Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunţat că municipalitatea va achiziţiona un număr de 10 sau 15 autobuze electrice pentru transportul în comun, iar pentru realizarea acestui proiect verde se aşteaptă aprobarea de la Ministerul de Finanţe. Acesta a dat vestea în cadrul unui eveniment în care a plantat un tei în Parcul „Simion Bărnuţiu”, recent modernizat, împreună cu directorul Institutului Francez, Christophe Pomez, în semn de preţuire a înfrăţirii dintre oraşele Cluj-Napoca şi Nantes, din Franţa, care este în acest an Capitala Verde a Europei.

Autobuze de sute de mii de euro
„Achiziţia se va face în cadrul programului de cooperare româno-elveţiană. Proiectul este susţinut financiar de Guvernul Elveţiei, după modelul fondurilor europene, cu cofinanţare din partea bugetului local, de 10-15%. Ministerul român de Finanţe urmează să dea aprobarea finală. Preţul unui autobuz va rezulta din licitaţie”, a spus primarul. Investiţia îşi propune să promoveze transportul public ecologic, costul unui autobuz fiind între 300.000 şi 500.000 de euro, a anunţat Emil Boc.
Emil Boc este convins că modelul de transport de la Cluj-Napoca va fi preluat şi de alte administraţii din România, pentru că autobuze electrice poluează puţin şi pot folosi energie din surse regenerabile. „În principiu, am primit acordul de finanţare şi aşteptăm ca Ministerul de Finanţe să dea aprobarea finală. Sper ca acest model de la Cluj-Napoca să fie preluat şi de alte administraţii locale din România pentru că răspunde nevoilor de mediu, de consumuri reduse, nepoluante. Sper că aceste autobuze, care vor face parte din parcul auto al RATUC, să le avem anul viitor în circulaţie pe străzile Clujului”, a spus Boc.
Fostul primar al municipiului Cluj-Napoca Radu Moisin a semnat, în martie 2012, la Bucureşti, acordul privind asistenţa financiară acordată mai multor municipalităţi din ţară în cadrul unui program cu finanţare nerambursabilă din partea Guvernului Elveţiei, prin care pot fi depuse diferite proiecte. Alături de Cluj-Napoca au fost selectate municipiile Arad, Suceava şi Brasov, care vor putea accesa bani dintr-o sumă totală de circa 37 de milioane de franci elveţieni.

Verde şi cu bicicleta

De asemenea, referindu-se la proiectul staţiilor de biciclete pentru folosinţa populaţiei, edilul a arătat că acesta este în grafic şi va fi finalizat la începutul anului 2014. „Sunt câteva probleme legate de staţiile din Floreşti şi Apahida. Sper ca primarii celor două localităţi să le rezolve”, a spus Boc.

În august 2012, primăria Cluj-Napoca a semnat contractul cu consorţiul Viacor Engineering – Rico Constanţa, cel care a câştigat proiectul pentru amenajarea pistei de biciclete şi a celor 50 de staţii de self-service. Aceasta deoarece Curtea de Apel a dat câştig de cauză Primăriei în cazul contestaţiei depuse de una din firmele participante. În urma licitaţiei de atribuire a contractului de peste 17 milioane de lei, societatea Diferit, care a fost descalificată, s-a adresat Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC).

CNSC a decis că Primăria trebuie să reia procedura de licitaţie, astfel că instituţia a preferat, pentru a nu mai pierde timp, să atace în instanţă decizia Consiliului. „Acum pot să vă spun că am primit câştig de cauză la Curtea de Apel şi că vom semna contractul cu asocierea Viacor Engineering – Rico Constanţa”, a declarat primarul Emil Boc în cadrul unei conferinţe de presă.

Contractul de finanţare pentru acest proiect este de peste 17 milioane de lei, din care aproximativ 13 milioane de lei sunt bani accesaţi din fonduri europene. Traseul pistei ar trebui să fie gata în maxim un an de la semnarea contractului, termen în care trebuie să fie finalizate staţiile de închiriere şi să fie puse la dispoziţia clujenilor cele 500 de biciclete.

„Vor exista 50 de staţii de self-service, din care 43 vor fi pe teritoriul municipiului Cluj Napoca, patru în Floreşti şi trei în Apahida. Clujenii vor avea posibilitatea să închirieze biciclete de la oricare staţie de self-service”, a explicat Emil Boc. În prezent, a ţinut să mai precizeze edilul Boc, în municipiul Cluj-Napoca mai există amenajate piste care totalizează circa 18 km. „În mai multe zone din oraş au fost amenajate piste de bicicletă, iar după ce vom avea pus la punct şi acest traseu pe ruta Apahida – Cluj – Floreşti, sunt convins că din ce în ce mai mulţi clujeni se vor simţi încurajaţi să circule şi cu bicicleta”, a spus Boc.

 

Diana Gabor

 

PUG verde pentru Cluj

 

În noul Plan Urbanistic General (PUG) există reglementări prin care se impune ca parcela pe care se construieşte să aibă minim 20% spaţiu verde, indiferent de încadrarea terenului, iar pentru locuinţe individuale acest procent poate ajunge până la 40%. Aceste procente se referă la teren natural, spaţiu natural neacoperit, şi nu ghivece cu plante sau dale de piatră amplasate în curte. Indicele ecologic şi spaţiul verde public din Cluj-Napoca este de peste 26 mp/cap de locuitor, cât este ţinta impusă de UE, potrivit Primăriei. Acesta va fi determinat cu exactitate abia după finalizarea Registrului Spaţiilor Verzi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.