Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a anunţat că nu mai are bani pentru construcţia unuia dintre tronsoanele de autostradă Cluj-Gilău, astfel că începerea lucrărilor va fi amânată pentru anul viitor. CNADNR a semnat în luna aprilie un contract de 258,2 milioane lei (circa 58 milioane euro) fără TVA cu asocierea Spedition UMBTehnostrade, firme deţinute de Dorinel Umbrărescu, pentru construirea acestui tronson.

„În contextul actualei crize economice, fondurile alocate de la bugetul de stat pentru obiectivul de investiţii Autostrada Braşov-Cluj-Borş nu au putut asigura începerea lucrărilor pentru secţiunea 3A1 Gilău – Nădăşelu km 0+000 – km 8+700, astfel a fost amânată începerea lucrărilor de execuţie până la identificarea şi asigurarea fondurilor necesare”, arată CNADNR într-un comunicat emis la sfârşitul săptămânii trecute.

Reprezentanţii Companiei de Drumuri precizează că în cadrul acestui contract perioada de proiectare este de şase luni, iar execuţia lucrărilor va începe în 2014.

În prezent, la autostrada Transilvania, stadiul lucrărilor pe secţiunile 2B Câmpia Turzii – Gilău (52 km) şi 3C Suplacu de Barcău – Borş (64,5 km) este de 97,1%, respectiv de 50,1%.

„Lucrările aferente celorlalte secţiuni ale autostrăzii, inclusiv finalizarea secţiunii 2B Câmpia Turzii – Gilău (pusă în circulaţie pe o lungime de 52 de kilometri din luna noiembrie 2010) şi 3C Suplacu de Barcău – Borş, vor putea începe după identificarea surselor de finanţate”, mai arată reprezentanţii CNADNR.

În prezent nu există alţi constructori selectaţi sau contractaţi pentru lucrări la această autostradă, iar CNADNR nu are în derulare alte proceduri în acest sens.

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Dan Şova, declara la finele lunii iunie că Autostrada Transilvania poate fi realizată doar prin concesiune, fiind exclusă o finanţare din fonduri europene.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012.

 

“Tronsoanele” lui Umbrărescu au probleme

Acesta este al doilea contract cu probleme pe care Umbrărescu l-a încheiat cu CNADNR, după ce Consiliul de Soluţionare a Contestaţiilor a obligat Compania de Autostrăzi să reevalueze desemnarea firmelor Spedition UMB-Tehnostrade (deţinute de Dorinel Umbrărescu) drept câştigătoare ale contractului de realizare a lotului 4 de autostradă Lugoj Deva. Anul acesta, o instanţă de judecată anula dreptul constructorului român de realizare a celei de-a doua porţiuni din Timişoara-Lugoj.

Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a publicat ieri o decizie favorabilă firmelor Strabag şi Straco privind contestaţia depusă în urmă cu o lună de către acestea, privind desemnarea firmelor Spedition UMB şi Tehnostrade drept câştigătoare ale contractului de construire a lotului 4 Lugoj-Deva (22 kilometri). Spedition UMB şi Tehnostrade sunt deţinute de Dorinel Umbrărescu.

Decizia CNSC obligă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) să anuleze comunicarea trimisă participanţilor la licitaţie, prin care se anunţă câştigarea contractului de către firmele lui Umbrărescu. Totodată, CNSC obligă CNADNR să reia evaluarea ofertele.

 

Licitaţie cu contestaţii

La licitaţia pentru construirea acestui tronson au participat patru companii şi nouă consorţii. Proiectul a fost adjudecat în noiembrie 2012 de asocierea Spedition UMBTehnostrade, procedura fiind ulterior contestată la CNSC.  Supranumit „Împăratul asfaltului”, Dorinel Umbrărescu a reuşit să devină unul dintre milionarii României. Cele două firme de construcţii ale omului de afaceri au pus asfalt de peste un miliard de euro în ultimii şase ani. Umbrărescu a reuşit să încheie cu statul cele mai bănoase contracte dintre toţi „Regii asfaltului”.

 

Răzvan Robu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.