poate realiza și în 5 ani. Doar că din păcate, acest deznodământ este la fel de incert ca și deziderat. Chiar primarul ne atrage atenția că Studiul de Fezabilitate ar putea să recomande fazarea proiectului. În aceste condiții este cu atât mai dificil de înțeles siguranța cu care edilul Boc își promovează deadline-ul de 31.12.2026. Ce motivează această ambiție? Banii.
Orice proiect, pentru a putea primi finanțare din fonduri europene nerambursabile prin PNRR, trebuie să fie implementat până în 31 decembrie 2026. Este o cerință a UE. De asta insistă primarul să tragă semnale politice (prin asigurări verbale) că proiectul va fi finalizat în 2026”, arată activistul Szakats Istvan.
Specialiștii din infrastructură arată imposibilitatea realizării proiectului
”Deși este prezentat ca un viitor proiect de succes în Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), metroul din Cluj-Napoca evaluat la un miliard de euro este în prezent blocat în incompetență și birocrație, existând riscul de a rata acest tren al finanțării europene.
Includerea proiectelor în acest PNRR presupune finalizarea studiilor și contractarea lucrărilor până cel târziu în anul 2022. În aceste condiții, proiectul metroului din Cluj-Napoca aflat în etapa studiului de fezabilitate este într-o cursă contra-cronometru pentru finalizarea acestui studiu, iar apoi lansarea și finalizarea licitației pentru lucrări până în 2022.
Ei bine, primăria Cluj-Napoca pare că nu înțelege importanța acestui proiect, abordând relația cu prestatorul angajat să realizeze studiile într-o manieră ultra-birocratică, de multe ori inutilă. Astfel, deși legea prevede derogări speciale pentru proiectele de interes național finanțate din fonduri europene, primăria a solicitat autorizații de construire, avize și numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice. Până la soluționarea acestei situații, proiectul este blocat.
O întârziere de până la 6 luni în pornirea studiilor geotehnice ar putea anula șansele contractării lucrărilor în 2022 și, astfel, ar însemna ratarea finanțării europene din PNRR”, spuneau cei de la Asociația Pro Infrastructura.
Acuma, hai sa fim seriosi. Tot balamucul asta cu metroul era pentru sifonat banuti pe studii prefezabile, fezandabile, expirabile si reluabile. Studii pe bune, s-au facut pe vremea lui Ceasca, cand in Cluj lucrau peste 138 mii de oameni, numai pe platforma CUG-Clujana. A dat cu virgula, pe vremea aia. Tunel rutier, cu intrare in subteran de la Calvaria, iesire in IRA. Pana si monorail peste Somes s-a examinat. Pana si studiile facute atunci, zic de alea tehnice, au stat la baza sifonarilor contemporane. Si, atentie, pe atunci, altfel se lucra. Acuma o bucata de strada o lalaie 2-3 ani, la suprafata.
Oare nu se poate prelungi linia de metrou pana in Rachitele ?!?